Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bostadsrätt vid skuldsanering?  (läst 5647 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Penguin
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« skrivet: Februari 17, 2012, 14:24:03 »

Vad undrar vad som händer om jag söker skusan för mina personliga skulder.  Huh?
Jag och min hustru bor med barnen i en bostadsrätt som står skriven på henne, jag finns alltså inte med på avtalet. Kan hon tvingas sälja lägenheten för att jag ska lösa bort mina skulder?

Vi har provat att söka hyreslägenheter för att kunna sälja bostadsrätten och betala bort lite gamla skulder men det är såklart ingen som vill ha med oss att göra.
Det är med andra ord ett låst läge för oss.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Februari 17, 2012, 16:08:02 »

Det händer ingenting. Skusan tvingar er inte att sälja.

Har ni gemensamma lån för bostaden? Ni har tre barn så ni ska absolut åberopa sociala skäl för att behålla boendet, om det kommer på tal att boendet är för dyrt eller dylikt. Barnens umgänge, skola, idrott eller annat i närområdet som spelar in tar du upp som anledning.
Dessutom, som du säger har ni försökt få hyreskontrakt. Den ansträngningen kommer (om man anser att ni bör hitta ett billigare boende) att väga till din fördel. Men inga hyresbostäder vill ha er. Det försvårar eller omöjliggör ett bostadsbyte.
Gör allt det tydligt i ditt personliga brev som du bifogar till ansökan.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #2 skrivet: Mars 04, 2012, 23:27:10 »

Kolla på beneficium reglerna så kanske du blir lite klokare på vad som gäller, är det din fru som äger bostadsrätten så har du inget att oroa dig för, såvida hon inte ställt den som pant för något lån du står på.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: