Hej!!
jag är ny här och läst ganska mycket av inläggen, ber om ursäkt om det är en upprepad fråga.
Minaskulder är:
ca 500.000kr hos KF och ca 300.000kr från olika inkassobolag många är från 1997-2004
Jag började med att ringa runt alla inkassobolag idag efter att läst ett par inlägg.
och kolla upp datumen och frågade om dom inte hade preskriptionstid på mina skulder, svaret jag fick är "Nej" eftersom dom fortlöper hela tiden, fattade inte riktigt vad hon menade! Men ville inte fråga för mycket så dom inte skickar nya delgivningar.
Min fråga är nu har jag någon chans att ens kunna bestrida mina skulder?! får ungefär 1-2 påminnelser om året per post.
och är det ok att be om utskrift av alla skulder eller är det preskriptsavbrott?
Tacksam om nån kunde hjälpa!
Beroende på hur gammal du är (och det är ju ofint att fråga!) och lönesituation m.m. kan det ju tänkas att du vore en ganska god kandidat för skuldsanering - och om du har övervägt något sådant kan det vara ett misstag att försöka få bort skulder genom att hävda preskription.
Baserat på vår erfarenhet av inkassobolagen anser de att det är preskriptionsavbrott bara för att de skickar ut ett brev där det står "God jul - betala litegrann är du hygglig", vilket faktiskt inte är riktigt korrekt. De har avsevärda problem med att särskilja på olika ärenden, och om du går in hårt och begär ut registerutdrag enligt PuL från samtliga inkassobolag du har haft kontakt med så kan du sedan bestrida alla ärenden med trumf på hand (dina listor med god jul-brev m.m.).
Du ska alltså inte begära några listor rakt av, utan snarare registerutdrag, vi har skrivit om detta tidigare här på forumet, med exakta instruktioner för hur du går till väga - tänkte länka dit, men upptäckte att jag nog är lite trött för jag hittar inte eländet. Gör väl ett nytt försök senare

Som sagt - överväg FÖRST om du vill försöka dig på skuldsaneringsprojektet INNAN du börjar fajtas.
EDIT.
Här kommer länken,
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=5599.msg49280#msg49280