Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu är det så dags!  (läst 2745 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
iPhone
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« skrivet: November 01, 2011, 23:01:40 »

Hello!

Jag har varit ganska aktiv här angående min skuldsituation. Den har inte förbättrats alls. Nu har jag dock nåt ett vägskäl. Jag har börjat snacka med vissa personer i min närhet öppet om den. Vissa personer som har en betydande förmåga att hjälpa mig. Jag har aldrig någonsin krävt att någon människa ska hjälpa mig med hur jag har hamnat i den här skiten - nu har jag dock blivit erbjuden det.

Min totala skuld idag är lite oklar. Det är iaf över halvmiljonen. Nu kommer vi till det viktiga dock: Jag vill förhandla!

Jag vill förhandla ner skulderna så gott det går. Hur börjar man? Vart börjar man? Har idag utmätning, så dom får ju in pengar, men det är fan inte mycker per skuld varje månad. Jag skulle garanterat kunna söka skuldsanering och bli beviljad - men jag vill bli fri. Hur går man tillväga? Finns det någon guide? Kan någon guida mig? Kan man ta hjälp av någon som är bättre och mer rutinerad än mig på att förhandla?

Många frågor...

Hoppas ni kan hjälpa mig..

Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #1 skrivet: November 01, 2011, 23:17:30 »

Lurigt läge även att du ger ok info.
Kan tala lite av egen erfarenhet jag var i ditt läge för 2.2 år sedan.Skuldsanering eller kämpa.
Jag valde att knixa med mina skulder på strax under 900.000:-
Idag är det endast 21.000 kvar att betala på min avbetplan.
På din fråga ang förhandling så är det många olika saker du ska och bör tänka på.
Man kan alltid förhandla med inkassobolagen.Men som vi alla så vill vi ju betala så lite som möjligt.
Frågan är lite samtidigt många inkassobolag väljer att inte skicka in till KFM pga om man har för mycket skulder då sitter dom mer eller mindre och ruvar dvs avvaktar tills din eventuella skuld minska.Gör den det då inkommer det krav ganska omgående,minskar inte skulden då lär inte inkassobolagen kasta in det på KFM heller.Dvs dom kommer att hålla liv i din skuld i åratal för dom anser att någon gång ska vi ta honom.
Ju mindre skuld du har på KFM ju mindre kan du pruta och förhandla på din skuld.
Har du däremot mycket skulder på KFM då är ditt förhandlingsläge avsevärt bättre med tanke på att du kan påpeka för inkassobolagen att du har ju över xXXXX antal 1000 att betala så ni kanske trots allt ska ta det lilla ni får istället för att kanske få vänta i 5 år till.
En sak till du bör tänka på i detta läge är att.Du skriver att du har inte riktigt 100 koll på allt,räkna med att det dyker upp oanade skulder som du inte ens visste om.Ta med det i dina beräkningar för det visste jag att jag skulle få 1 x antal såna saker.
Det stämde som jag sa tror det dök upp ca 110.000 hos olika inkassobolag som helt plötsk´ligt vaknade till liv.
Men pga jag hade ganska bra koll på landet så visste jag att jag till 90% chans skulle kunna preskribera bort dom.
I 1 fall gick det inte men den skulden ordnade jag till omgående för att inte sabba hela min plan
Loggat
iPhone
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« Svara #2 skrivet: November 02, 2011, 00:15:29 »

Ok! Hur knixade du då, menar du?

Det jag ska göra är ju att tömma det mesta jag har. Därför måste jag väl sitta i en rätt hyfsad förhandlingssits? Det handlar om att jag ska lösa skulderna, såvida dom kan gå med på att sänka beloppen.

Det mesta jag har i skuld ligger ju just nu hos KFM. Det är lite småskulder till vissa inkassobolag som ligger kvar hos dem. Därifrån får jag väl erbjudande varje månad om att förhandla/göra upp avbetalning. Där tror jag faktiskt att jag kan pruta på med god framgång. Jag kommer ju trots allt att lösa allting till dem i en klumpsumma. Jag kommer ej ha några som helst avbetalningsplaner kvar efter jag har löst allt.

Jag har indirekt koll på alla skulder, det kan jag erkänna. Men inte till 100, men jag har en god överblick. Måste ju givetvis dubbelkolla en gång till innan jag sätter igång apparaten.

Kanske du kan hjälpa mig att komma igång om du har tid och lust, medtanke på att du en gång i tiden har suttit i samma läge. Smiley
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #3 skrivet: November 02, 2011, 10:37:52 »

Knixade det innebar att jag faktiskt inte hade en fast adress på 5.5 år ca,så på det sättet kunde jag dribbla lite med en del av
skulderna jag hade.Att jag sedan bodde med min sambo det kan vi ju skita i:)
Det var iallafall värt att låtsas som att det regnade alla dagar i veckan.
Ok då fattar jag att du drar en viss summa alla månader till KFM,i det läget hade jag troligen satsat på
1--Inget att preskribera bort innan du väcker den sovande björnen??
2--Satsa på att försöka få en deal på totalskulden dvs nada ränta.Det du i såfall ska påpeka är att du trots allt betalar en massa till KFM så risken är ganska stor att ni får vänta måååååååååååånga år.Om det nu handlar om större skulder.
Men tänk samtidigt på att ju yngre du är ju större risk är att inkassobolagen tänker jo men han är ung å gla så vi kan vänta för vi kommer ändå få våra kulor i sista änden.
Påpeka samtidigt att jo sant men ni har ju inte fått 1 peng av mig på X antal år så det kanske är bättre att ta det lilla ni kan få..
Alla går inte på den linjen men många köper det,samtidigt är allt lite beroende på hur gamla skulderna är.Hur gammal du är vad summorna på KFM är på.Skulle det tex kunna avslutas på KFM inom ex 2 år då är risken ganska stor att du inte når framgång hos inkassobolagen.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: