skuld till företag så är det 3 års preskriptionstid,,om til bank så är det 10 år om det nånsin avskrivs,,
Googla ka vara bra ibland, men detta forumet har svaren, leta i preskriptions avdelningen

Exempelvis kan du ha en konsument skuld till en bank och då är det tre år som gäller.
Mitt råd: Prata med banken och säg att du är villig att betala kapitalbeloppet 2000 kr omgående men att om det inte är OK så kommer du att hävda preskription. Behöver du hävda det så har du bra formuleringar för en skriftlig invändning i denna avdelning.
Vet du var det finns en bra formulering i det här forumet?
Jag kanske ska säja i korthet,,
medans jag bodde utomlands så lev min man svårt sjuk i cancer, ingen sjukkassa ingenting alls som hjälp,,jag har stått upp i nästan 2 år och jobbat heltid och set til hans medicinering varannan timme dygnet runt,,efter hans död tog det mej nästan 2 år at sälja bostad så jag ens hade till flygbiljett hem,,kraftig omstart,,arbetslös ingen a-kass,,jag har drabbats av "dyslexi o adhd" pga ingen sömn en enda hel natt på flera år,,,sen komma hem o få det här i brevlådan,,det knäcker mej.
Ska skriva til både inkasso bolaget och banken i samma e-mail?
påpeka ovetskap, ingen påminnelse, ingenting i 10 år och sen detta begära preksription,och om dom säjer nej så ska jag säja att jag vil då betala orginalskuld eller säjer jag det i första e-mail at om ej preksription så vil jag bara betala ursprunssskuld?
vill inte göra bort mej och skriva fel,,
tacksam för hjälp,,
har haft så mycket pappersexercis att reda ut i utlandet och ensam och så jädrans sliten,,komma hem till sverige var inte lätt som nästan totalt utblottad o inget jobb,,