Hej på er alla!
Jag har som så många andra här hittat hit till detta forum och är så otroligt glad för detta!

Detta är mitt första (och garanterat inte sista) inlägg här!
Alla här gör ett helt otroligt arbete med att hjälpa varandra som fastnat i "träsket". STORT TACK för alla goda råd och nyttig info!
Jag har efter ett par månaders läsande av av massor med trådar fått så pass mycket "kött på benen" att jag nu skickat iväg mina första presk.invändningar. Profina skreva av 1220kr på en gång för en gammal bussbiljett-böter. Prioritet Inkasso skrev av en gammal fodran från 1992 på 36 000 per telefon( detta var innan jag visste att man helst skall göra skriftliga invändningar-alltså innan jag hittade hit till FR), helt otroligt!

Jag har i dag ganska bra koll på mina skulder bl.a. för att att jag har både nya och gamla brev från olika inkassobolag samt fogden, har nu "pausl" i fogdens utmätning p.g.a. studier som avslutas Nov 2011.
Jag har även en gammal fodran som legat hos fogden sen 2009 som är från 1997, som jag efter att lärt mig lite mer om presk. nu bestridit. Denna har jag dock inte fått ngt. svar på än.
Nu till mitt dilemma:
Jag har en gammal fodran hos Sergel som är en en dom som jag fick 1993 då jag "ung och dum" där kapitalskulden är 16 000kr- inbetalt 5 000(vilket jag inte kan minnas jag har gjort)+ ränta på 24 418kr+ inbetald ränta 824kr( kan jag inte heller minnas). Dessa siffror vet jag sen det senaste sparade brevat jag har kvar som är daterat 2009-04-29. Jag vet inte om jag har fått ngt brev sedan dess (kan ju hända att jag "råkat" slänga dom

) Tills i dag, då jag fick svar på mitt bestridande. Skulden i dag till Sergel är 35 194kr. Brev som skickats innan 2009-04-29 har jag när det gäller denna skuld ingen koll på, då jag tillhör den skaran som "som stoppat huvudet i sanden" och har dålig koll på vad som kommit till mina olika adresser genom åren sen 1993.
Jag skrev för en vecka sedan ett mail till Sergel som följer:
Hej.
Angående ärendenummer: **********
Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående fordringar har preskription enligt
Preskriptionslag (1981:130) inträtt varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig
ur er register.
Skulle ni invända mot detta vill jag påminna om att preskriptionslagen säger att ni igenom
bevisning ska stryka att jag tagit emot påminnelser från er, för att preskriptionsavbrott ska
kunna påvisas. Det räcker inte alltså att ni påstår att ni sänt iväg påminnelser och det räcker
heller inte att det inte kommit i retur.
I sådana fall vill jag veta följande:
1. När påminnelserna avsändes.
2. Till vilken adress har det sänts.
3. Vad som stryker att jag tagit emot dem.
4. Kopia på denunationsbrev.
5.Eventuella ljudupptagningar på inspelade samtal.
Jag önskar även ta del av:
5. Originalfaktura/handlingar på samtliga ärenden, med ev. specifikation och datum.
Om ni håller med mig ang. att det är preskriberat så önskar jag följande.
Papper på att resp skuld är avskriven till fullo, sänt till min folkbokförningsadress.
Hälsningar
Pers.nr:*******
Fick idag ett brev per post där dom skriver följande:
Hej
Vi har mottagit ditt mail och bifogar info information om när och vart breven har sänts.
Till adress:
****gatan 52 6tr, 11*** Stockholm
2008-08-14 Denutiationsinformation
----------------------------------
Till adress:
***vägen **, 555*** Staden
2009-04-29 Uppmaning till kontakt
2009-07-20 Uppmaning till kontakt
2010-02-17 Uppmaning till kontakt
2011-02-07 Uppmaning till kontakt
----------------------------------
Med vänlig hälsning
Sergel Inkasso
Jag undrar nu hur jag skall å vidare med detta?
Den adress de har skickat "Denutiationsinformationen" är en adress som jag aldrig någonsin varit skriven vid.
Är detta något jag kan använda mig utav?
Brevet jag fått är ju bara en bråkdel av den info som jag vill att de skall skicka till mig, skall jag forstsätta att mail-bomba dem och hävda att jag vill ha:
Vad som stryker att jag tagit emot dem.
Kopia på denunationsbrev.
Eventuella ljudupptagningar på inspelade samtal.
Originalfaktura/handlingar på samtliga ärenden, med ev. specifikation och datum.
Kort och gott! Hur kan jag gå vidare? Vad har Sergel för skyldigheter gentemot mig i detta fall?
Hoppas verkligen att någon av er vänliga riddare här kan hjälpa mig, så lovar jag att göra mitt bästa för att hjälpa andra här på forat( i den mån jag kan) Phu va långt det blev...hoppas ni orkar läsa??
Ha det fint så länge och trevlig midsommar!!!

mvh dooks