Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering - Skatteåterbäring  (läst 20066 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
shatto
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« skrivet: Juni 10, 2011, 18:14:53 »

Hej, har haft skuldsanering i några månader och har trott att jag skulle få behålla min skatteåterbäring för första gången i mitt liv. MEN nu loggade jag in på mitt skattekonto och fick se att hela min skatteåterbäring är utbetald till KFM. Det kom verkligen som en fet käftsmäll, snälla någon vad ska jag göra? Finns det alls något jag kan göra? Jag undrar självklart till vilka skulder har återbäringen gått och blir det inte fel i mitt skuldsaneringsbeslut nu?

Tack på förhand / Shatto
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Juni 10, 2011, 22:26:43 »

Skatteåterbäringen kan kvittas mot skatteskulder fram till beslutet om skuldsanering. Eftersom det inte är utmätning så går det att göra så. Jag tycker att det strider mot andan i skuldsaneringslagen, men jag tror inte att det har blivit prövat.
Loggat
shatto
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Juni 11, 2011, 11:59:41 »

Jag har inga skatteskulder och beslutet för min skuldsanering togs i Oktober förra året och skuldsaneringen påbörjades i Januari. Tror du att jag kan få tillbaka pengarna på något sätt?
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: Juni 11, 2011, 15:26:58 »

Jag har inga skatteskulder och beslutet för min skuldsanering togs i Oktober förra året och skuldsaneringen påbörjades i Januari. Tror du att jag kan få tillbaka pengarna på något sätt?

Har du csn-skuld för jag tror att även dem får plocka. Det gjorde dem av mig i December trots att jag hade fått inledande. Kolla med Kfm vad det handlar om
Loggat
shatto
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Juni 11, 2011, 16:50:26 »

Nej inget till Csn och alla skulder jag har finns med i skuldsaneringen...
Loggat
Appleblossom
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #5 skrivet: Juni 11, 2011, 18:23:30 »

Hej!
Har du skuldsanering så ska du ha tillbaka på skatten.
Ring till din handläggare på skusan och fråga. Nåt måste ha blivit fel.
Under mina 5 år med skuldsanering fick jag alltid tillbaka skatteåterbäringen.
Loggat
shatto
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Juni 11, 2011, 21:13:21 »

Hej!
Har du skuldsanering så ska du ha tillbaka på skatten.
Ring till din handläggare på skusan och fråga. Nåt måste ha blivit fel.
Under mina 5 år med skuldsanering fick jag alltid tillbaka skatteåterbäringen.

Ja det låter bra, jag ska ringa på måndag så får vi se. Hade verkligen sett fram mot att för första gången i mitt liv få skatteåterbäringen insatt på mitt konto. Då skulle jag kunna ta familjen på en semester för första gången på riktigt länge, men nu känns det inte direkt positivt men kanske kanske kan det ha blivit något fel på KFM.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #7 skrivet: Juni 12, 2011, 20:03:41 »

Ja det kan vara så enkelt att dem har glömt att ta bort spärren som finns på skattekonto. Det är inte första gången som fogden dra på folk som har skuldsanering eller inledande.
Loggat
shatto
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Juni 12, 2011, 20:15:32 »

Ja det kan vara så enkelt att dem har glömt att ta bort spärren som finns på skattekonto. Det är inte första gången som fogden dra på folk som har skuldsanering eller inledande.

Det låter ju bra,  men spelar det någon roll hur mycket eller lite man får tillbaka?
Loggat
shatto
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Juni 13, 2011, 18:40:23 »

Pratade med en handläggare  på KFM i dag och dom hade gjort fel så jag får mina pengar. Men hon sa att jag kanske borde skicka in en blankett om omprövning av skuldsaneringsbeslutet, fast det tycker jag verkar konstigt för det är ju mina intjänade pengar så det är ju inte en "lotterivinst". Jag har medvetet betalat in för mycket skatt bara för att ha sparade pengar nu i sommar och min lön är ju den samma som när beslutet togs. Är det någon som vet när man ska begära omprövning?
Loggat
insolvensia
Jr. Member
**

Antal inlägg: 75

« Svara #10 skrivet: Juni 13, 2011, 22:51:50 »

Hänger på och frågar oxå...
trodde även jag att vi skulle få behålla skatten då den dessutom är medräknad i skuldsaneringen. I augusti så ska vi betala in ett högre belopp för de såg när de gjorde vår avbet.plan att det skulle komma pengar tillbaka på skatten. Men de verkar ha gått rakt in till Kfm.
??

Loggat

www.insolvensia.blogg.se
Det är min tur nu...
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #11 skrivet: Juni 13, 2011, 23:42:48 »

insolvensia: fel av Kfm att ta pengarna som du själv skall betala ut i augusti. Jag fick behålla återbäringen för att själv betala ut dem till borgenärerna.
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #12 skrivet: Juni 14, 2011, 07:31:08 »

Vet inte hur mycket pengar det rör sig om. Men egentligen när man söker skuldsanering, om man till exempel har rese kostnader, så ska man ju ha jämkning. Annars kan man ju begära extra skatteavdrag så mycket, att det blir knappt någon betalutrymme alls, och sen få ut 20k och mer i skatteåterbäring.

För min del var ju inte problemet att jag betalar för mycket skatt. Skulle förra året ha behövt betala tillbaks 8k i skatt, men den ingick i skuldsanering, men efter beslutet fick jag ändå begära förhöjt skatt, eftersom jag räknade att jag fortfarande betalade för lite, i år med skuldsanering så får jag betala tillbaks 2k, men tror att det är riktigt nu, och slipper betala tillbaks nästa år.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: