Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äntligen fri från skulder, hur blir det nu med deklaration?  (läst 4200 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Andersson2
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« skrivet: Februari 24, 2012, 17:42:38 »

Jag har i dagarna betalat in varenda krona på min skulder till alla möjliga inkassobolag och fogde.

Nu undrar jag hur det är med att räntan är avdragsgill på deklaration, skickar inkassobolagen in sådana uppgifter per automatik?
Hur mycket av det jag betalat i ränta får jag tillbaka? Kommer detta hinna komma med på deklarationen som kommer om några månader eller kommer det på nästa års?

Tack på förhand.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Februari 24, 2012, 19:38:41 »

Jag har i dagarna betalat in varenda krona på min skulder till alla möjliga inkassobolag och fogde.

Nu undrar jag hur det är med att räntan är avdragsgill på deklaration, skickar inkassobolagen in sådana uppgifter per automatik?
Hur mycket av det jag betalat i ränta får jag tillbaka? Kommer detta hinna komma med på deklarationen som kommer om några månader eller kommer det på nästa års?

Tack på förhand.

Räntan är avdragsgill på deklaration, vissa inkassobolag skickar in kontrolluppgifter, andra inte. Ta reda på hur mkt och till vem du betalat in till, och ange det på deklaration bara. Du får tillbaka cirka 30% av det du betalat in. All ränta du betalat in under 1/1-2011  till  31/12-2011 ska du ta upp i deklarationen som kommer nu. Det du betalat in i ränta nu under 2012 blir på nästa års deklaration
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Kraft
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #2 skrivet: Februari 24, 2012, 19:56:59 »

Tack på förhand.

Gör som Patrik säger,ett "räkne exempel säg att du har betalat 70000:- i räntor 70,000 minus 30% blir 21000:- i plånboken
Loggat

Orsaken till alla negativa känslor är en störning i kroppens energisystem.
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #3 skrivet: Mars 25, 2012, 10:47:34 »

Det är inte 70000 MINUS 30%. Det är 30% av 70000. Procenten är cirka skall sägas. Du räknar så här.

Du har betalt in 70000 i räntor totalt, du tar då fram minuräknaren och slår 70000*0.3= och svaret du får öt hur mycket cirka du får tillbaka.

Vill säga att vissa inte skickar per automatik, utan spara alla papper som kommer och räkna samman. Men om man missat, vilket ibland kan vara bra, så kan man begära någon typ av rättning av deklarationen i jag tror fem år. Så hittar du skulder du betalt på åren innan som inte är deklarerade så ring Skattemasen och skicka in de papper dom vill se så får du tillbaka på skatten igen :-)
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Bigswede99
Jr. Member
**

Antal inlägg: 69

« Svara #4 skrivet: Mars 25, 2012, 20:24:58 »

på min deklaration står det avdrag för ränteutgifter 46509:-
Underskott av kapital 46509:-

sen prel skatteuträkning och slutligen
Beräknat belopp att få tebax 28736 (som fogden snabbt nog norpar åt sig)
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: