Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betalt skulderna , men kanske dom redan var preskriberade?  (läst 7802 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
inter
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Februari 27, 2012, 14:45:32 »

Jag har betalt av en del skulder jag haft innan jag visste att dom kunde preskriberas. Kan man hävda att dom redan varit preskriberade och bli återbetald det jag redan betalt?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Februari 27, 2012, 16:07:09 »

Jag har betalt av en del skulder jag haft innan jag visste att dom kunde preskriberas. Kan man hävda att dom redan varit preskriberade och bli återbetald det jag redan betalt?

Jag har försökt, men inte lyckats. Någon som lyckats?
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #2 skrivet: Februari 27, 2012, 17:58:08 »

Grejen med preskribering är ju att borgenären förlorar sin rätt att driva in skulden med hjälp av KFM. Men skulden finns ju om du vet att den är riktig. Så betalar man på en sån skuld så blir det väääldigt svårt & få inkasso att betala tillbaka det man betalat in.  Jag har då aldrig lyckats.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
inter
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Februari 27, 2012, 18:21:39 »

Ok. Det var ju synd att jag inte kolla här tidigare innan jag börja betala då   Undecided

Men om skulden har blivit preskriberad då kan man väl inte få en betalningsanmärkning på den vid ett senare tillfälle?
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Februari 27, 2012, 18:39:30 »

Ok. Det var ju synd att jag inte kolla här tidigare innan jag börja betala då   Undecided

Men om skulden har blivit preskriberad då kan man väl inte få en betalningsanmärkning på den vid ett senare tillfälle?

Är den preskriberad så ska inte KFM ens ta i den med tång. Alltså ingen betalningsanmärkning.
Loggat

kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Mars 05, 2012, 09:46:47 »

Din betalning kommer man nog hävda är preskiptionsavbrott och ett erkännande av skulden.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Patrik1
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Mars 05, 2012, 18:48:11 »

Din betalning kommer man nog hävda är preskiptionsavbrott och ett erkännande av skulden.

Men är skulden redan preskad så spelar det ingen roll om man gör inbetalningar.... Men dom kommer absolut hävda att man gör preskavbrott. Men det kan dom FETGLÖMMA!
Loggat

inter
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Mars 15, 2012, 18:49:30 »

Jag betalar av på en annan skuld och har inte betalat allt än , betalar av varje månad. Kan man hävda att den redan var preskriberad innan jag började betala så man slipper betala resten? Är nästan helt 100a på att skulden varit preskriberad.
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #8 skrivet: April 02, 2012, 20:44:31 »

Jag betalar av på en annan skuld och har inte betalat allt än , betalar av varje månad. Kan man hävda att den redan var preskriberad innan jag började betala så man slipper betala resten? Är nästan helt 100a på att skulden varit preskriberad.

Visst kan du det, men dom kommer garanterat hävda att dina inbetalningar är preskavbrott. Iofs har dom ju rätt, en inbetalning är preskriptionsavbrott. Men en inbetalning kan aldrig återuppväcka en redan preskriberad skuld.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: