Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rätt till bostad????  (läst 2924 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« skrivet: Oktober 28, 2011, 19:46:58 »

Då ag vet att ett flertal kommunala bostadsbolag hör till de hårdaste att neka en bostad om man har skulder etc. Så skrev jag även om detta till Anelie Enoksson. Tycker att om ni andra kommer på saker som borde ändras så skriv till riksdagsledamöter, AE har ju åtminstone satt sig in i lite av problematiken, så hon kan ju vara en att skriva till.
Så här skrev jag: En annan sak jag tänkt på är om inte riksdagen skulle kunna stifta en lag som gör att kommunal bostadsföretag och bolag inte skulle få neka personer att få bostad på grund av betalningsanmärkningar, skulder eller försörjningsstöd, då detta ju gör att regeringsformens 1 kap 2 paragraf (Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.) inte uppfylls, och denna grundlag ju saknar möjlighet att utdöma rättsligt ansvar
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #1 skrivet: Oktober 28, 2011, 19:51:59 »

Ja jag vet inte hur jag ska uttrycka min beundran över dina initiativ Taxi...men de är enastående!! Wink
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #2 skrivet: Oktober 28, 2011, 20:03:17 »

Kul att göra nåt vettigt då man inte jobbar bara, annars blir de bara att kolla på taskiga serier, som simssons (men de är kul) o spela dataspel på fritiden lol
O ang bostäder så har jag för mig att jag läst att det är nånstans minst 100 000 pers i sverige har BA och om man dessutom räknar med de som har försörjningsstöd kanske det är en halv mille eller mer. Lägg då till att soc o af kanske kräver att du ska flytta till ett annat ställe för jobb, hur gör man då? då blir man ju helt i händerna på svindyra andrahandskontrakt eller svartkontrakt-
Loggat
Usg64
Sr. Member

Antal inlägg: 297

« Svara #3 skrivet: Oktober 30, 2011, 17:35:00 »

Var det inte lite så tidigare att kommunalabolag inte hade vinstkrav utan folk med betalningsanmärkningar kunde få en bostad.
Men sedan fick alla kommunalabostadsbolag vinstkrav på sig och vips försvann det?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: