Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Första stegen..  (läst 7725 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Black
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Mars 16, 2012, 12:29:41 »

Hej!!

jag är ny här och läst ganska mycket av inläggen, ber om ursäkt om det är en upprepad fråga.

Minaskulder är:
ca 500.000kr hos KF och ca 300.000kr från olika inkassobolag många är från 1997-2004

Jag började med att ringa runt alla inkassobolag idag efter att läst ett par inlägg.
och kolla upp datumen och frågade om dom inte hade preskriptionstid på mina skulder, svaret jag fick är "Nej" eftersom dom fortlöper hela tiden, fattade inte riktigt vad hon menade! Men ville inte fråga för mycket så dom inte skickar nya delgivningar.
Min fråga är nu har jag någon chans att ens kunna bestrida mina skulder?! får ungefär 1-2 påminnelser om året per post.
och är det ok att be om utskrift av alla skulder eller är det preskriptsavbrott?

Tacksam om nån kunde hjälpa!

Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Mars 18, 2012, 21:39:30 »

Hej!!

jag är ny här och läst ganska mycket av inläggen, ber om ursäkt om det är en upprepad fråga.

Minaskulder är:
ca 500.000kr hos KF och ca 300.000kr från olika inkassobolag många är från 1997-2004

Jag började med att ringa runt alla inkassobolag idag efter att läst ett par inlägg.
och kolla upp datumen och frågade om dom inte hade preskriptionstid på mina skulder, svaret jag fick är "Nej" eftersom dom fortlöper hela tiden, fattade inte riktigt vad hon menade! Men ville inte fråga för mycket så dom inte skickar nya delgivningar.
Min fråga är nu har jag någon chans att ens kunna bestrida mina skulder?! får ungefär 1-2 påminnelser om året per post.
och är det ok att be om utskrift av alla skulder eller är det preskriptsavbrott?

Tacksam om nån kunde hjälpa!

Beroende på hur gammal du är (och det är ju ofint att fråga!) och lönesituation m.m. kan det ju tänkas att du vore en ganska god kandidat för skuldsanering - och om du har övervägt något sådant kan det vara ett misstag att försöka få bort skulder genom att hävda preskription.

Baserat på vår erfarenhet av inkassobolagen anser de att det är preskriptionsavbrott bara för att de skickar ut ett brev där det står "God jul - betala litegrann är du hygglig", vilket faktiskt inte är riktigt korrekt. De har avsevärda problem med att särskilja på olika ärenden, och om du går in hårt och begär ut registerutdrag enligt PuL från samtliga inkassobolag du har haft kontakt med så kan du sedan bestrida alla ärenden med trumf på hand (dina listor med god jul-brev m.m.).

Du ska alltså inte begära några listor rakt av, utan snarare registerutdrag, vi har skrivit om detta tidigare här på forumet, med exakta instruktioner för hur du går till väga - tänkte länka dit, men upptäckte att jag nog är lite trött för jag hittar inte eländet. Gör väl ett nytt försök senare  Grin

Som sagt - överväg FÖRST om du vill försöka dig på skuldsaneringsprojektet INNAN du börjar fajtas.

EDIT.

Här kommer länken,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=5599.msg49280#msg49280
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Black
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Mars 28, 2012, 14:02:22 »

Hejj!!  Grin

Tack underbara fantastiska medmänniskor... nu ser jag ljuset i tunneln.
Fick glada nyheter idag sen jag skickat brevet som ni rekommenderade.
Blev helt paff när jag öppna brevet. " Hej! Med anledning av din invändning har vi beslutat att avsluta detta ärende.(ganska stora summor)

TACK TACK TACK TACK... fortfarande mycket kvar men fick stort hopp. ska skriva vidare till dom andra som är kvar. hoppas det går lika bra.
Tack Igen.

Vill gärna hjälpa till eller stödja ert jobb på nåt sätt. hur kan jag göra det?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #3 skrivet: Mars 28, 2012, 14:51:09 »

Hejj!!  Grin

Tack underbara fantastiska medmänniskor... nu ser jag ljuset i tunneln.
Fick glada nyheter idag sen jag skickat brevet som ni rekommenderade.
Blev helt paff när jag öppna brevet. " Hej! Med anledning av din invändning har vi beslutat att avsluta detta ärende.(ganska stora summor)

TACK TACK TACK TACK... fortfarande mycket kvar men fick stort hopp. ska skriva vidare till dom andra som är kvar. hoppas det går lika bra.
Tack Igen.

Vill gärna hjälpa till eller stödja ert jobb på nåt sätt. hur kan jag göra det?

Glada nyheter! Och du hjälper bäst till genom att sprida informationen till andra, och skriva om dina egna erfarenheter. Eftersom ju fler som gör detta desto fler kommer att inse att man kan slå tillbaka mot inkassobolagen, KFM, Datainspektionen m.fl.

"Time Raise Hell"  Evil

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Black
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 04, 2012, 16:56:08 »

Hej Igen!!

Har en fråga gällande skuldsammanställning:

Jag ringde och frågade om jag hade skulder hos ett inkassobolag, dom sa ja och jag bad om en sammanställning på skulderna.
Idag fick jag den och dom passade på att skriva:

"Genom utsändandet av detta brev har avbrott i preskriptionen skett, varför ny preskriptionstid löper. Eventuella invändningar mot kravet skall göras muntligt eller skriftligt, varvid ovanstående refnr skall anges."

Min fråga är nu kan jag bestrida den den trots detta brev, eftersom begäran faktiskt var från mig, jag visste ju inte att den fanns förrens JAG kontakta dom? eller är det så som dom säger och att det innebär en ny preskriptionstid??

Tack på förhand.

Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #5 skrivet: April 04, 2012, 18:02:38 »

Hej Igen!!

Har en fråga gällande skuldsammanställning:

Jag ringde och frågade om jag hade skulder hos ett inkassobolag, dom sa ja och jag bad om en sammanställning på skulderna.
Idag fick jag den och dom passade på att skriva:

"Genom utsändandet av detta brev har avbrott i preskriptionen skett, varför ny preskriptionstid löper. Eventuella invändningar mot kravet skall göras muntligt eller skriftligt, varvid ovanstående refnr skall anges."

Min fråga är nu kan jag bestrida den den trots detta brev, eftersom begäran faktiskt var från mig, jag visste ju inte att den fanns förrens JAG kontakta dom? eller är det så som dom säger och att det innebär en ny preskriptionstid??

Tack på förhand.

Baah! Dom kan skriva vad dom vill. Bestrid bara.  En skuld som är preskriberad återuppväcks INTE bara för att du frågar om du har skulder där. Det krävs en del för det.

Sen beror det ju på hur gamla skulderna är samt vad det är för skulder. Men bestrid alla som ligger under 22000:- / per ärende.  Dom över 22000:- ska du kolla extra noga innan. Kan bli dyrt/dyrare annars om det går upp i tinget. Och det vill vi ju inte.

Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: