Fick idag ett märkligt brev från SKTF Akassa. Jag vet att jag bytte fack under 2007 som denna handlar om, jag skall då inte ha betalt SKTF på 3 månader. Jag vet att man inte får vara medlem i två akassor samtidigt, men det ska väl den som man byter till se till så man inte är. Därför har jag en känsla av att jag trodde den "gamla" upphörde genom en övergång, så är det tydligen inte.
Kommer även ihåg att det var lite strul vid övergången, kanske kan mitt nuvarande fack hjälpa till att lösa detta.
Men det detta är väl ändå bra "surt att komma efter 4 år , och några påminnelser har jag INTE fått, där är jag bestämd
Men har de rätt kring preskribtionen...här återger jag brevet...det finns mer att återge men börjar så här
Till dig som inte har betalt medlemsavgifter för ditt tidigare medlemskap
Du har varit medlem hos oss, men inte betalat medlemsavgiften för samtliga månader som du var medlem.
Efter att ha gått igenom ditt ärende en gång till är vi säkra på att du enligt lag varit medlem de månader som står på fakturan, att du ar skyldig att betala pengarna som står på fakturan och att du faktiskt inte har betalat ännu. Att du inte fått det har brevet tidigare beror på att vi tills nu saknat teknikstöd. Att det dröjt saknar betydelse, vår fordran preskriberas först efter tio år.
Medlemsavgiften är som premien till ett försäkringsbolag. Varje månad som du var medlem hos oss var du försäkrad vid arbetslöshet. Därför är du skyldig att betala medlemsavgiften för de månader som du var medlem.
Vi får en skuld till staten för medlemsavgifter. Det handlar om mycket pengar totalt som gäller dig och de andra som inte har betalat. A-kassans pengar ska gå till att administrera arbetslöshetsförsäkringen och att enligt regelverket betala ut ersättning till vara arbetslösa medlemmar, inte till att bekosta försäkringen för före detta medlemmar som inte har betalat trots påminnelser.
Vi kommer själva att driva in var fordran mot dig om du inte betalar enligt bifogad faktura. Betalar du i tid enligt den bifogade fakturan tillkommer inga extra kostnader.
I det bifogade informationsbladet besvarar vi vanliga frågor. I bladet kan du också läsa mer om medlemskap, medlemsavgift och kostnader som kan bli aktuella. Du kan ringa oss på 0771-773 800, måndag - fredag 08.00 -11.45 och 12.30 -16.30, men i det bifogade informationsbladet kan du redan läsa svaret på de vanligaste invändningarna.
SKTFs arbetslöshetskassa