Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bestrida inkasso?  (läst 17199 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #15 skrivet: Juli 21, 2008, 20:05:25 »

Jag har läst den miljoner gånger även om det slarvigt. Grejen är att få ett övergripande grepp vad dem menar med bevisbörd. Jag är mer säljare än jurist och får inte grepp om det här när folk säga att dem skiter in HDs-dom. Ursäkta att jag tjatar om det här men det är inte lätt att vara dum i huvudet

Citat ur texten:
Utformningen av 5 § andra punkten PL får anses lägga bevisbördan på borgenären för att gäldenären har fått ett skriftligt krav. Om emellertid borgenären lyckas styrka att ett flertal krav har skickats till gäldenären går bevisbördan för att försändelserna inte nått honom över på gäldenären.

Med vad menar man med styrkt att krav har sänt?(Nu menar kfm bedömning) Är det några kopior som har sänt till folkbokföringsadressen +datalista.? Det är så jag tolkar det. Då ska gäldenären börja plocka fram massa bevis varför han inte tagit imot breven. Då har jag förstått att man måste ta fram något slags dokumentation. Om det är som jag ser det så tolkar Kfm som inkasso vill.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #16 skrivet: Juli 21, 2008, 20:40:33 »

HD-domen är väldigt luddigt skriven, så är det bara.

Borgenären har bevisbördan.
Men om borgenären, som det tolkas i domen, kan bevisa att ett flertal krav har gått iväg till gäldenären, så kan bevisbördan övergå till gäldenären.
Alltså måste då gäldenären visa en godtagbar förklaring för varför inget av dessa bevisat utskickade krav har kommit gäldenären tillhanda. Godtagbara förklaringar kan kanske vara att breven är skickade till inaktuell adress, du kanske har vistats på annan ort eller utomlands etc etc. Det kan finnas oändligt många förklaringar som kan styrka detta.

Det här med att det enligt HD-domen godtogs borgenärens datalistor är också lite speciellt.
Det handlar alltså inte om att borgenären själva skrivit ut, kuverterat och slickat på frimärken på breven och sedan vinner framgång på detta.
Men om man anlitar exempelvis Posten att genom en skickad fil till dem låta dem skriva ut, kuvertera och skicka iväg breven genom deras datoriserade tjänster så styrks det faktum att verkligen breven också är utskickade.
Har man upprepade gånger använt denna utomstående tjänst kan man i normalfallet utgå från att åtminstone något av dessa brev verkligen kommit fram till mottagaren, även om man kan räkna med att något brev försvunnit på vägen.

Detta betyder dock inte att du verkligen fått brevet ändå!
Men i HD-domen kunde gäldenären inte ge någon förklaring till varför h*n inte fått något av dessa brev.
Om denne person hade haft lite framförhållning hade h*n hyffsat lätt kunnat få en annan utgång i det målet.

Som du säkert förstår så är den domen ganska luddig genom att det är väldigt speciella förhållanden som möjliggjort att borgenären lyckades vinna, men bara kanske någon liten detalj ifrån att förlora.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Leffa
Hero Member

« Svara #17 skrivet: Juli 21, 2008, 20:56:23 »

Så är långt är jag med Admin. Men jag kan inte nonchalera en dom som inkasso verkar kunna använda med framgång. Min oro är att jag har mycket små skit efter konkursen som bara sänd en massa jävla brev och med en sån här luddig dom kan dem faktiskt vinna beroende på vilket humör juristerna är på. Dessutom har jag en lön som har ökat kraftigt så jag vånda vad som händer i höst och speciellt nästa år. Men jag tycker jag har fått de svar jag vill ha. Så det är bara att starta producera massa bevis för det är säkraste vägen till seger. Den som ljuger och manipulerar bäst vinner. VI SES INKASSO Evil Evil Evil. Ingen bry sig så det blir skojar mot skojare. Nä du ska jag ner och jobba ihop lite pengar som inte dem ska få se röken av, nä jag ska köpa platt-tv och annan dyr utrustning Grin Grin
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #18 skrivet: Juli 21, 2008, 21:18:42 »

Den som ljuger och manipulerar bäst vinner.
Det finns ett uttryck bland jurister och det är:
Juridik handlar inte om vem som har rätt, utan vem som får rätt!

Så sant, så sant....... Angry

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Leffa
Hero Member

« Svara #19 skrivet: Juli 22, 2008, 07:51:02 »

Ärligt talat så känner jag mig dum Tongue. Så lite jag har förstått hur rättsväsendet fungera. Har växt upp med att slag ord som " hellre fria än fälla alt, bortom rimlig tvivel "Det som skrämmer mig är inte om inkasso eller någon annan ljuger eller har påhittade bevis utan  att rättsväsendet är beredd att döma oskyldiga på vaga grunder. Men eftersom inkasso kan ta egen producerad material som bevis så behöver väl inte jag heller ha riktiga fakturor från tredje part utan skriva att jag köpte biljett då och då. helt enkelt skapa mig en egen liten datalista ungefär som en dagbok. Är det någon som tror att det kommer bli godkänt av kfm och tingsrätten? Nä då kräver dem handfast bevis. Ska man inte bli behandlad lika? Det är inte nog med att vi inte har råd att anlita advokater vi ska ha starkare bevis också. Skulle gärna vilja hör vad en ansvarig på kfm anser om det.  Angry Angry
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: