Hej! Ja... solidariskt betalningsansvar är en pina. Det betyder bara att borgenären kan få in mesta möjliga betalning, det finns inga fördelar alls som gäldenär

I mitt tycke (som jag uppfattat det). Ur skuldsaneringssynpunkt kan det (nog) vara en fördel att söka innan skulden delas 50/50 för solidariskt.bet.ansv anses inte vara 50% av skulden utan man uppger hela skulden som egen, fast solidarisk.
Efter genomgången skuldsanering är man sedan fri från det solidariska.bet.ansv och återstående 1/20/30/...80/99% ligger på övriga betalningsansvariga. I ansökan ökar chansen till godkännande om skulden är 700' än 350'.
Och, det kan vara klokare att söka innan ihopflytt och äktenskap. Antar att hennes ekonomi är mer ansträngd nu än om hon får draghjälp från din ekonomi? I så fall är hennes betalningsförmåga lägre idag än efter sammanflytt, vilket också skulle öka hennes chanser.
Vid ev. skuldsanering hinner barnbidraget försvinna och betalningar kommer att öka i samband med det.
Jag tycker ni får tänka på att hålla ekonomierna separerade. Bäst om hon inte äger något då ägodelar kan drivas in.
Sedan kanske övriga kan rätta mig där jag har tänkt fel