Har haft fullt upp i helgen så inte kunnat få iväg något mail till inkassobolagen..
Tänkte sammanfatta lite mina ärenden så det kan bli lättare att ge mig hjälp.
Jag började som sagt med att skicka ut denna mall till olika inkassobolag:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=4820.0Jag redovisar nu mina svar:
Svea Inkasso däremot har det vällt in brev med kopior på allt möjligt.
Dom har även skrivit följande:
"Översänder härmed fakturaunderlag för ovan nämnda ärenden. Den adress som fakturorna är skickade till är en samma som vi (Svea Inkasso) har använt. Inga brev finns noterade som mottagna i retur av posten varför vi anser att samtliga brev nått er folkbokföringsadress.
Dock avslutar dom med något som låter mer positivt "Vi får även meddela att ingen notering finns att ni haft kontakt med oss gällande dessa ärenden"
Jag undrar lite över hur jag ska göra när vissa ärenden bör preskriberas och vissa ännu inte hunnit gå 3 år på? Ska jag skicka ett mail och bestrida med preskription för dom ärenden som gått över 3 år på och sedan lägga till att jag kan betala dom som inte hunnit förfalla?
Det känns även lite rörigt hos tex Alektum där det står i klumpsummor för ränta, inkassokostnad och övriga kostnader. Svårt för mig att veta vad som hör till det aktuella ärendet som jag ska bestrida med preskription.
Ja om ni har något att tillägga så är jag tacksam. Helst skulle jag nog bara vilja få ner skulderna med 50% hos respektive inkassobolag och betala för att slippa hålla på o krångla med allt efterbeta med benstridandet med preskription, men fick ju avslag med det förslaget hos Lindorff! =( Känns som det verkar svårt att få igenom preskription kanske? Svea Inkasso skickade ju ut en stor drös med kopior på allt möjligt.
Vad händer om jag skriver följande:
"Bestrider härmed följande ärenden XXX med hänvisning till preskription
Jag kan dock tänka mig att om ni är samarbetsvilliga och vill sänka den totala skulden med 50%, betala resterande skuld på 2 månader.
Vill ni dock inte gå med på detta erbjudande kommer jag bestrida ärendena"
Förstör jag möjligheterna med att preskription genom att ge dom det förslaget?