Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskribering  (läst 8463 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill bli kvitt
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: Februari 02, 2011, 19:25:26 »

Hej.
Jag har en fråga ang preskribering på skatteskuler. För enkelhetens skull så specificerar jag min
"skam" nedan. Har införsel på min lön och skulden är i dagsläget 215 000. Vilket/vilka datum gäller för preskribering. Vad jag har förstått är det ingen idé att försöka med accord när det gäller skatter. Nån som har en annan erfarenhet? Tips och råd tas gärna emot. Ps. Detta är den enda skuld jag har. Ds

*information raderad*

VH VILL BLI KVITT
Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #1 skrivet: Februari 02, 2011, 20:34:28 »

Har för mig att skatteskulder preskas efter 5 år...men kan även förlängas.

Men vanligtvis är det 5 år...per automatik

Nån mer här på forumet kanske har större kunskap om detta
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Vill bli kvitt
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 06, 2011, 10:34:44 »

Tänkte bara återkoppla till min tidigare fråga. Min skuld kommer att preskriberas nyårsafton 2012/2013. Mao så räknas det från det år skulden hamnar hos KFM och inte när den uppkom. I mitt fall så är 2008 år 1 och sen ytterligare 4 år. Informationen har jag fått från en anställd hos KFM så den borde vara korrekt.

Ha det toppen.
Loggat
Vill bli kvitt
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: November 23, 2012, 10:57:15 »

Det ovanstående är felaktig information!!!!!! Damen i fråga pratade i nattmössan, som alltid när man ringer till KFM och skatteverket. 5 hela kalenderår plus det året KFM Evil fick börja med sitt.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #4 skrivet: November 23, 2012, 21:32:18 »

Det ovanstående är felaktig information!!!!!! Damen i fråga pratade i nattmössan, som alltid när man ringer till KFM och skatteverket. 5 hela kalenderår plus det året KFM Evil fick börja med sitt.

Enkelt översatt 5 HELA år + det året som det kom in till KFM
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
plumpen
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #5 skrivet: November 25, 2012, 19:33:22 »

Du kan ju begära utdrag från kfm och där står det när presk inträder.
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #6 skrivet: November 25, 2012, 23:51:32 »

Observera att KFM inte har riktigt kläm på det där med preskription i sina register. Nu gällde mitt fall underhållsstöd, och där hade de missat med ett år. Så kolla att det stämmer vad de säger. När det gäller skatt så gäller årskiftet efter att det gått 5 år sedan skatten förföll till betalning.

Ur skattepreskriptionslagen:

3 § En fordran preskriberas fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning, om inte annat följer av andra eller tredje stycket.

Har en fordran fastställts till sitt belopp sedan den förfallit till betalning, räknas preskriptionstiden i fråga om sådan del av fordringen som dessförinnan inte har varit indrivningsbar från utgången av det kalenderår då fastställelsen ägde rum. Detsamma gäller om en fordran har fastställts till sitt belopp sedan föreskriven tid för avlämnande av deklaration eller annan redovisning för fordringen gått ut.

En fordran som har påförts enligt skatteförfarandelagen (2011:1244) preskriberas fem år efter utgången av det kalenderår då den lämnades för indrivning. Om ett sådant indrivningsuppdrag återtas, upphör beräkningen av preskriptionstid för det belopp som omfattas av återkallelsen. Lag (2011:1309).

Normalt förfaller ju skatt till betalning samma år som deklarationen lämnas, dvs året efter inkomståret.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: