Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ang. Hyresskulder  (läst 9972 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lizzyy
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: Juli 02, 2008, 21:31:10 »

hejsan!

jag har hittat hit ikväll, och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig. Jag har skulder sedan jag blev sjuk när jag väntade barn och fick ingen sjukpenning beviljad från FK.

det jag undrar nu är, jag har 2 ärenden till samma bolag. (hyresbolag). Jag kunde inte betala hyran och blev vräkt. KFM var aldrig där, då jag tömde & lämnade in nyckeln till hyresvärden. Detta var i juni 2006. jag har haft löneutmäting i ett par månader under 2006. Under 2007 & 2008 har jag ej haft löneutmätning. Jag har fått tillbaka på skatten 2007 & 2008. fick hem en avräkning från KF i dagarna, och då har de betalat till de olika bolagen mina skattepengar. När de gör så, "erkänner" man om skulden då? Så om den ex. ska bli preskiberad så kan det ske senast 2011 (om inga andra pengar kommer in) ? Är det korrekt uppfattat? Jag trodde nämligen att man kanske hade chans att få den presiberad nästa år, då jag inte hört något ifrån dom sen jag lämnade in nycklarna..

vad tror ni om det hela?
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Juli 02, 2008, 21:54:51 »

Löneutmätning är inte preskriptionsavbrytande, tror inte att skatteåterbäringen är det heller.
Eftersom du har haft utmätning så hade fått ett betalningsföreläggande och ska inom tre år göra ett preskriptionsavbrott.
Så inom ett år så kommer du nog få ett krav från inkassobolaget att du ska betala.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Lizzyy
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Juli 02, 2008, 22:01:40 »

Vill först säga att det är så skönt och ha hittat hit! Tack för att ni finns ;-)

Men det finns inget inkassobolag inkopplat, utan hyresvärden skickade direkt till KF, men jag kan då vänta mig att få ett brev utav dom inom ett år?
Jag ska börja betala nu, själv sätta in, då de ej gör utmätning pga mina oregelbundna inkomster, och då kommer jag sätta in pengar på ett ärende i taget, för att minska ränteökningen (ta de mest högst ränta först)
Eftersom jag har låga inkomster, och hyressulden är på totalt 50,000 (just nu) så hoppas jag på att den kanske kan bli presiberad..

Men även om man får skattepenar då så är det inget erkänande.. vad bra för mig.....

Förstå mig rätt, jag vill inget annat än å bli av med mina skulder, för de är mina och ingen annans, men det vore en lättnad, man kanske kan se ljuset snart!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Juli 02, 2008, 23:54:14 »

För det första: Tänk på att om du betalar själv nu, så kommer inte dina skulder att bli preskriberade!
Varje inbetalning på skulden kommer att vara ett preskriptionsavbrott i sig!

För det andra: Som Phantera säger så är inte löneutmätning preskriptionsavbrytande, och jag är nog inne på samma linje som henne att utmätning at skatteåterbäringen inte heller är det.
Om borgenären (fordringsägaren) skickar till Kronofogden för utmätningsförsök, och ingen kontakt tas med dig från dem, så förlängs preskriptionstiden med ett år efter att Kronofogden redovisat ärendet till borgenären.
Numera så är dock lagen ändrad en aning, så att ett ärende återredovisas egentligen inte, utan ligger kvar hos fogden tills antingen skulden är betald, eller blir återkallad av borgenären.
Om inte borgenären betalar årsavgiften till Kronofogden kan dom avskriva ärendet från vidare hantering.

Ovanstående lagförändring kan leda till tvistlighet avseende preskription, och jag har i nuläget inte hunnit sätta mig in i konsekvenserna av detta.
Kanske någon annan är inläst på detta?

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Lizzyy
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Juli 03, 2008, 00:19:01 »

Så om jag betalar på andra skulder, kan inte min hyresskuld preskiberas? *försöker förstå*

Om ärendet är överlämnat utav fodringsägaren till KF, och ärendet ligger där utan att få in pengar direkt utav mig (skattepengar & löneutmätning har jag förstått) Så om inte fodringsägaren kontaktar mig på 3 år, så kan man hävda att preskriberitionstiden har gått?

Gud vad många nya ord jag lär mig, vad bra Smiley
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #5 skrivet: Juli 03, 2008, 01:02:23 »

Så om jag betalar på andra skulder, kan inte min hyresskuld preskiberas? *försöker förstå*
Jag fick uppfattningen att de skulder som du avsåg att betala på var hyresskulderna.
Det står inget såvitt jag kan se något om andra skulder.
Det underlättar därför om man skriver mer preciserat.

Självklart kan dina hyresskulder preskriberas om du endast betalar på andra skulder!

Citat
Om ärendet är överlämnat utav fodringsägaren till KF, och ärendet ligger där utan att få in pengar direkt utav mig (skattepengar & löneutmätning har jag förstått) Så om inte fodringsägaren kontaktar mig på 3 år, så kan man hävda att preskriberitionstiden har gått?
Det är inte säkert att preskriptionstiden gått ut ändå.
Om ärendet ligger hos KFM, och vi förutsätter att dom inte tagit någon kontakt med dig i ärendet, så preskribertas skulden först ett år efter KFM:s redovisning till borgenären.
(Numera är det som sagt lite andra regler som gäller, och ta därför denna info med en nypa salt då jag inte haft tid att läsa in mig på konsekvenserna vad gäller de nya reglerna vs. preskriptionstid.)

Citat
Gud vad många nya ord jag lär mig, vad bra Smiley
Det kan vara knepigt med alla facktermer inom juridikens värld.
Men med tiden så kommer du att känna dig hemma med alla nya ord! Cool

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: