Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förlorar huset om några veckor. Kommer bli bostadslös med 2 små barn....  (läst 7816 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tennis031
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 148


« skrivet: Oktober 19, 2011, 14:11:50 »

Hej på Er

Nu är läget så kritiskt att jag i princip har gett upp min 7 år långa kamp mot mina skulder. Efter ett misslyckat avtal när jag bedrev firma så hamnar en större skuld i Tingsrätten där borgenären vann. Man tittade inte ens åt mina argument. Så snart detta var färdigt så går borgenären med hjälp av Advokatbyrå direkt till Kronofogden. Där hade man kravet att jag skulle ammortera över 10 000 i månaden vilket var omöjligt för mig i min lilla rörelse. Skulden kom in till KFM och 3 månader efter detta kräver dom oss på tillgångar. Fanns ingen lön att utmäta så man går direkt på tillgångar i hemmet, som inte fanns... Vi äger vårt hus och nu på 6 månader så har kronofogden bestämt sig att vårt hus skall säljas. Jag har idag två borgenärer och en skuld på totalt 126 000 Sek. Den ena framår till ungefär 100 000 och den andra 26. Saken här är att borgenären till det större skulden kan tänka sig att dra tillbaka och starta en avbetalningsplan. Dock har jag inte fått svar på över 2 veckor på hur det ligger till här. Jag har försökt att maila båda för att förklara min situation där jag kan både bli av med vårdnaden om mina barn. Jag har börjat dricka på grund av min oro och hade det inte vart för barnen så hade jag tagit livet av mig... Jag e praktiskt taget helt knäckt. Detta var vår framtida bostad som jag kämpat för att renovera upp och göra till en trygg plats för mig och min familj. Den håller på att slitas från mig och jag kan inget göra...

Huset når inte upp till något speciellt värde, vi har banklån och krediter som sägs upp i takt med att vår säkerhet säljs. Saken här är ju att Borgenärerna i det här fallet är Privatägda och kommer alltså inte få några pengar vid en försäljning. jag försöker upplysa dom om detta så det borde vara en win-win situation för dom att dra tillbaka kravet på försäljning gentemot att jag kan börja ammortera till dom direkt. Utanför löneutmätningen. Banken tar ju som ni vet pengarna först, och sen skatter och dylikt... Borgenärerna jag pratar om hamnar absolut sist på listan...

Nu till min fråga, vi har fått huset värderat men inte satt ut på annons ännu. Det datumet bör dyka upp när som helst. Finns det inte något sätt man kan göra för att förhindra föräljning ? Är det inte brottsligt för borgenärer att inte höra av sig angående skulden? Det är precis som att dom vill sälja mitt hus och jag har flera dokumenterade försök via mailen...

Snälla hjälp mig, vad jag kan göra? jag håller på att bli knäpp på riktigt. Har inte sovit på flera veckor och det här är by far det absolut värsta jag vart med om i hela mitt liv!
Loggat
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #1 skrivet: Oktober 19, 2011, 15:17:05 »

Är huset belånat? I så fall behöver det ha ett övervärde för att kfm ska kunna sälja det.
Eller vad 126,000 det du har i skulder allt som allt eller de som vållar problemen? Du nämner banklån.


I samma andetag nämner du din oro över dina barn och att du börjat dricka. Så... lägg ner drickandet och var ett stöd för dem.



Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Tennis031
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 148


« Svara #2 skrivet: Oktober 19, 2011, 15:41:26 »

Hej

tack för ditt svar.. Jag har lån på huset för cirka 1.6 miljoner, och det är värderat till 2.2 Saken är att det är ett renoveringsobjekt och just i Exekutiva auktioner kommer folk alltid med skambud för man tar en risk med att köpa i befintligt skick. Av den anledningen kommer inte budgeten gå ihop. På pappret finns övervärdet men ingen kommer vilja ge så mycket. Summan av detta är att huset kommer säljas men jag kommer inte bli skuldfri..

Jag dricker inte bland mina barn såklart, men jag behöver det för att komma i fas på kvällarna. Jag blir som mest kreativ då nu när jag söker lösningar. Jag har oxå en paus från all ångest.
Borgenärerna stoppar huvudet i sanden och tar ingen kontakt alls nu... helt sjukt.. det är advokater och jurister som håller på så här. Vräker familjer från sin trygghet för någon krona.. Fy fan
Loggat
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #3 skrivet: Oktober 19, 2011, 16:15:01 »

Jobbigt!
Kanske har du blancolån hos banken som de kan lägga över i pant? De skyddas sina lån samtidigt. Räcker nog ändå inte ända fram.

Söker du skuldsanering gör man samma bedömning där, man letar efter övervärde. En sån ansökan skulle ändå inte hinna behandlas i tid och kanske ge samma trista resultat med huset.

Men en ansökan kan i vart fall dämpa ångesten.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Tennis031
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 148


« Svara #4 skrivet: Oktober 19, 2011, 17:20:39 »

Men hur menar du skuldsanering  detta fallet?
Måste man inte ha vart skuldsatt i över x antal år?

kan en sanering förhindra utmätning?
Loggat
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #5 skrivet: Oktober 19, 2011, 17:34:07 »

Skulderna behöver inte ha någon viss ålder. Man bedömer återbetalningstiden. Nytt från Juli.

Efter att man skickat in ansökan är det bara att vänta. Får du sedan besked om inledande så rör kfm ingenting under väntetiden tills skusan fattat beslut. Vid avslag blir det samma skit som tidigare.
Skusan kommer också att leta övervärde i huset, så du kan få avslag på det om inte annat.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
RonjaRövardotter
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 238



Hemsida
« Svara #6 skrivet: Oktober 19, 2011, 17:52:42 »


Om jag fattat det rätt så är skulden du skall betala totalt 126.000:- och den ena borgenären är villig att göra en avbetalningsplan, och den borgenären som du är skyldig 26.000:- vill ha sina pengar genom KFM.

I min mening låter det heeelt galet att det skall behöva till en husförsäljning för att lösa detta. Ta kontakt med dom du är skyldig och försök att ordna med avbetalningsplaner. Det är ju långt mycket bättre än att man ska sälja huset. Du skriver att du inte får kontakt med dem, ligg på, ligg på, ligg på.

Och i det här läget låter det inte som att du mår särskilt bra, och det förstår jag. Men snälla, använd inte alkoholen för att dämpa ångest eller glida från situationen. Det blir bara värre.
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
Bettan
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 134


« Svara #7 skrivet: Oktober 23, 2011, 00:40:19 »

Jag säger detsamma, ligg på! Om de inte svarar på mail så ring dem! Det är lättare att kunna tala för sin sak och förklara läget för dem per telefon. Säg åt dem med den lilla skulden på 26000 kr att de som äger den större skulden på 100 000 kr har gått med på av göra en avbetalningsplan. Förklara att de med all sannolikhet inte kommer att få ut en krona genom en exekutiv försäljning.
Bre på om att du och dina barn kommer att bli bostadslösa och böna och be om en chans att få betala av skulden. Säg att det enda de förlorar på att ge din en chans till att betala av skulden är tid. Om du inte sköter avbetalningarna så kan de ju skicka in skulden till krfm på nytt....
Man får kräla lite när ens liv hänger på det   Undecided .... säg åt dem att vara medmänskliga och inte kasta ut dig och dina barn på gatan...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: