Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Räknas det som preskriptionsbrytande när del av fodran varit felaktig?  (läst 4332 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattiglapp
Newbie
*

Antal inlägg: 32

« skrivet: Mars 15, 2012, 20:54:42 »

Om inkassobolaget har skickat krav under flera år på en totalsumma som även innehåller en felaktig fordran (alltså en klumpsumma till en borgenär där del av den är felaktig). Räknas då de brev som skickats under åren som preskriptionsbrytande eftersom beloppet som krävts varit felaktigt (den innehöll ju också den felaktiga fordran)?

Kan de fortsätta driva den nu korrigerade skulden och hävda att preskriptionsavbrott tidigare har skett?

Loggat
elsy
Full Member

Antal inlägg: 115

« Svara #1 skrivet: Mars 29, 2012, 08:03:50 »

Jag har också fått från Alektum där de skrivit en fordringsägare och totalsumma, och då jag kollat upp det så innehåller den summan flera andra poster som ej har att göra med fordringsägaren i fråga. Alektum försöker få in preskriberade fordringar gömda under en annan fordringsägare. Har hjälp av intrumcleaner i detta ärende och det finns många fel..uj uj..Men till din rubrik, tror ej de kan hävda preskriptionsbrott då de ej kan precisera exakt vilket ärende som är preskriptionsbrytande. Alektum har så förvirrande och felaktiga papper och det fick jag svart på vitt då jag beställde allt de hade på mig enl PUL.(personuppgiftslagen) felaktiga adresser, påstående om att jag bytt personnummer/organisationsnummer, 3 adresser samtidigt och mycket mera. Begär enl PUL dina uppgifter från Inkassobolag och se vad de egentligen har på dig och börja strida därifrån, ta gärna kontakt med intrumcleaner så kan de ge dig tips.
Loggat
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133

Yrkespessimist

« Svara #2 skrivet: Mars 29, 2012, 08:39:21 »

Fundering bara. När man som gäldenär får ett felaktigt krav, så ringer man för rättelse. Iom det så har man väl erkänt sin skuld?

Det rätta måste väl bli att bestrida den felaktiga fordran till tingsrätten?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: