Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskiberingsfråga kring sergels motsvar  (läst 5693 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
snirp
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Oktober 20, 2011, 23:32:26 »

Hej!
Ny här och skulle behöva lite hjälp med lite frågor som är lite akuta.
Jag fick idag ett brev från KFm efter ha bestridit ett ärende dom fick in rörarande en skuld till telia från 1993 och det är från Sergel inkasso och där dom kommer med följande påstående:

Till detta bör tilläggas att jag varit borta under 3 år mellan 95-98 och 92-93 bodde jag i en annan del av sverige än dessa Teliatjänster som skulderna avser är och efter 98 så har jag fått skriva mig på olika adresser pga jag inte fått hyra nån lägenhet vitt pga mina skulder.
Sedan dess har det varit så och jag har inte heller något minne av dessa påstådda telsamtal eller brev dom påstår så det är det över 10 år sedan jag hörde något om dessa skulder.
Sergel påstår även att en kvinna vars namn jag aldrig hört skulle ha varit i kontakt med dom angående denna skuld. Läste på lite och såg att dom bör begära in en fullmakt om någon utger sig för att vara ombud för mig, och jag har aldrig skrivit på någon sådan.
Hur bestrider jag detta?
Jag är idag skuldfri och har fått ordning på min ekonomi och är 2012 kreditvärdig igen så detta är nåt som verkligen sätter käppar i hjulet för mig.
Snälla har nån nåt bra tips om hur jag ska göra nu då dom kräver svar inom 10 dagar så äre lite bråttom.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Oktober 21, 2011, 10:25:56 »

Jag hade krävt kopior på alla breven med hänvisning till Ä 5325-09  då "datalistor" inte kan påvisa att breven haft preskriptionsavbrytande innehåll.

Samtidigt får du ju reda på vilka adresser dom skickat till, med tanke på Ö 643-06.

Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
snirp
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #2 skrivet: Oktober 21, 2011, 11:43:15 »

Dom bifogade alla brev och nån lista över som dom kallar "ärendebehandling" med datum för alla brev som är skickade samt datum för de telefontal dom hävdar jag haft samt med mitt ombud vars namn jag aldrig hört (läste på datainspektionen att dom bör begära in en fullmakt med tanke på tystnadsplikten vilket jag aldrig skrivit på)

Frågan är om nån har ringt in o sagt att det är jag för jag VET att jag aldrig ringt dom och om dom har bandupptagning och isåfall kan visa att det inte är jag eller om detta är nåt dom försöker fula sig med.
Hur jag än vrider och vänder på det så hittar inte jag en gnutta bevis från dom att jag tagit emot nånting sen 94 utan dom hänvisar ju till påstådda samtal samt att breven inte kommit i retur.

Enligt Datainspektionen så är det INTE att anse att någon är delgiven bara för breven inte kommer i retur och OM dom gör det ska inkasso företaget göra efterforskningar om vart jag fanns innan dom börjar skicka nya krav och därmed bygga på skulden.
Det är ju DOM som ska bevisa att jag är delgiven och inte jag som har varken fått delgivning eller rekommenderat brev av dom.
Jag har skrivit mig hos flickvänner och ex flickvänner som i vissa lägen slängt al min post för dom varit sura, just pga min fd kronofogdsanmärkningar.

Så ska jag skriva och hävda att jag inte ser några bevis på att jag varit delgiven unte hela tiden samt att jag aldrig har ringt och att dom måste bevisa detta och som jag tolkade datainspektion så är ett samtal i grunden inte något bevis för att det verkligen är vederbörande som ringer och därmed faller "bevisningen" att gäldenären är delgiven.

Adressen finns bara på hälften av alla brev dom skickat och det är deras bevisning att jag är delgiven och därmed faller preskiberingen och hänvisar till den dom som hänvisats till.

Jag får lite panik över detta så har nån några tips så snälla dela med er!!

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: