Såväl köp med kreditkort som betalkort anses vara kreditköp enligt konsumentkreditlagen. Alltså 3 år presk.
Från Lawline:
http://lawline.se/answers/1725Om ett kreditkort används och ger upphov till en skuld hos användaren till kortutgivaren gäller treårig preskriptionstid eftersom denna skuld ej i sig är ett löpande skuldebrev. Det är däremot möjligt att knyta kreditutrymmet till ett löpande skuldebrev.
Enligt 17 § konsumentkreditlagen får näringsidkaren dock inte ta emot löpande skuldebrev av konsument vid kreditköp.
Om löpande skuldebrev trots förbudet har utfärdats är det trots allt giltigt och kan göras gällande av en godtroende borgenär. Näringsidkare som tagit emot ett löpande skuldebrev av konsument kan dömas till böter.
Fordringar som uppstår pga. kreditkort, betalkort etc. är konsumentfordringar så länge konsumenten inte utfärdat ett löpande skuldebrev för sin fordran.Tack, jag kan nu berätta exakt vad som hänt efter samtalen med banken idag som fick mig att komma ihåg (bla. när hon läste upp en notering där det stog att jag inte tänker betala en krona eftersom de inte gav tillbaka mitt visakort).
Banken hade av misstag satt in pengar på mitt konto vid ett tillfälle som de efter en tid krävde tillbaka som ett engångsbelopp inom kort tid samt att mitt visakort försvann i automaten. Jag tog direkt kontakt med banken och förklarade att jag inte visste att pengarna inte var mina och att jag ville betala tillbaka dom så jag kunde få tillbaka mitt kort, jag hade ej möjlighet att betala tillbaka hela beloppet i ett bräde så snabbt (jag var mycket rädd för att mista mitt visakort) och för att kunna behålla mitt kort så "hjälpte" banken mig genom att skriva det som ett lån med avbetalning.
Efter de ändrat skulden till ett lån vägrade de ländå låta mig ha kvar mitt visakort och hävdade att de givit ut det av misstag första gången jag fick det eftersom jag hade betalningsanmärkning. Därav jag svarade att de inte skulle få en krona eftersom de grundlurade mig, jag vet inte om jag skrev på något papper men det kan jag gjort.
Jag förstog då inte varför banken ville skriva om det som ett lån när de ändå tänkte blåsa mig på kortet men nu förstår jag.
De får/kan inte lämna ut visakort när jag har betalningsanmärkning men att låna ut pengar till samma person är ok?
Menar du att presk ändå är 3år eftersom den ursprungligen kommer från visakortet, om jag skrivit på ett löpande skuldebrev är jag inte körd då?
Någon som vet vad jag kan göra? Kan jag istället begära resning mot att jag anser banken gjort fel eller finns det möjlighet att det är 3års presk ändå och att jag då kan vinna i TR mot Lindorff, snabba svar önskas då jag väntar kopia på handlingen från Lindorff, jag hade annars tänkt att erkänna skulden om min underskrift finns.