Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu går det inte längre  (läst 20615 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
omstarten
Newbie
*

Antal inlägg: 39

Hemsida
« Svara #15 skrivet: Januari 26, 2012, 08:33:10 »

Det var ju precis det som hände mig. KFM utmätte och sålde fastigheten till lägre värde än pantbreven!!
Har ett fel begåtts? Finns det reglerat i lag att fastighet ej får säljas till ett lägre värde än pantbreven??
Hoppas jag verkligen att dom gjort fel!
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19810774.htm Kap 4 utmätning

I Utsökningsbalk (1981:774) 4 kap 3 § står det följande:

4 kap. Utmätning
Utmätningsordningen
3 § Utmätning skall ske endast om det belopp som kan beräknas flyta in, efter avdrag för kostnader som uppkommer efter utmätningen, ger ett överskott som gör åtgärden försvarlig.
 Av utmätningsbar egendom bör i första hand tagas i anspråk sådan tillgång som kan användas till fordringens betalning med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för gäldenären, om ej annat följer av 4--6 §§. Lag (1993:1650).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är ju svårtolkad text men det står ju ” med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för gäldenären”.
Då skall ju inte till exempel en fastiget säljas till ett lägre värde än pantbreven, för om man gör så då uppstår ju ”förlust eller annan olägenhet för gäldenären” Huh??

Är banken sökare så kan de sälja till vilket pris som helst, man tar inte hänsyn till framtida skulder som skatt odyl.
Loggat

Newbie
*

Antal inlägg: 48

« Svara #16 skrivet: Januari 26, 2012, 10:10:40 »

Huset är belånat mer än vad det är värt så det kan inte tas ifrån er. I det fallet är det tryggare att vara överbelånad jämfört med att äga.
Bilen har jag själv fått behålla då den inte har något utmätningsbart värde - ca 50000 tror jag, Jag har hävdat beneficium på den med avseende på att få livet att gå ihop.

Går man back så mycket som 18000 per månad hjälper det nog inte att trixa och sälja saker.

Att bara släppa allt till kfm är ingen fördel, inkasso däremellan, innebär avgifter o räntor.

Min rek. Betala på huset, el, v&a och annat. Dutta in på övriga skulder för att vinna tid.
Föreslå borgenärer en betalningsplan som fungerar för ER!
Träffa en mäklare. Ni kan ju testa marknaden och ha en plan för hyresrätt INNAN ni åker på betalningsanmärkning.
Träffa budget och skuldrådgivningen hos kommunen.
Går inte betalningsplan och husförsäljning i lås så sök skuldsanering! Då har ni försökt, visat att du vill komma till en lösning men inte lyckats.

Sitter här och nystar i alla papper. Alla lånen får ju anses som riktigt färska. Alla tagna i slutet av 2011. Skulderna är ju absolut inte nya men  då jag hela tiden tagit nya lån för att lösa gamla och klara just den månaden så är allt färskt. Att få en betalningsplan med dom känns ju ganska omöjligt. Hur gör man? Skall jag betala på huset, bilarna och blancolånet som ligger på samma bank som huset och låta resten gå till inkasso och försöka få en betalningsplan med dom?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #17 skrivet: Januari 26, 2012, 11:58:44 »

Vill du behålla huset så betala på huslånet! Prio ett! Slarva inte en enda gång.
Betala el, vatten, sophämtning och allt sånt nödvändigt.

Om du inte betalar blancolånen som ligger i samma bank som huslånen är det skitsamma, de kan ändå inte påverka dina huslån p.g.a. det, även fast det är samma bank. Däremot kommer de att agera på att betalning uteblivit på dessa precis som vilken långivare som helst. Men så länge du betalar huslånen i god ordning kan de inte upphäva dem.

Du har rätt till en betalningsfri månad på alla lån utan säkerhet, sök det hos alla borgenärer. (Kolla avtalen innan, finns inskrivet där). Givetvis tickar räntan som vanligt och läggs på nästa betalning men jag får känslan av att du behöver köpa lite tid.

Hos inkasso: Betalningsplan på nya skulder och som endast är till din fördel, dvs ger dig en chans att komma på banan kan du nog glömma. Klart du ska pröva, redan nu, innan det går till inkasso.
Direkt med långivaren: Chansen är nog som allra störst om du diskuterar med långivaren direkt.

Huslånen kan du be att få amorteringsfritt tills det "blåst över".

Sedan tror jag det är en god idé för dig/er att söka skuldsanering ändå rätt snart. Att tänka på då är att i saneringen får en amortering på lån ingå som boendekostnad. Den ska vara av normalstorlek, vad nu det betyder. Så det har du rätt till! Se så den inte ligger för lågt!

När och om du senare får inledande får du andrum. Efter det, fram till godkännande eller avslag kan ingen kräva dig på pengar eller kfm göra utmätning. Fram till dess får man försöka vara besvärlig genom att inkomma med yttranden på allt och inte acceptera en enda skuld hos kfm utan strid. På så vis kan du möjligen klara tiden från skuldsaneringsansökan fram till inledande.
Se bara till att återkalla alla yttranden från tingsrätt vid inledande eftersom tvistiga skulder inte tas med i saneringen.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
tokan
Newbie
*

« Svara #18 skrivet: Januari 26, 2012, 17:35:38 »

Vill du behålla huset så betala på huslånet! Prio ett! Slarva inte en enda gång.
Betala el, vatten, sophämtning och allt sånt nödvändigt.

Om du inte betalar blancolånen som ligger i samma bank som huslånen är det skitsamma, de kan ändå inte påverka dina huslån p.g.a. det, även fast det är samma bank. Däremot kommer de att agera på att betalning uteblivit på dessa precis som vilken långivare som helst. Men så länge du betalar huslånen i god ordning kan de inte upphäva dem.

Du har rätt till en betalningsfri månad på alla lån utan säkerhet, sök det hos alla borgenärer. (Kolla avtalen innan, finns inskrivet där). Givetvis tickar räntan som vanligt och läggs på nästa betalning men jag får känslan av att du behöver köpa lite tid.

Hos inkasso: Betalningsplan på nya skulder och som endast är till din fördel, dvs ger dig en chans att komma på banan kan du nog glömma. Klart du ska pröva, redan nu, innan det går till inkasso.
Direkt med långivaren: Chansen är nog som allra störst om du diskuterar med långivaren direkt.

Huslånen kan du be att få amorteringsfritt tills det "blåst över".

Sedan tror jag det är en god idé för dig/er att söka skuldsanering ändå rätt snart. Att tänka på då är att i saneringen får en amortering på lån ingå som boendekostnad. Den ska vara av normalstorlek, vad nu det betyder. Så det har du rätt till! Se så den inte ligger för lågt!

När och om du senare får inledande får du andrum. Efter det, fram till godkännande eller avslag kan ingen kräva dig på pengar eller kfm göra utmätning. Fram till dess får man försöka vara besvärlig genom att inkomma med yttranden på allt och inte acceptera en enda skuld hos kfm utan strid. På så vis kan du möjligen klara tiden från skuldsaneringsansökan fram till inledande.
Se bara till att återkalla alla yttranden från tingsrätt vid inledande eftersom tvistiga skulder inte tas med i saneringen.

Tack snälla du för så bra svar. Känner mig väldigt förvirrad nu och era svar är värda massor.
Vill bara kolla så jag förstår saken rätt här nu. Jag skall alltså försöka förhandla med dom jag har lånen hos och försöka hålla mig ifrån även Inkasso så länge jag bara kan? Och ändå söka skuldsanering? Är detta alltså möjligt? Jag trodde skulderna absolut var tvugna att hamna hos fogden eller minst Inkasso?
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #19 skrivet: Januari 26, 2012, 22:41:42 »

Ja, låter som du uppfattat mig rätt.

Att du kommer tappa skulder till inkasso och slutligen kfm är nog i förlängningen oundvikligt men man kan försöka fördröja varje steg så mycket det bara går. Kronofogden har ju lite muskler vad gäller att driva in pengarna så det är ju inget självändamål att hamna där.

Skuldsanering kan du söka när du inte klarar betala dina skulder "inom överskådlig tid" som tolkas till 15 år (har pratat med min handläggare och fått uppfattningen att man ligger mellan 10-15 år även om den officiella siffran verkar vara 15). Detta oavsett om du haft skulderna i 1 dag eller 20 år. Det är en fördel om du tömt alla möjligheter till egen lösning på skulderna. Som vi gått igenom tidigare, förhandla med borgenärer/inkasso, se över möjlighet till billigare boende för det kommer bedömas i din sanering, är du prickad så minskar ju möjligheterna att få en hyresrätt och då kan det ses som försvårande att pressa dig ytterligare på den punkten. Alltså "positivt" med att vara prickad i det fallet om man kan cyniskt ser på det.
Skuldsanering kan du söka hur många gånger som helst. Får du avslag ges vägledning om varför du fått det och då är det bara att jobba vidare på den eller de punkterna.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
tokan
Newbie
*

« Svara #20 skrivet: Februari 07, 2012, 21:37:15 »

Ja, så är det (fastighet till lägre värde an pantbrev kan man inte utmäta). Det här tar skusan i beaktande och finns det lån på huset som överskrider värdet tas de med i en sanering.
Det är alltså viktigt att få en korrekt värdering som inte är för hög. Skusan anlitar sin egen mäklare för detta om de misstänker att en värdering är fel, för hög eller för låg.

Så alltså bör jag i detta läget ta ut en värderare och bifoga en kopia och även skriva in den summan som är över värderingen i en skuldsaneringsansökan? Men undra vad banken gör i ett sådant läge om skuldsaneringen inte går igenom? Är det värt risken?
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #21 skrivet: Februari 08, 2012, 10:50:10 »

Så alltså bör jag i detta läget ta ut en värderare och bifoga en kopia och även skriva in den summan som är över värderingen i en skuldsaneringsansökan? Men undra vad banken gör i ett sådant läge om skuldsaneringen inte går igenom? Är det värt risken?
Ett litet aber som är av betydelse vid skuldsaneringsansökan.
Du ska kunna visa att du försökt ditt yttersta för att dli skuldfri på egen hand.
Så antingen låter du en mäklare värdera och sedan annonsera huset till försöljning (och misslyckas)
Eller, om du har betalningsanmärkningar kan du testa en annan väg till att bevisa din vilja för skusan. Försök skaffa en hyresrätt, nekar de dig p.g.a. prickar ser du till att få det dokumenterat. I det fallet har du ju ingen anledning att sälja huset eftersom du inte kan skaffa nytt boende.

Du behöver nog inte ta upp undervärdet minus lån som en skuld direkt i din ansökan. Går bra att komma med det under resans gång. Vill skusan ha värdet på huset styrkt så skickar man på eget initiativ sin egen värderingsman. Så slipper du driva det och ta en ev. kostnad själv.

Men poängen är alltså att du ska kunna visa att du gjort ditt yttersta för att på egen hand bli skuldfri. Att försöka sälja ditt hus är ett steg du (nog) kommer behöva ta.

Sköter du dina huslån, så vad ska banken göra om du söker skuldsanering som inte beviljas? Ingenting.
Hur skulle det se ut om banken började spekulera på bostadsmarknaden med kundernas bostäder?
Loggat

Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #22 skrivet: Februari 17, 2012, 07:37:25 »

Vad klok och modig Tokan att försöka lösa det här, innan allt blir oöverskådligt!
Kan du tänka dig sälja en bil kanske och ta bussen i stället?
Då visar man ju ochså att man riktig försöker komma ut det hela.

Lycka till!
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
tokan
Newbie
*

« Svara #23 skrivet: Februari 18, 2012, 08:07:45 »

Ett litet aber som är av betydelse vid skuldsaneringsansökan.
Du ska kunna visa att du försökt ditt yttersta för att dli skuldfri på egen hand.
Så antingen låter du en mäklare värdera och sedan annonsera huset till försöljning (och misslyckas)
Eller, om du har betalningsanmärkningar kan du testa en annan väg till att bevisa din vilja för skusan. Försök skaffa en hyresrätt, nekar de dig p.g.a. prickar ser du till att få det dokumenterat. I det fallet har du ju ingen anledning att sälja huset eftersom du inte kan skaffa nytt boende.

Du behöver nog inte ta upp undervärdet minus lån som en skuld direkt i din ansökan. Går bra att komma med det under resans gång. Vill skusan ha värdet på huset styrkt så skickar man på eget initiativ sin egen värderingsman. Så slipper du driva det och ta en ev. kostnad själv.

Men poängen är alltså att du ska kunna visa att du gjort ditt yttersta för att på egen hand bli skuldfri. Att försöka sälja ditt hus är ett steg du (nog) kommer behöva ta.

Sköter du dina huslån, så vad ska banken göra om du söker skuldsanering som inte beviljas? Ingenting.
Hur skulle det se ut om banken började spekulera på bostadsmarknaden med kundernas bostäder?

Stort tack för svaret! Har börjat knåpa ihop en ansökan. Får se när jag får mod och tillräcklig kött på benen att skicka in den.
Loggat
tokan
Newbie
*

« Svara #24 skrivet: Februari 18, 2012, 08:22:52 »

Vad klok och modig Tokan att försöka lösa det här, innan allt blir oöverskådligt!
Kan du tänka dig sälja en bil kanske och ta bussen i stället?
Då visar man ju ochså att man riktig försöker komma ut det hela.

Lycka till!

Tack snälla du för dina ord. Man har svårt för att känna sig som något annat än misslyckad i en sådan här situation. Vi har verkligen verkligen försökt att klara oss med en bil. Sommartid går det då min man åker moped men på vintern vet jag inte hur vi skull lösa det. Jag pendlar 10 mil enkel väg dagligen. Utan några möjligheter till allmänna kommunikationer. Min man jobbar oregelbundna tider dock bara 2 mil bort och skall hämta och lämna barn på dagis.
Jag önskar verkligen att vi hade klarat oss med en bil. Bilar slukar pengar.
Vi försökte nu att byta ner oss med ena bilen men det verkar kört. Vi har lån med bilen som säkerhet och ingen av bilhandlarna vi pratade med var villiga att ge ens en bil för 10.000kr i mellan.
Loggat
Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #25 skrivet: Februari 18, 2012, 19:27:17 »

Man har svårt för att känna sig som något annat än misslyckad i en sådan här situation

Kanske det här är det värsta av hela situationen, det här skuld och skamkänsla. Jag hoppas du kommer över det här.
Vet du; ALLA kan hamna i en sån där situation!
Och ALLA har rätt till en andra chans! (och en tredje osv)

Försök att inte känna dig skyldig; kanske det här kan hjälpa lite:
Ett kreditföretag/bank trollar fram siffror på ditt konto, utan UNDERLAG! (Jag tror de behöver bara ha 10 % äkta sparpengar av kunder eller egen investment)

Alltså, till att börja med, är de bara digits-siffror på rad, inget mer!
I dina händer blir de först pengar, som du måste betala tillbaka dem via hårt arbete!

Jag har alltid varit livrädd för att ha betalningsanmärkningar.
Nu bryr jag mig verkligen inte ett dug längre, för att jag tänker inte samarbeta med lagliga utpressare.
Det kan hända ochså total orättvis.

T.ex. KFM gjorde en utmätning hos mig, när jag var 2 veckor sen med att betala bilskatt.
De skickar även brev för 15 kronor SKULD(!!!!!!)
Tack bolaget SVERIGE AB för att stödja det.
Deras värld av utpressning är inte min värld.

Hur du än löser saker, kom ihåg att: utan underskrift finns inget avtal för att börja med. Dvs inom kreditvärlden inte.
Det måste finnas några brev här du kan använda som mal.
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: