Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Goda råd sökes av ny medlem.  (läst 6365 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nico
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: December 29, 2011, 18:02:46 »

Hej alla.
 Min situation är som följer: På väg att flytta ihop med min flickvän som tyvärr kommer att få/ha en del skulder med sig. Efter en dålig husaffär tillsammans med sin dåvarande man (mögelhus inköpt av "goda vänner" och därför utan jordabalksbesiktning), en skilsmässa åtföljt av sjukdom (egen och barnens) pga av möglet skall nu huset säljas. Restskulden (skillnaden mellan huslånen och försäljningspriset) kommer troligen att bli ca 700 000. Flickvännen och hennes ex.man står solidariskt betalningsansvariga för lånet.
Flickvännen är dryga 40 år och arbetar 75% inom handel, har 3 barn 10,14 och 16 år gamla med enskild vårdnad.  Inga övriga betalningsanmärkningar eller annat trassel finnes. Vi har varit i kontakt med kommunens Budget och Skuld rådgivning samt med banken. BuS talar om skuldsanering och med banken har det förts samtal om ev. delning av skulden där isf flickvännen och hennes ex. då ev.skulle få delat betalningsansvar för restskulden (dvs äga 50% av skulden vardera). Mina frågor till er som kanske tyvärr vet mera av egen erfarenhet om sånt här, är: hur påverkar en ev. skuldsanering våra möjligheter till samboende, äktenskap etc.? Hur påverkas min ekonomi ? Annat som vi bör tänka på?
Tacksam för alla konstruktiva svar.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: December 29, 2011, 21:37:28 »

Hej! Ja... solidariskt betalningsansvar är en pina. Det betyder bara att borgenären kan få in mesta möjliga betalning, det finns inga fördelar alls som gäldenär Cry
I mitt tycke (som jag uppfattat det). Ur skuldsaneringssynpunkt kan det (nog) vara en fördel att söka innan skulden delas 50/50 för solidariskt.bet.ansv anses inte vara 50% av skulden utan man uppger hela skulden som egen, fast solidarisk.
Efter genomgången skuldsanering är man sedan fri från det solidariska.bet.ansv och återstående 1/20/30/...80/99% ligger på övriga betalningsansvariga. I ansökan ökar chansen till godkännande om skulden är 700' än 350'.
Och, det kan vara klokare att söka innan ihopflytt och äktenskap. Antar att hennes ekonomi är mer ansträngd nu än om hon får draghjälp från din ekonomi? I så fall är hennes betalningsförmåga lägre idag än efter sammanflytt, vilket också skulle öka hennes chanser.

Vid ev. skuldsanering hinner barnbidraget försvinna och betalningar kommer att öka i samband med det.

Jag tycker ni får tänka på att hålla ekonomierna separerade. Bäst om hon inte äger något då ägodelar kan drivas in.

Sedan kanske övriga kan rätta mig där jag har tänkt fel Smiley
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Nico
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #2 skrivet: December 29, 2011, 21:54:47 »

Tack Kojak!
Tar till mig allt du säger :-) Vi försöker att hålla alla dörrar öppna och huvudalternativen är egentligen: A, om restskulden blir dräglig OCH banken accepterar 50-50 fördelning så kan vi kanske klara av allt med mycket kärlek, hårt arbete och välvilliga vänner och släkt (och ej söka sanering). Eller plan B: om restskulden blir hög och banken INTE accepterar någon fördelning utan kräver min flickvän på rubbet, DÅ är det definitivt läge att söka skuldsanering.
Jag kan ha missat/missförstått någonting och frågar här för att få reda på allt som är viktigt som olika myndigheter och banker INTE berättar och som får stora konsekvenser för helheten (livet utöver det rent ekonomiska). Så fortsätt gärna att mata på med fakta, tankar och idéer :-)
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #3 skrivet: Mars 04, 2012, 23:33:34 »

Jag hade gått på skuldsanering och inte delat skulden, som kojak skriver så tar man ju upp hela skulden vid en ansökan om skuldsanering och detta vet banken, det är säkerligen därför dom inte är helt omöjliga på att splitta den. Dom vet att era chanser att få skuldsanering krymper drastiskt om ni beslutar att göra på detta viset.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Maj 06, 2012, 20:23:09 »

Banken kommer inte att vilja dela skulden. En ensamstående deltidsarbetande kvinna med tre barn är en nolla, dvs någon utan utrymme för utrymme. Även som sambo med dig lär det ta mycket lång tid att betala tillbaka. Men tar det så lång tid att betala tillbaka så att det motiverar skuldsanering? Det vet jag inte. Man får ansöka och pröva.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: