Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: vilket är bäst  (läst 7997 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
blueswede
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« skrivet: December 13, 2011, 20:51:38 »

hej fick idag brev från ij med följande ordalydelse inga fler ärende till krf

hej du har ett eller fler ärende hos oss som ligger hos kronofögden , för att undvika att fler ärende skickas till dit så vill vi erbjuda dig en betalplan i de ärendena som finns kvar hos oss

börja betala minst 350 kr per/mån så säkerställer du att inga fler ärende skickas dit.

det är 4 st skulder som står på baksidan av brevet äldsta skulden är från 1978 en från 89 2 från 91 , jag tänker bestrida dom , men vilket är bäst att göra vänta till det har skickats till krf eller göra det omgående, om man bestrider direkt å hänvisar till att dom får ta det till tingsrätten kan dom då skicka det till krf iallafall ?   dom skulderna som redan ligger hos krf är betalade nu i jan/ feb så nu försöker dom se till att dom kan få till nåt nytt å driva in . man får ju aldrig någon utförligare räkning om skulden mer än en rad på baksidan av ett brev
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: December 13, 2011, 21:15:38 »

Bestrid direkt till ij. Tvistiga skulder måste till rätten, men var så säker att de kommer att bryta mot inkassosed genom att skicka det ändå till fogden.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Jimma
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #2 skrivet: December 13, 2011, 21:46:32 »

Ursäkta jag kladdar i tråden men var står ij för?
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #3 skrivet: December 14, 2011, 08:16:53 »

Ursäkta jag kladdar i tråden men var står ij för?

intrum justitia
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #4 skrivet: December 14, 2011, 08:45:19 »

Betala alldrig något,det värsta är en avbetalningsplan det är inkassos bästa
affäride.Då betalas det till räntor och omkostnader i evighet medans skulden stiger.
tvista om allt det har varit mycket lönsamt för mig.Nu senast var det kontrollavgift
från en privat markägare (parkeringsböter).Där anmodade jag ombudet GOTHIA
att inkomma med vidimerad dokumentation om att saklegitimitet.Det blev tyst.

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #5 skrivet: December 14, 2011, 09:37:48 »

Bestrid direkt till ij. Tvistiga skulder måste till rätten, men var så säker att de kommer att bryta mot inkassosed genom att skicka det ändå till fogden.

Har själv der erfaringen med Lindorff, bestrider ett ärende, som de omedelbart skickar till KFM.
Vad har vi egentligen för möjlighet att straffa inkasso för att bryta mot inkassosed, det verkar nästan som DI inte bryr sig.
Hur många anmälan måste ett inkassobag få, innan tillståndet dras in?
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
noctumlux
Hero Member

« Svara #6 skrivet: December 14, 2011, 13:24:18 »

Har själv der erfaringen med Lindorff, bestrider ett ärende, som de omedelbart skickar till KFM.
Vad har vi egentligen för möjlighet att straffa inkasso för att bryta mot inkassosed, det verkar nästan som DI inte bryr sig.
Hur många anmälan måste ett inkassobag få, innan tillståndet dras in?

Det enda möjlighet man har mot inkasso är enskild åtal om man inte lyckas få en åklagare intresserad av att det har skett lagbrott.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
blueswede
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #7 skrivet: December 14, 2011, 22:11:54 »

hej
e de någon som har något bra formulering hur jag ska lägga upp bestridan i brevform ?

vad ska ja begära för bevis av dom för att dom inte kan kräva in dessa skulder ?
Loggat
Jimma
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #8 skrivet: December 16, 2011, 09:31:07 »

hej
e de någon som har något bra formulering hur jag ska lägga upp bestridan i brevform ?

vad ska ja begära för bevis av dom för att dom inte kan kräva in dessa skulder ?
Så här skrev jag och om formuleringen är bra eller dålig vet jag inte (inväntar svar från ij). Jag skickade det som mail till  se.teamlegal-gbg.mail@intrum.com

Ärendenummer eller aktnummer (beroende vad som finns på ditt brev)
Uppdragsgivare (kund) om det finns på ditt brev
Fordran avser: om det finns på ditt brev
Återstår totalt:

I anledning av ert krav om betalning a **** bestrider jag den uppgivna skulden.
Preskriptionstiden har enligt min mening inträtt för längesedan.
Om sökanden fortfarande hävdar fordran emotses bevis om vid vilka
tillfällen preskriptionen avbrutits genom obruten preskiptionskedja
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: