Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Försöker hävda preskibering mot Prioritet inkasso  (läst 8556 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ullizzz
Newbie
*

Antal inlägg: 7

« skrivet: November 24, 2010, 20:23:50 »

Hej, Jag fick ett brev från Prioritet inkasso där dom vill ha betalt för en skuld som uppkom år 1998. Jag skrev tillbaka till dom att jag hävdar att denna skuld är preskiberad.
Fick då en hel hög med alla påstådda krav dom skickat mig en gång om året, inkl ett utslag från kronofogden från 1999 (som dom måste ha tagit tillbaka eftersom jag har betalat alla skulder jag hade där).
Men dom senaste kraven från 2004 fram till nu så framgår det ingenstans att det är just ett kravbrev utan det står endast oreglerad skuld och så vill dom göra upp en avbetalnings plan.
Finns inte ens ett inbetalningskort med.   Huh?
Kan jag forsätta att hävda preskibering eller anses det vara ett preskiberingsavbrott ioch med dessa brev?
Trodde jag va fri efter jag betalt hela min skuld till Kfm men det finns tydligen fler som ser sina chanser nu.

Tacksam för råd och hjälp
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: November 24, 2010, 21:21:13 »

Vad är det för skuld ? konsument eller som företagare... olika presk-tider på dessa.

Men är det som konsument vill vi veta hur många brev dom skickat under en 3 års-period.  Finns en dom som säger 5 brev minst under en 3-års period.

Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Ullizzz
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: November 24, 2010, 21:43:55 »

Oj visst väl att jag glömt skriva något. 
Det gäller en skuld till kommunen ,barnomsorgsavgift.
jag har fått en hög kopior som dom ska ha skickat mig en gång per år tydligen.
Skulden är från feb-mars 98
och maj -aug 99, alltså två stycken
från 04-11-12 tom  07-10-02 skickades ingenting.
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #3 skrivet: November 25, 2010, 12:17:02 »

Oj visst väl att jag glömt skriva något. 
Det gäller en skuld till kommunen ,barnomsorgsavgift.
jag har fått en hög kopior som dom ska ha skickat mig en gång per år tydligen.
Skulden är från feb-mars 98
och maj -aug 99, alltså två stycken
från 04-11-12 tom  07-10-02 skickades ingenting.

3 år presk på den.

Men jag är lite nyfiken på vad brevet den 2/10-2007 skickades som.. delgivning eller rekommenderat eller som vanlig post. Är det nånting du skrivit på så kan du inte hänvisa till den perioden då preskavbrott skett på den... då måste du hitta nya luckor som denna fast bättre  Wink
Loggat

Ullizzz
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: November 25, 2010, 12:53:46 »

Brevet dom har skickat 07 är ett förslag om avbetalning, genom vanlig hederlig post. Står inget krav någonstans på det. Och av mig har dom inte fått ett enda svar under alla år, dom vet inte ens att jag lever.  Smiley
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #5 skrivet: November 25, 2010, 13:25:14 »

Brevet dom har skickat 07 är ett förslag om avbetalning, genom vanlig hederlig post. Står inget krav någonstans på det. Och av mig har dom inte fått ett enda svar under alla år, dom vet inte ens att jag lever.  Smiley

skickat PM till dig...
Loggat

Ullizzz
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: November 25, 2010, 13:32:01 »

Jag ska plita ihop ett brev till Prioritet idag och fortsätta hävda min rätt. Så tack som tusan för all hjälp, nu fick jag tillbaka modet  Smiley
Loggat
Ullizzz
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: December 27, 2010, 22:13:01 »

Hej igen. Jag skickade mitt brev till Prioritet men fick inget svar av dom. Istället skickade dom in allt till KFM. Vad jag läst här på forumet så strider detta mot god inkasso sed eller har jag fattat fel?
Loggat
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #8 skrivet: December 27, 2010, 22:40:01 »

Hej igen. Jag skickade mitt brev till Prioritet men fick inget svar av dom. Istället skickade dom in allt till KFM. Vad jag läst här på forumet så strider detta mot god inkasso sed eller har jag fattat fel?

Det stämmer! Är ärendet tvistigt (vilket det är i och med din invändan) så ska det skickas till tingsrätt, inget annat. Det du gör nu är att omedelbart kontakta KFM och berätta detta, sedan meddelar du Prioritet att du kommer att anmäla dem till Datainspektionen för brott mot God Inkassosed.

Det är alltså inte kört på något sätt för att de var fula, istället får KFM ta ställning - och kan du visa att ärendet är tvistigt så ska de inte driva det utan rekommendera inkasso att skicka till tingsrätt istället.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: