Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ansökan om utmätning av lön/annan egendom  (läst 20551 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ellen
Jr. Member
**

Antal inlägg: 65

« skrivet: Juli 20, 2008, 19:39:12 »

Kan nån kanske hjälpa mig med ett svar på följande fråga:
Jag har nyligen fått en underrättelse om sökt utmätning på lön o annan egendom, baserad på ett utslag från KF från 1996.
Kan jag bestrida detta försök hos KF eller är det kört, eftersom den baseras på ett färdigt utslag? Det har ju gått 12 år, för fan...
Kan jag hävda preskription i det här fallet? Jag är helt rådvill och vet inte vad jag ska göra. Några råd?
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Juli 20, 2008, 19:47:51 »

Frågan är vad som har hänt mellan 1996 fram tills nu, vilka brev om skulden har du fått osv. Har det varit stendött och du vet att du inte hört något så hävda preskription så får inkassobolaget bevisa motsatsen.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Ellen
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Juli 20, 2008, 19:50:17 »

Det har faktiskt varit stendött i rätt långa perioder. Jag blev rätt förvånad när de plötsligt vaknade till liv. Huh?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Juli 20, 2008, 20:01:27 »

Det har faktiskt varit stendött i rätt långa perioder. Jag blev rätt förvånad när de plötsligt vaknade till liv. Huh?

"i rätt långa perioder" betyder vad?

Är det tillräckligt långa perioder så att preskription inträtt, eller?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Ellen
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Juli 20, 2008, 20:06:51 »

Jag har inte mottagit nån som helst form av delgivning (med delgivningsman) sen ca 2002. Vissa brev från olika inkassoföretag har jag slängt utan att läsa, vissa har min sambo slängt för att jag ska slippa bli upprörd. (Ja, det är omoget...)Det enda jag med säkerhet vet att jag har mottagit, är sånt som har kommit med delgivningsman. Och han var faktiskt rätt trevlig, stackars fan.
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #5 skrivet: Juli 20, 2008, 21:13:41 »

Vad är det för typ av skuld?

För att veta vilken preskriptionstid det är frågan om.
Loggat
Ellen
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: Juli 20, 2008, 22:39:12 »

Det gäller ett pg-konto som jag övertrasserade genom att skicka räkningar till betalning, sen i nåt sinnesförvirrat tillstånd samtidigt tog ut pengar på. Räkningarna blev betalda och pengarna uttagna samma dag, vilket resulterade i minussaldo på ca 7000 kr.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Juli 20, 2008, 22:53:37 »

Med tioårspreskription som jag tror att det är så ger jag nog inget större hopp.

Vem äger skulden nu? Kanske det finns ett förhandlingsutrymme. Kolla.
Loggat
Ellen
Jr. Member
**

« Svara #8 skrivet: Juli 20, 2008, 22:55:12 »

PBK Inkasso äger skulden.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Juli 20, 2008, 23:22:57 »

Försök med att be att de kommer med ett ackordsförslag. Antagligen vill de att du kommer med ett eget förslag och kom ihåg att det är bara kapitalet du ska ge ett bud på.
Loggat
Ellen
Jr. Member
**

« Svara #10 skrivet: Juli 22, 2008, 11:48:59 »

En fråga till, gällande utmätning: Hur fan går det till? Annonserar KFM när de kommer, så att man är hemma för att öppna och hjälpa dem att packa, eller?  Shocked
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Juli 22, 2008, 11:53:47 »

I normalfallet så får du ett meddelande om när dom kommer, ja!

I vissa fall, om man misstänker att gäldenären kommer att undanskaffa värdesaker, så kan man dock komma utan att meddela detta före.
Är man inte hemma så kommer låssmed och öppnar dörren.....
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
biggan
Newbie
*

Antal inlägg: 34

« Svara #12 skrivet: Juli 22, 2008, 11:59:50 »

Men är inte det hemfridsbrott Huh? Skrämmande att de utnjutar makt . Hoppas inte detta är det vanligaste sättet att ta sig in hos oss skuldsatta
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Juli 22, 2008, 12:05:54 »

Det är inte hemfridsbrott då det gäller Kronofogden, eller kanske man skulle kunna kalla det för "legalt hemfridsbrott"....

Tack och lov är det inte det vanligaste att man tar till låssmed, utan det är väl endast om man inte själv öppnar dörren.
Därför är det bättre att öppna, men innan dess sett till att man inte förvarar något av värde där.
Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #14 skrivet: Juli 22, 2008, 12:13:46 »

När det gäller bankkonto är det 3 år.Varför skulle det vara 10 år på ett postgirokonto?
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: