Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Erkänna en skuld som sedan kan bli preskriberad?  (läst 4619 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skuldfri
Newbie
*

Antal inlägg: 8

« skrivet: Juli 16, 2011, 18:56:45 »

hejsan!

Jag undrar om ifall man erkänner en skuld 2004,genom att den kommer in till kronofogden
när denna skuld ej kan betalas och kronofogden åter skickar tillbaks det till borgenären

det går åter flera år till (till 2009 ), då jag får ett kravbrev på att betalning ska ske till borgenären
Är skulden preskriberad då trots att jag erkände den skulden 2004?

eller kan en skuld aldrig bli preskriberad om man har erkänt en skuld?

Jag har nämligen en "strid" med ett inkasso nu som menar på att skulden INTE är preskriberad eftersom jag har erkänt skulden(2004)

jätte tacksam för svar Smiley

Trevlig helg

mvh
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Juli 17, 2011, 01:59:48 »

hejsan!

Jag undrar om ifall man erkänner en skuld 2004,genom att den kommer in till kronofogden
när denna skuld ej kan betalas och kronofogden åter skickar tillbaks det till borgenären

det går åter flera år till (till 2009 ), då jag får ett kravbrev på att betalning ska ske till borgenären

Jag har nämligen en "strid" med ett inkasso nu som menar på att skulden INTE är preskriberad eftersom jag har erkänt skulden(2004)

Trevlig helg

mvh

Även om du erkänner en skuld, kan den bli preskad.
Har du efter erkännandet inte fått brev eller annat om skulden på 3, 5 eller 10 år (beroende på skuldtyp) så är den död, begraven och preskad vad än inkasso mumlar.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
skuldfri
Newbie
*

Antal inlägg: 8

« Svara #2 skrivet: Juli 20, 2011, 16:20:14 »

hejsan!

Trevlig helg

mvh

Även om du erkänner en skuld, kan den bli preskad.
Har du efter erkännandet inte fått brev eller annat om skulden på 3, 5 eller 10 år (beroende på skuldtyp) så är den död, begraven och preskad vad än inkasso mumlar.

Tack så hemskt mycket for ditt svar! Smiley

Okej ,det känns skönt att veta det iallafalll, så nu känner jag mig mer säker när jag ska överklaga Smiley
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #3 skrivet: Augusti 13, 2011, 20:25:53 »

Alltså sklulden finns fortfarande kvar tills dess den är betald (om den är riktig). MEN! den kan inte drivas in via KFM om den är preskiberad. Stor skillnad :-S
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: