Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Finns det någon rimlig lösning?  (läst 4445 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Exil
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Maj 08, 2011, 07:34:50 »

Hej på forumet.

Mycket intressant läsning och glad att man inte är ensam med sitt elände.
Tänkte få några råd om hur jag ska hantera framtiden.

Hade under 2000 enskild firma som tyvärr inte gick så bra och satte mig själv i personlig konkurs. Självklart blev utgången mycket tråkig. Blev inte mycket kvar efteråt förutom skulder. Har sedan dess varit i exil.

Hursomhelst har jag via mail kollat lite då och då hur mina skulder växt till sig. Som alla ser finns ju ingen rimlig chans att kunna betala detta. Självklart är det ju mitt fel men det är ju inte poängen utan vad kan kända och vad skulle jag kunna göra för att starta om ”hemma”?

Här är senaste utdragen jag har från 2009:

Intrum:
Vi bevakar två st fordringar med xxx som fordringsägare.
Totalt belopp uppgår till 751.534 kr.

Fordringar avser näringsversamhet och faller inom tio års preskreption.
Utslag utfärdat av myndighet finns 20020220 respektive 20020227.
Fordringar är med hänvisning till ovanstående inte preskriberade.

Du har ett aktuellt ärende i Kronofogdens register. Sökande i detta ärende är Entercard Sverige AB och deras ombud heter Lindorff Sverige AB. Skulden uppgår idag till 35352 kr

Ser fram emot lite feedback.

Tack på förhand.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Maj 08, 2011, 09:13:40 »

Hej, och välkommen!

Problemet rent krasst med att maila och fråga om aktuella skulder är att inkassobolagen kan hävda på preskriptionsavbrott!
Det vill säga skulderna gäller ytterligare 10 år från 2009....

Detta är ju det värsta scenariet, men det är lika vanligt att dom inte drar upp det som presk.avbrott framöver, så håll tummarna!
Å andra sidan så skall dom ju bevisa att det verkligen var du som mailade frågan och att du i så fall också fått deras svar.

Som du själv säger så är det ju i stort sett en omöjlighet att kunna betala dessa skulder, så man får försöka hitta andra vägar för att få ett drägligt liv och slippa skuldberget.

Att få skuldsanering är mycket svårt, dels överhuvudtaget men också när det gäller skulder som uppkommit i näringsverksamhet även om det lättats något på detta.

Att hävda preskription? Ja, men det beror på vad som hänt under den tid som förflutit.

Tex så har det ännu inte gått 10 år så du får hur som helst avvakta en tid innan det kan ske.
Vad har hänt efter konkursen? När exakt var den? Har skulderna varit inne hos KFM för indrivning? har du delgivits något om deta?
Några av de frågor man bör ha svar på för att kunna ge sakliga råd och tips.

Du sitter uppenbart i en knivig situation, men ingenting bör vara omöjligt med lite kunskap, finurlighet och massor av tålamod!  Cool

Beskriv gärna mer så försöker vi ge dig råd och tips så gått vi bara kan. Vill du inte skriva här kan du skicka ett PM till mig! Wink
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #2 skrivet: Maj 08, 2011, 13:37:52 »

Mitt råd är att du fortsätter att jobba på en lösning, går inte preskriptionsbiten så försök komma överens med samtliga fordringsägarna om avbetalningsplaner på kanske endast kapitalbeloppet + lite ränta om detta inte funkar så hade jag i ditt läge varit lika omöjlig som dom och kört på "ful vägen", vilket innebär att man ber någon som man litar på att skicka in att man är skyldig denne pengar till kfm, givetvis en riktigt stor summa. För det funkar ju som sådant att kfm fördelar pengarna proportionerligt mellan fordringsägarna. så skickar din vän in att du är skyldig honom 6,8 milj så ska han ha 90% av allt dom kan utmäta, dom resterande får dela på 10%.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: