Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 22, 2025, 10:08:38
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Allmänna diskussioner
»
Vilka råd ska jag ge?
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Vilka råd ska jag ge? (läst 4578 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
adidas
Newbie
Antal inlägg: 4
Vilka råd ska jag ge?
«
skrivet:
November 01, 2011, 08:53:21 »
Hej alla kloka människor!
Jag har en vän som är 50+ och sitter i en riktig skuldfälla. Jag har inte alla siffror, men hoppas på att kunna få lite råd ändå.
Min vän har skulder hos kronofogden och löneutmätning. Bor i hyreslägenhet och har inga tillgångar. Dessutom finns det CSN-lån, något blancolån och ett privatlån hos en annan vän. Tror att den totala skulden hos alla är över 300 000kr. Efter löneutmätning så kämpar vännen på med att betala CSN som är av äldre modell och de vill ha mycket pengar i månaden, för att vara säkra på att få alla sina pengar innan vännen går bort. Blancolånet vet jag ej månadskostnaden på, men privatlånet är nog ganska flexibelt och min vän har fått möjlighet att skjuta upp det. Till saken är att h*n går helt på knäna, när allt är betalt finns det kanske 500-1000kr/månad kvar till mat. Jag går nu i tankarna att ge rådet att strunta i blancolånet och CSN och att bara se till att h*n betalar hyra och el. Då skulle min vän få ett okej liv. H*n är inte van vid en hög standard och skulle kunna leva gott på minimibeloppet, som det är nu så ligger ju pengarna som h*n har att röra sig med LÅNGT under det beloppet.
Jag ser det så här: Kanske har h*n 10 år kvar i arbetslivet. Har redan gått ner i tjänst pga sjukdom och har inte ork att jobba heltid. Efter löneutmätning uppskattar jag det till att kronofogden kanske får 2000kr till att betala skulden där... är det verkligen möjligt att betala av allt innan h*n går i pension/förtidspension???
Jag kan försöka få fram mer specifika uppgifter på aktuell skuld och kan kanske försöka räkna ut hur lång tid det skulle ta att betala av allt för min vän om det ens är möjligt. Hoppas någon här har några idéer om råd.
Tack på förhand!
Loggat
adidas
Newbie
SV: Vilka råd ska jag ge?
«
Svara #1 skrivet:
November 01, 2011, 09:18:20 »
Kanske ska förtydliga att givetvis tycker jag att min vän skall betala sitt privatlån hos annan vän. Det är ingen skuld som jag tycker ska struntas i
Loggat
Taxi1963
Sr. Member
Antal inlägg: 315
«
Svara #2 skrivet:
November 01, 2011, 09:57:30 »
Tror att du tänker rätt där, om han hos fogden bara har betalningsutrymme för en utmätning av 2000 per månad, så innebär ju detta att med en skuld på 300 000 att skulden växer (beroende av hur hög ränta det är på csn och hur stor del av skuldn det är) om han inte betalar med med det han har som förbehållsbelopp. Tycker du ska be honom göra som du säger och dessutom gå till kommunens budgetrådgivare för att få hjälp med ansöka om skuldsanering. Skulle de inte gå med på det nu för att de inte räknar in ej betalda csn-skulder, kan han ju bli aktuell om några år.
Loggat
kojak
Hero Member
Antal inlägg: 978
«
Svara #3 skrivet:
November 01, 2011, 10:28:24 »
Instämmer! Hyra & el så det finns ett bpende, mat, resten till skulderna. Mer än så klarar man inte.
Ofta glömmer man bort sig själv i sina försöka att betala, jag gjorde det också, men man får vända på det så man inte hamnar sist i kedjan. Man måste stå först. Har man inte koll på sig själv kommer man inte klara
Loggat
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
adidas
Newbie
«
Svara #4 skrivet:
November 01, 2011, 10:30:16 »
Tack för svar!
Jag hade på känn att jag var rätt ute, men det går ju ändå emot mina principer och min väns och föreslå en sådan här sak. Men som jag ser det så kommer förmodligen hon gå i pension ganska snart och förmodligen de närmaste åren fram tills dess vara sjukskriven/jobba halvtid. Vilket gör att återbetalningsförmågan kommer inte att öka.
Sen är det ju ett galet system som gör att hon får det bättre genom att "strunta i allt och ge upp" som hon kommer att säga.
En annan sak! Min vän kan äta på jobbet och få det avdraget på lönen. Är det något som hon kan utnyttja? Det betyder ju att kronofogden får mindre lön att dra av, men hon behöver inte ta så mycket av de pengar hon får över av minibeloppet.
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum