Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskribering  (läst 8922 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gullviva
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Mars 23, 2011, 17:32:58 »

JAg fick idag en bunt inkassobrev från ett bolag som när jag öppnade dessa insåg var en del gamla skulder, som jag är bergsäker på är preskriberade och ett par andra som jag inte är säker på men troligen så gäller det dom också.

Mailar till bolaget poch påpekar detta och får till svar:

Vi ber dig återkomma med grunden varför du anser att ovanstående fordringar skulle vara preskiberade samt vid vilken tidpunkt du anser att prekription i så fall skulle ha inträtt.

Ärendena är inte preskiberade. I samtliga ärenden har vi återkommande skickat krav- och påminnelsebrev till dig. Vid varje utskick börjar en ny preskriptionstid löpa.

Jag är som sagt väldigt säker på att jag inte hört eller sett något av dessa skulder på minst fyra år som bäst, sju-åtta år för andra.

Men jag mailar då att jag vill ha kopior på original fakturor, vart breven skickats och när. Svaret jag då får är:

"Jag ber dig att först besvara de två frågor jag ställde i föregående mejl. Utifrån den informationen kan vi sedan ta fram relevant information i respektive ärende."

Tips på vad jag ska svara på det?  Ska väl villigt erkänna att jag inte öppnar alla inkassobrev som kommer men att jag skulle ha lyckats missa alla dessa brev i mellan 4-9 år finner jag fullkomligt löjligt.

Kan jag kräva kopiorna av bolaget?

Snälla någon som vet....
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Mars 23, 2011, 17:41:19 »

Det är motparten dvs inkasso som måste bevisa att preskriptionsavbrott har skett.

Det enda du behöver göra är att hävda preskription.

Hänvisa till PUL i ditt nästa brev där du kräver kopior och bevis att preskriptionsavbrott skulle ha skett. Skickar de inte kopior, hota med Datainspektionen.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Gullviva
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Mars 23, 2011, 18:01:48 »

Tack jag misstänkte det men ville vara säker innan jag svarade något dumt.

Får väl se imorgon om jag får ngt svar hon var väldigt snabb på att svara idag.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #3 skrivet: Mars 28, 2011, 19:36:03 »

Haha....  vad roliga dom är. Bevisbördan är deras....  sååå skoj jag hade haft med sånt svar   Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Gullviva
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Mars 29, 2011, 00:09:08 »

Hon var toksnabb att svara på de första mailen, nu har jag inte hört ett ljud...

Mailar väl om fjorton dagar om jag inte hört något och talar om att jag anser saken vara ur världen då.
Loggat
Gullviva
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 15, 2011, 12:52:17 »

Nu idag ramlade det in en bunt ärendeutskrifter från PBK, inga kopior på original fakturor bara deras egna utskrifter ur ärendena.

Seriöst kan jag säga hade de skickat så mycket brev till mig som de påstår skulle jag fått två i veckan eller så...

Dessutom så är min adress ändrad åratal efter jag bytt och liknande saker, men det enda jag ser är att de har gjort utskrifter på att då och då har det gått iväg brev.

Kan jag hävda att jag aldrig fått nått av dom?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #6 skrivet: April 15, 2011, 19:45:47 »

Hänvisa till dom 5325-09 från Nacka Tingsrätt och ge PBK besked att utskrifter inte kan räknas som preskriptionsbrytande och att eventuella skulder ska ses som preskriberade.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
navido
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« Svara #7 skrivet: April 29, 2011, 16:42:11 »

Fick brev idag från tingsrätten där det står: käranden återkallar sin talan och hemställer att tingsrätten genom beslut avskriver målet från fortsatt handläggning.  Grin

Tack för hjälpen!

mvh
navido
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #8 skrivet: April 29, 2011, 22:38:11 »

Vill bara inflika att skulderna ej är preskriberade bara för att målet är avskrivet, var på din vakt för när du minst anar det så kommer dom med ett nytt försök på samma skulder. Spar domslutet och hänvisa till det om dom försöker igen för skulden blir ju liksom inte mindre tvistig för att dom dragit tillbaka den från tinget. Även om dom så bara skickar ett krav brev så är det bara på dom som en ilsken Dobberman.  Grin
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #9 skrivet: April 29, 2011, 23:48:28 »

Fick brev idag från tingsrätten där det står: käranden återkallar sin talan och hemställer att tingsrätten genom beslut avskriver målet från fortsatt handläggning.  Grin

Tack för hjälpen!

mvh
navido

begär att få en dokument från inkasso att målet är avskrivet sedan är det bara att spara dokumentet i alla tid
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: