Penguin
Newbie
Antal inlägg: 18
|
 |
« skrivet: Januari 25, 2012, 14:28:41 » |
|
Hur blir det om jag har en pågående skuldsanering och t ex får ett arv. Arvet är så pass stort att jag skulle kunna lösa de flesta eller i bästa fall alla skulderna.
* Ska man då betala på det ursprungliga beloppet som fanns vid saneringens start eller det belopp som bestämts av KFM att jag ska betala under 5år. * Om det inte räcker till alla, vilka "måste" då betalas först?
Kanske konstiga frågor men jag vill inte göra fel val då jag är på gång att söka skusan. Är bara rädd att jag tappar möjligheten att kunna förhandla med bolagen om att göra en slutbetalning då jag genom skuldsaneringen godkänt det belopp de vill ha.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
aran001
Newbie
Antal inlägg: 20
|
 |
« Svara #1 skrivet: Januari 25, 2012, 14:35:55 » |
|
Om du har barn, små eller vuxna, då kan du i samband med bouppteckningen göra så kallat "Frivilligt arvsavstående" innebärande att hela arvet oavkortat går till dina barn. Då kan du ju kommaöverens med barnen om att du återfår dina pengar när Skusan är avslutad. En dusör till barnen för denna tjänst ska du naturligtvis kosta på dig. Ta ett samtal med den som gör bouppteckningen så får du hjälp att fixa detta.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Penguin
Newbie
|
 |
« Svara #2 skrivet: Januari 25, 2012, 17:27:36 » |
|
På det sättet skulle jag kunna använda arvet för att sköta månadsbetalningen, en perfekt lösning. Pengar "på banken" och samtidigt sköta betalningen är ju jättebra.
Men om jag skulle vilja lösa bort allt för att bli fri snabbare, hur funkar det då? Är det någon som vet?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #3 skrivet: Januari 25, 2012, 20:19:04 » |
|
jag tror att det blir så att skuldsanering upphör med ett så stort arv och då återgår ursprungsskulden. Dvs istf uppgjorda tex 30% kommer du betala 100%. Skuldsanering kan inte ses som ackordsbetalning innan tiden löpt.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Penguin
Newbie
|
 |
« Svara #4 skrivet: Januari 25, 2012, 21:01:37 » |
|
Aj då, det var just det jag misstänkte. Det innebär m a o att det gäller att bli av med alla riktigt gamla skulder genom presk. innan man ansöker om sku-san. Det känns ju inte bra att vara tillbaka på ruta noll igen. Nu blev jag tveksam till hur jag ska göra... 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #5 skrivet: Januari 25, 2012, 21:50:21 » |
|
För att vara riktigt säker, ja.
Du behöver ju inte ta upp de skulderna i ansökan men risken är överhängande att de bevakar och leder till preskriptionsavbrott.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Lamborgini
|
 |
« Svara #6 skrivet: Februari 15, 2012, 08:31:55 » |
|
Istället för att starta en ny tråd lägger jag min fråga här då den handlar om samma.. ARV
Är i fasen att söka skuldsanering och hoppas få igenom det denna gången, men man vet ju aldrig. :/
Jag har en släkting som jag kommer att ärva en dag. Där finns mycket pengar och jag undrar nu hur Vi ska gå till väga. Personen vill ju inte att allt sparande ska gå till mina skulder, vilket jag förstår.
Personen har varit hos sin jurist och dom vill nu att jag skriver under ett papper där jag avstår från arvet. Ska jag göra det? Hur påverkar detta min skuldsanering eller kommande skuldsanering?
Tacksam för svar!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Lamborgini
|
 |
« Svara #8 skrivet: Februari 16, 2012, 19:06:37 » |
|
har lite svårt att förstå hela den texten... :/
Men jag fattar att jag inte ska gå med på ett arv avstående då det inte gynnar mig.
Om man nu får skuldsanering och vi sger att min släkting går bort efter dessa fem år, kan dom upphäva min skuldsanering då.. Eller missuppfatta jag texten?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #9 skrivet: Februari 16, 2012, 19:27:03 » |
|
har lite svårt att förstå hela den texten... :/
Men jag fattar att jag inte ska gå med på ett arv avstående då det inte gynnar mig.
Om man nu får skuldsanering och vi sger att min släkting går bort efter dessa fem år, kan dom upphäva min skuldsanering då.. Eller missuppfatta jag texten?
Som jag förstod det så avstod personen arvet under en skuldsanering & efter att personen avlidit. Då hade hon "tillgång" till arvet och kunde betala fodringsägarna mer pengar isf. Så du kan avstå arvet till förmån för nån som förvaltar arvet åt dig ( hysch hysch ) innan skuldsaneringen utan problem får jag det till..... Nån annan som kan ge lite input med ?
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Lamborgini
|
 |
« Svara #10 skrivet: Februari 16, 2012, 20:11:19 » |
|
Hoppas du har rätt! Vill ju inte missgynna mig själv. Jag hade tänkt att avstå arvet innan jag sökt skuldsanering och personen lever ju fortfarande men jag blir villrådig,,, Någon mer som vill ge lite input?? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #11 skrivet: Februari 16, 2012, 20:35:08 » |
|
Jag håller med Patrik1 där. Vad som sker innan någon avlider har väl inte borgenärerna med att göra (även om de säkert anser annorlunda).
Det vore en annan sak om du avstår ifrån dig arvet när personen avlidit.
Tänk dig detta: Du avstår arvet idag och får skuldsanering. Personen avlider först 7 år från nu. Då har ju borgenären inget att göra med saken.
Ingen av oss vet när någon avlider och avstår man arv innan anser jag att man inte kan ses som illojal mot borgenärer.
Det finns ju orsaker utanför ekonomi som gör att man inte vill ha arv.
Hoppas min text gick att förstå...
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Lamborgini
|
 |
« Svara #12 skrivet: Februari 18, 2012, 17:45:50 » |
|
Men vad händer om man får skuldsanering och inte avstår sitt arv. Personen går bort 2 år efter skuldsaneringens slut. Kan man riva upp saneringen då?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #13 skrivet: Februari 18, 2012, 18:14:26 » |
|
Men vad händer om man får skuldsanering och inte avstår sitt arv. Personen går bort 2 år efter skuldsaneringens slut. Kan man riva upp saneringen då?
Återkalla en aktiv skuldsanering gör dom inte i första taget, men undanhåller du arvet kan det bli tal om det. Men är du ärlig om det så kan det bli omprövning på skuldsaneringen i den meningen hur mkt du ska betala till varje enskild fodringsägare från arvet. Hade jag vart du så hade jag avstått arvet nu till förmån för någon som förvaltar det åt dig tills det är lugnt för dig att få arvet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #14 skrivet: Februari 18, 2012, 18:17:00 » |
|
Du menade 2 år efter skuldsaneringens början där va ? För efter skuldsaneringen så kan du vinna 2 miljarder, spelar ingen roll. Dina skulder är Puts väck 4-ever efter det
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|