Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Överklagande och yttrande kfm-gärna lite råd.  (läst 10973 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vitza
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Maj 27, 2011, 17:26:06 »

Som jag skrivit i annan tråd har min sambo skulder från konkurs -92. Nu har Intrum Justitia skickat till kfm. Skuld totalt ca 466000 inkl.ränta. Detta är ett banklån dvs 10 års presk. Skrev bestridan till kfm med hänvisning till preskribition. Har nu fått tillbaka yttrande från IJ. De har skickat med datalistor och de från hela 90-talet verkar enbart vara kodade men de har även skickat fem brev från 00-02,där inget kommit i retur. Det jag reagerar över är brevens utformning där man nästan får känslan att det är frivilligt om man vill betala och inget krav,nästan lite reklamaktigt. I något brev står det dessutom att det är frivilligt att godta förslaget de sänt....Vad gäller två brev är jag nästan säker på att vi hade flyttat men att sambon ej bytt address än. Lite frågor: Är det värt att fortsätta eller vad tror ni? Hur många brev måste IJ ha skickat för att det ska räknas som presk 4? Är det värt att lägga ner energi på yttrandet till kfm eller ska man lägga klutarna när det isf går till tingsrätt? Kan man använda sig av brevens utformning i yttrandet?
Jättetacksam för lite råd!
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Maj 27, 2011, 18:00:51 »

Har för mig det ska finnas en dom, där brevets utformning antogs kunna vara reklam, och därmed underkändes som preskriptionsavbrott, någon har kanske bättre minne än jag.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Maj 27, 2011, 18:18:07 »

Med hänvisning till följande domar:
 - ÖÄ 5325-09 (datalistor kan inte räknas som preskriptionsbrytande)
 - Ö 4726-07 (brev som såg ut som reklam)
fortsätt hävda preskription.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #3 skrivet: Maj 27, 2011, 18:33:35 »

Med hänvisning till följande domar:
 - ÖÄ 5325-09 (datalistor kan inte räknas som preskriptionsbrytande)
 - Ö 4726-07 (brev som såg ut som reklam)
fortsätt hävda preskription.

Me like
Loggat
vitza
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Maj 27, 2011, 21:40:18 »

Oki,tack!
ÖÄ 4726-07 har jag men var får jag tag i Ö 5325-09?
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 27, 2011, 22:23:19 »

Oki,tack!

Skicka ett e-postadress till mig, så skickar jag den domen.
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #6 skrivet: Maj 28, 2011, 09:16:21 »

Oki,tack!

Skicka ett e-postadress till mig, så skickar jag den domen.

Alltid saklig, med rätt dokumentation, tack för kopian och för dina inlägg.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
vitza
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Juni 02, 2011, 18:37:07 »

Håller nu på att påta ihop yttrandet. Gör det ordentligt med en gång då jag nästan räknar med att KFM ska avslå,verkar vara det vanliga. Fick ju som sagt kopior av 5 brev som bilagor i IJ:S yttrande och ni som har erfarenhet av detta inkassobolag vet ju hur dessa ser ut,det går knappt att skilja dem från ett reklamutskick från ett låneinstitut.... Två av breven har han ej fått då han var bosatt på adressen som står(dock folkbokförd där) Använder mig där av T224-10. Datalistorna är ju givet(Ä-5325-09)Svårt att använda ÖÄ4726-07 då om jag förstått det rätt man inte då inte kunnat visa kopior på brev till svaranden utan bara datalistor,här finns kopior.
MEN Tänkte köra stenhårt på linjen avseende icke presk.avbrytande innehåll och använda mig av inkassolagen samt domar med hänvisning till yttrande om krav,fodran mm. Krav=ett villkor som måste uppfyllas.... Man kanske skulle skicka med ett reklamutskick från något låneinstitut och fråga om de ser skillnad,skämt åsido. Tycker det om något är kränkande och mot god inkassosed att skicka dessa brev. Eller ska jag bara säga att breven ej kommit fram? Har dock enklare att argumentera för det första. Någon som har fler förslag på domar man kan använda sig av?
Loggat
vitza
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Juni 02, 2011, 18:39:49 »

Rätta mig gärna om jag har fel om ÖÄ 4726-07!
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Juni 02, 2011, 19:10:50 »

ÖÄ 4726-07:
Den domen handlar om att IJ inte kunde bevisa med sina datalistor att preskbrott hade skett.
De kunde alltså inte visa med listorna att de verkligen hade skickat brev.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
vitza
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Juni 02, 2011, 20:17:20 »

Okej. Får väl hänvisa till den också gällande datalistorna.
Loggat
vitza
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Juni 06, 2011, 18:46:22 »

Ser att kapitalbeloppet i utslaget från -92 inte stämmer överens med kapitalbeloppet i de brev som är medskickade som bevis. Beloppet är mindre i breven än i utslaget. Kan det vara att KFM dragit från skattekontot till skulden under tiden den legat där? Inget är betalt via utmätning.  Det har gått två "skatteår" från att utslaget kom till att det enligt den beryktade datalistan visar att brev numro 1 är utskickat. Funderar på om det är något jag ska kolla upp först eller helt sonika skriva det i yttrandet ändå. Beloppet är ju till svarandes fördel men stämmer det inte så gör det ju inte det...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: