Hej alla.
Har spanat ett tag på forumet och känner mig nu redo att göra mitt första bestridande.
För ett tag sen började jag äntligen ta tag i mina gamla skulder och har betat av diverse småskulder när denna smällen kom...
Jag har fått ett föreläggande från kfm ang ett yrkande från Lindorff på gamla skulder från 2002 till 2004.
Kapitalbelopp på 50k och ränta på chockerande 100k vill dom driva in.
Jag har inte varit bosatt på min folkbokförda adress sen iaf 2005 och har således inte frått några brev och aldrig skrivit på något förutom detta föreläggandet då jag blev i det närmsta tvingad av kfm via jobbet. Så jag tänkte då hävda preskription och tänkte kolla lite med er om hur mitt bestridande låter:
Bestridande om förpliktigande att betala
Målnummer: xx-xxxxxx-xx/xx
Undertecknad bestrider yrkandet i sin helhet, och anser att yrkandet är preskriberat enligt Preskriptionslag (1981:130).
Undertecknad erinrar om att ansökan om betalningsföreläggande inte ska begäras då fordran är tvistelig 4-12 §§ Inkassolagen (1974:182).
Anledningen till att undertecknad hävdar preskription är att brev med preskriptionsbrytande innehåll inte kommit denne till del
då undertecknad inte någon tid varit bosatt på folkbokförd adress under en period av längre än tre år.
NJA 2007 s. 157 är således inte tillämplig utan GÖTA HOVRÄTT T 224-10 bör tillämpas.
Hur låter det? Vad skriver jag under detta, bara mitt namn och personnr?
Tacksam för all hjälp jag kan få, även längre fram.
Kan t.o.m tänka mig att betala en slant för hjälp för jag antar att Lindorff inte lär släppa detta i första taget :/