Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Finns ngt mer att göra eller är det lika bra att ge upp? ö-klaga inom 3 veckor  (läst 12835 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
louisegraaf
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Februari 08, 2012, 14:10:16 »

Hej .

from augusti 2007 tom maj 2008 hyrde jag ett hus privat.
I källarvåningen spenderade hyresvärden med familj lediga helger och lov och under en sån vistelse blev vi oense,
då de förde ett himla liv och hade fyllekalas medans jag med tre små barn försökte att sova.

Efter att vi blivit osams började värden alltmer att jävlas. Min tvätt revs ur maskinen och kastades på tvättstugegolvet, i en veckas tid hade vi 15 grader inomhus osv osv

Så i Januari 2008 sa jag upp kontraktet och jag var ute 1a Maj.

DÅ kommer en hemgjord räkning från värden på gud vet allt. Obetalda hyror, förstörda väggar,golv dörrar. Ja tom gräsmattan var han visst tvungen att byta ut. Totalt krävde han mig på 105.000 kronor!!!
Detta skulle alltså täcka skador jag påstås ha lyckats med att åstadkomma på knappa 9 månader.

Jag vägrade såklart att betala, och ärendet gick till ting, jag tror det handlade om medling då. Vi var inte närvarande varesig värden eller jag. Tinget bestämde att ärendet skulle läggas ner och inte fick tas upp igen.

Så kom en delgivningsman någon månad senare, jag skrev under och sen gjorde jag inget mer.
Totalt idiotiskt såklart! jag visste inte hur jag skulle överklaga och trodde väl ändå aldrig att jag skulle kunna vinna.

Nu i december 2011 med hjälp av forumet hävdade jag preskribering med hänvisning till jb och presk.lagen.
kfm har inhämtat yttranden från mig och från värden och idag fick jag utslaget

"Kronofogden lämnar LGs invändning mot verkstllighet i ärende *****'' utan avseende. Verkställigheten skall fortgå."

"Kronofogden anser att 2§ preskriptionslagen är tillämplig. Då det inte framgår annat än att hyresvärden är en privatperson är preskriptionstiden 10 år. Verkställigheten ska fortsätta. "

Sedan den dagen jag skrev under delgivningen och fick  utslaget har jag inte hört ett knyst om skulden och jag själv har aldrig hört mig för om den eller velat få till ngn betalningsplan eller dylikt.

Om jag inte får bort den här skulden så skiter jag fullständigt i att ens försöka bli skuldfri. Jag VILL inte få den här skulden betald, då har han vunnit 105.000 spänn på att vara ett jäkla svin!
Då kan jag lika bra förlika mig med att vara skuldsatt resten av livet.

Finns det något mer att göra eller är det bara att lägga ner?

TAck snälla på förhand!!
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #1 skrivet: Februari 08, 2012, 16:41:19 »

Kan du inte använda domen från tr. för att bestrida kravet? Det skulle ju enligt dem inte tas upp igen...detta kan ju även röra sig till ett försök till bedrägeri. Jag skulle nog använt domen för att överklaga till kfm samt gjort en polisanmälan mot hyresvärden.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #2 skrivet: Februari 08, 2012, 16:52:15 »

Överklaga KFM´s beslut med hänvisning till domen du fick i TR.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #3 skrivet: Februari 08, 2012, 18:48:57 »

Jag håller med de ovanstående

Bestrid med tr domen som hjälp samt fundera över att genstämma fjanten för förtal, ärekränkning och annat du kan hitta fog för i brottsbalken.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
louisegraaf
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Februari 08, 2012, 21:22:34 »

Kan man stämma honom så pass lång tid senare?

Lustig grej i det här är att samma dag jag flyttade ut hamrade han ner "uthyres" skylten på tomten. Konstigt att det gick att hyra ut huset med tanke på alla skador jag åsamkat...
Skulle mer än gärna anmäla honom, även om jag vet att det skulle sluta i "förundersökning läggs ner".
Men kanske att anmälan kan få honom att ta ett kliv bakåt?

Ang presk.tiden? Stämmer det inte att den är 3 år och ibland 2 år för hyresskulder?
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #5 skrivet: Februari 08, 2012, 21:32:15 »

Klart man ska kunna stämma den personen.Ganska enkelt att ta reda på vem som stått på den adressen tiden efter
ni flyttade.Har det hyrts ut ganska omgående då är det ganska uppenbart att han fular sig.
Har han då hyrt ut lägenheten//Fastigheten så har han säkert tagit upp den inkomsten till skatteverket.
Och har han INTE det då kan det tom bli lite mer knivigt för honom.
Sen kan du alltid påpeka varför kommer kravet just nu det har trots allt gått en bra lång tid efter
Loggat
louisegraaf
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Februari 08, 2012, 21:39:22 »

kravet har alltså legat hos kfm sedan 2008
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #7 skrivet: Februari 08, 2012, 22:08:58 »

Ett förtydligande till mitt tidigare inlägg som skrevs från en surfplatta...

Jag skulle bestrida med hänvisning dels till att skulden torde vara preskriberad (trots vad kfm babblar om 10 år), dels den tidigare domen (TR står över fogden i rättsskalan) och även med hänvisning till omständigheterna som sådan.

Sen skulle jag ta reda på det som kenny555 skrev. Lämna en meddelande till skattmasen med all info om filuren...

Fundera även på ifall du är utsatt för förtal ("förstörelse av egendom etc...", bedrägeri (falska fakturor) samt trakasserier (det behandling du utsattes för under tiden du var hyresgäst).
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Anders_A
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #8 skrivet: Februari 09, 2012, 00:11:58 »

jag har hjälpt en nära släkting som blev väldigt sjuk och fick problem med inkasso med hjälp av forumet. Mitt råd är att begära ut dina handlingar från Tingsrätten som avslog din före detta hyresvärds skuld. Med det i handen sök sedan inhibitation tror jag det heter eller resning till Hovrätten. börja med att rentvå dig. Skatttemyndighetern gör inte dig skuldfri, fokusera på dig och din familj och lägg energin för överlevnad. jag hade väntat med att polisanmäla. och måste du polisanmäla är det bara för bedrägeri.
kronofogden kan inte preska ditt ärende, dels är det till en privatperson ochd u har blivit delgiven skulden då gäller det en tioårsperiod. Svensk lagstiftning när den är som bäst. skadeglädjen är den ända sanna glädjen säger dom, men sjunk inte till hans nivå med Skattemydnigheten, det är tramsigt.

Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #9 skrivet: Februari 09, 2012, 08:28:38 »

jag har hjälpt en nära släkting som blev väldigt sjuk och fick problem med inkasso med hjälp av forumet. Mitt råd är att begära ut dina handlingar från Tingsrätten som avslog din före detta hyresvärds skuld. Med det i handen sök sedan inhibitation tror jag det heter eller resning till Hovrätten. börja med att rentvå dig. Skatttemyndighetern gör inte dig skuldfri, fokusera på dig och din familj och lägg energin för överlevnad. jag hade väntat med att polisanmäla. och måste du polisanmäla är det bara för bedrägeri.
kronofogden kan inte preska ditt ärende, dels är det till en privatperson ochd u har blivit delgiven skulden då gäller det en tioårsperiod. Svensk lagstiftning när den är som bäst. skadeglädjen är den ända sanna glädjen säger dom, men sjunk inte till hans nivå med Skattemydnigheten, det är tramsigt.

Jag håller med dig i vissa punkter här.... h*n ska fokusera på sin familj och lägga sin energi på överlevnad, absolut.

Men sen tycker jag att ett uttryck stämmer ganska bra in här - Skit in, skit ut!

Du ska göra följande tycker jag ( input & förslag välkomnas )

1. Du ska beställa pappren från TR om domen hon fick innan där hyresvärden fick på käften.
2. Överklaga KFM beslut om verkställighet till TR med hänvisning till din TR-dom.
3. Lämna ABSOLUT lite info om filuren till skattmasen, bara skicka ett anonymt mail, ingen speciell energi du behöver lägga på det.
4. Ev Polisanmälan för försök till bedrägeri om ork finnes.

En oriktig skuld ska inte ens KFM röra i med tång, vilket dom verkar ha gjort i detta fallet.... visste dom om att TR avvisade det sist när det va förhandling och ärendet skulle läggas ner och inte fick tas upp igen ?  Om "Ja" så ligger en JO-anmälan nära tillhands.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #10 skrivet: Februari 09, 2012, 09:45:59 »

I detta fall handlar det inte om skadeglädje.Men jag anser är man så jävla ful som denna mannen verkar vara.
Då har man samlat ihop tillräckligt med poäng för att bli granskad alla dagar.
Man kan ju inte bara gilla läget och betala och se glad ut,det är trots allt stora pengar det rör sig om.
Jag anser samtidigt att leker man så får man leken tåla han verkar iallafall ljuga och  nu handlar det ju om att louisegraaf blivit påförd något
som inte verkar stämma.
Loggat
louisegraaf
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Februari 09, 2012, 15:38:27 »

ill kronofogdemynd.

Bestridande  i ärende mot Mats Conny Staffanson.

Härmed bestrider Louise Graaf 8203**-**** skulden och begär inhibitation!

Louise Graaf anser sig icke vara skyldig till Mats Staffansons krav och hemställer om inhibitation och att skulden per omgående skall avskrivas.

Sammanträdesprotokoll från hyresnämnden bifogas.

Älvdalen 20120209
Loggat
louisegraaf
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: Februari 09, 2012, 15:43:40 »

frågade kfm om de tyckte det va logiskt att bo någonstans över vinterhalvåret och sedan bli "fakturerad" en ny gräsmatta tex.
Saknar alla handläggare inom kfm sunt förnuft?
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #13 skrivet: Februari 18, 2012, 20:42:37 »

Håller alla tummar för dig, hoppas det ordnar sig nu.När det gäller skattemyndigheten så är vi väl alla skyldiga att betala skatt för de pengar man får in och det gäller väl den här värden också. Du har ju fått lidit tillräckligt anser jag eller snarare mer än tillräckligt, låt nu denne hyresvärd lida lite genom skattmasen, sen får du inte glömma alla pengar som kfm redan dragit från dig...dessa skulle då jag kräva tillbaka av honom.
Loggat
Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #14 skrivet: Februari 19, 2012, 20:29:34 »

Louise, du kan ringa hyresgästföreingen ochså.
De har skickliga jurister.

Avtalsrätt: ingen underskrift = inget avtal= inget krav.

Kan han bevisa att du har förstört gräsmattan?
Finns en anmälan någonstans som handlar om skadegörelse eller dylik?
Styrkat av rätten?
Nej precis!
Vidare kolla evt. hyreskontraktet, om det finns några överraskningar.

Och nu har du lärt dig ochså att aldrig mer skriva under en delgivning!  Wink
Lycka till!

P.S kolla brottsbalken; möjlig utpressning, bedrägerie osv är allvarliga saker som du kan anmäla honom för.
Om du pratar med honom kan du förklara det här.
Kanska han förstår då att det är bäst att låta dig vara i fred.
Men inte hota med finkan eller så, det är olagligt ochså.  Wink
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: