Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Då är det så dags...  (läst 2859 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
iPhone
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« skrivet: Juni 10, 2011, 00:31:16 »

Dagen med stort D...

Jag ska imorrn sätta mig och ringa runt till alla inkassobolag och se över min skuldsituation. Jag är rädd för att den kommer få mig att må sämre än jag redan mår, men what the fuck. Jag måste ju ta tag i det!  Shocked

Det jag funderar på är Ackord el Skuldsanering. Jag har dock några frågor angående detta.

Jag kan med tur och hjälp från andra få tag på pengar att betala kanske 250 000/300 000 på av mina skulder på ett bräde. Det som gör mig oroad är att det är ungefär hälften av vad jag är skyldig. Därav funderar jag på vad jag ska göra angående detta. Mina frågor är:

* Ska jag försöka få till ackord hos alla där skulderna åtminstonde halveras och jag betalar allting i en klumpsumma av kvarvarande eller ska jag söka skuldsanering direkt? Vilket är bäst? Om man försöker få till ackorduppgörelse, förstör man då för framtida skuldsaneringsansökan om inte alla går med på avskrivning till en viss procent/ackord och de får en viss del i en klumpsumma?

* Hur gamla ska skulderna vara för att dom ska gå med på i princip halvera summan?

* Om man ska börja plugga till hösten... Underlättar det då vid ackorduppgörelse då jag inte kommer ha någon vidare inkomst?

Det var väl typ mina frågor. Vad tror ni är bäst för mig?  Kiss
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Juni 10, 2011, 09:54:26 »

För det första tycker jag att du ska kolla om någon eller några av skulderna är preskriberade, om swå är har du kommit en bra bit på väg redan där, och utan att det kostat en krona!

När det gäller ackord/uppgörelse så bör du försöka med så låga betalningsbelopp som möjligt.
Det är inte ovanligt att man kan komma överens om tex 10% av ursprungsskulden!
Genom att försöka komma överens med så många som möjligt kring en låg betalningssumma så kan det finnas ett större utrymme att betala trilskande fordringsägare ett högre belopp.
Observera att om du går ut med ett offentligt ackord bör samma villkor gälla för samtliga fordringsägare.

Att det skulle förstöra dina chanser till skuldsanering genom att först försökt med ackord tror jag inte. Man skall ju själv "göra allt man kan" innan en ansökan om skuldsanering.
Visst kanske man kan tänka att "om man nu har pengar till ackorden är man inte i behov av skuldsanering...."
Visserligen, men å andra sidan så har du ju tydligen inte "ackordspengarna" ännu, utan vad jag förstår så ska du försöka låna dessa av vänner, vilket egentligen innebär att du fortsätter att försätta dig i skuld så i skuldsaneringshänseende bör det inte bli några problem. (Gadreel kanske kan komma in i tråden och klargöra vad som gäller?)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
iPhone
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« Svara #2 skrivet: Juni 10, 2011, 22:52:33 »

Tack för ditt utfylliga svar!

Mina skulder är inte så gamla dock. De flesta är fr 2006 ungefär, så 10% kan bli jääävligt svårt. Smiley

Hade tänkt mig 30%-40%. Tror du det är möjligt?

Loggat
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Juni 11, 2011, 08:06:43 »

Tack för ditt utfylliga svar!

Mina skulder är inte så gamla dock. De flesta är fr 2006 ungefär, så 10% kan bli jääävligt svårt. Smiley

Hade tänkt mig 30%-40%. Tror du det är möjligt?

Dom kan ju trots det vara preskriberade, beror ju lite vilka skulder det är du har.
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: