Du vet ju uppenbarligen att du har skulder. Känns det inte omoraliskt och bedrägligt att försöka komma undan? I princip är det ju fråga om stöld. Lite som att stjäla en påse med pengar från din kompis och sedan höra av sig med formuleringar som "Jag begär att få veta vilka bevis du har som styrker att jag skulle ha stulit påsen med pengar." Faktum kvarstår ju - du är skyldig pengar. Att låtsas som att du inte är det och utnyttja preskriptionsreglerna på ett sätt som de inte är ägnade för känns ruttet.
Kan du förklara vad preskriptionsreglerna är ägnade för, om inte att inkassobolagen har plikt och skyldighet att informera enligt lagen.
Jag vet också att jag ibland kör för fort, men om inte polisen stoppar mig och bevisar min skuld, ringar jag dem inte ock säger jag kört för fort.
Att jämföra med att sno från en kompis tycker jag inte heller passar, för man har inte snott från inkassobolagen, utan ofta har man av olika grunder hamnat i en situation, som inkasso nu genom skor sig på.
Förut fanns det något som hette ocker, det finns inte längre, idag heter det inkasso, och om du ser på inkassobolagens räkenskap tror jag inte någon behöver skämmas, om man kan komma undan en skuld genom att hävda preskribering.
Vidare får du tänka på att om inkassobolagen har ordning på sina papper, och ärenden, inträffar preskribering inte.