Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med preskibtion  (läst 5394 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
inter
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Februari 02, 2012, 12:52:46 »

Hej , jag har läst här en del och har hittat mycket bra information här. Och skulle behöva lite hjälp om någon har lust och hjälpa mig.

Jag har skulder hos Intrum Justitia sen 03-05, en del har varit hos kronofogden 07 och dom drog ca 10000kr när jag jobbade i Sverige 07. Sen flyttande jag utomlands och har bott utomlands tills för några månader sen. För ett tag sen damp det ner ett brev på gammla skulder hos Intrum Justita. Jag har betalat av alla andra skulder jag haft så det var surt och öppna brevet och se att jag fortfarande hade skulder hos dom då jag trodde att dom var preskiberade. Det gäller hyresskulder och telefonräkningar från 02-03. Jag har inte fått något brev när jag bott utomlands från dem. Så jag undrar nu om jag har rätt till preskibition på dom skulderna fastän det drogs pengar på dom 07?? Förstår inte riktigt om det är 3 år eller 10 år. Jag har alldrig skrivit under något papper om det nu hjälper.

Tack på förhand och tack för ett bra forum.

Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Februari 02, 2012, 13:50:37 »

Hej , jag har läst här en del och har hittat mycket bra information här. Och skulle behöva lite hjälp om någon har lust och hjälpa mig.

Jag har skulder hos Intrum Justitia sen 03-05, en del har varit hos kronofogden 07 och dom drog ca 10000kr när jag jobbade i Sverige 07. Sen flyttande jag utomlands och har bott utomlands tills för några månader sen. För ett tag sen damp det ner ett brev på gammla skulder hos Intrum Justita. Jag har betalat av alla andra skulder jag haft så det var surt och öppna brevet och se att jag fortfarande hade skulder hos dom då jag trodde att dom var preskiberade. Det gäller hyresskulder och telefonräkningar från 02-03. Jag har inte fått något brev när jag bott utomlands från dem. Så jag undrar nu om jag har rätt till preskibition på dom skulderna fastän det drogs pengar på dom 07?? Förstår inte riktigt om det är 3 år eller 10 år. Jag har alldrig skrivit under något papper om det nu hjälper.

Det är tre år på dem. Eftersom du inte fått påminnelser, så skicka ett brev till ij med besked att du anser de vara preskriberade.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
inter
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 02, 2012, 14:06:34 »

Det är tre år på dem. Eftersom du inte fått påminnelser, så skicka ett brev till ij med besked att du anser de vara preskriberade.

Har läst något om löpande skuldbrev , att det är 10år presk på det. Vad innebär löpande skuldrev egentligen?
Ok. funkar det lika bra och emaila dom då eller ska man skicka med brev?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #3 skrivet: Februari 02, 2012, 18:58:27 »

Löpande skuldebrev:
Citat
skuldebrev som fritt kan överlåtas. Rätten att kräva betalt begränsas inte, som för » enkla skuldebrev, av det bakomliggande rättsförhållandet.
Ett löpande skuldebrev är en värdehandling och ett bevismedel.
Löpande skuldebrev delas in i:
• innehavarskuldebrev, som är ett skuldebrev ställt till innehavaren. Den som visar upp skuldebrevet har rätt att kräva betalt.
• orderskuldebrev, där betalningsmottagaren (borgenären) alltid anges med namn och tillägget eller order, t ex Johan Persson eller order. Eftersom det då är ett värdepapper och inte bara ett bevismedel blir det också lättare att sälja. Om borgenären överlåter orderskuldebrevet, skriver han dit sitt och övertagarens namn. Det är det som är order. Den som övertar ett orderskuldebrev måste bevisa att han eller hon är rätt betalningsmottagare genom en sammanhängande kedja av överlåtelser mellan den förste borgenären fram till honom eller henne själv.
T ex banklån.

Det går bra att maila. Då har du iallafall elektronisk kopia ifall de hävdar att de inte fått ditt brev. Lätt hänt med vanliga snigelposten...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
inter
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Februari 06, 2012, 20:15:15 »

Citat
Det går bra att maila. Då har du iallafall elektronisk kopia ifall de hävdar att de inte fått ditt brev. Lätt hänt med vanliga snigelposten...

Ok. har mailat nu. Uppdaterar när jag får svar. Tack för hjälpen
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: