Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur är det om man vill flytta till England?  (läst 24531 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #15 skrivet: Oktober 08, 2010, 22:30:26 »

Det stämmer, det har ingen koppling till ditt svenska personnr. Men nordiska länders skattemyndigheter bytar information mellan sig. Jag vet, det var så CSN hittade mig men KFM brydde inte sig, fastän KFM och skatteverket är densamma. Då hade jag ändå stora fordringar hos KFM. Både A och E fordringar.

Loggat

Skuldfri efter 20 år...
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #16 skrivet: Oktober 08, 2010, 23:56:14 »

Har du jobbat i dessa länder? Det blir svårt att betala skatt.

Jag vet att både Holland, Tyskland, Danmark, Norge och Sverige har dessa regler om man ska arbeta. Hur går det att skriva ut sig ur Sverige utan en adress? Är detta möjligt? Att man bara kan flytta säger sig själv, men risken för sköntaxering kan bli stor.

Att CSN skrev av dina fordringar är nog snarare en fråga hur gammal du är. Det preskas väl när man går i pension typ?

Inget personligt, men jag tycker själv CSN är en av dem fordringar jag ska betala. Att ett par handläggare på CSN borde söka annat arbete är en annan sak, likaså deras illvilja att kunna hjälpa folk i kris. Dem har väl sina regler. Likväl är det ingen som tvingat oss att studera.

Att smita från CSN är lågt tycker jag, men jag tänker inte kasta sten när jag själv sitter i glashus.

jo jag har jobbat i dessa lander jag bara visa passet sa var det klart med papprena, nar jag emigrerade sa jag bara att adress inte fanns och sa var det med det, de skrev mig pa forsamlingen i 3 manader men sedan reggades jag som utvandrad.
jag har manga ar kvar till pension sa din forklaring haller inte dar.
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #17 skrivet: Oktober 08, 2010, 23:58:21 »

sen varfor pratar vi om norden? fragan ar val ang England??? jag bor i UK sa jag vet hur det funkar har
Loggat
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #18 skrivet: Oktober 09, 2010, 00:48:56 »

Varken storbritanien eller Spanien gör det du säger. Jag har bott i bägge länderna, vad man måste göra är att när man flyttar från Sverige så uppger man inte vart man ska flytta, jag fick tom CSN att orsaka mina studieskulder utan tingsrättsdom.

Här har du inte behövt lämna in något pass för att få ett nytt nr.

jo jag har jobbat i dessa lander jag bara visa passet sa var det klart med papprena, nar jag emigrerade sa jag bara att adress inte fanns och sa var det med det, de skrev mig pa forsamlingen i 3 manader men sedan reggades jag som utvandrad.
jag har manga ar kvar till pension sa din forklaring haller inte dar.

Här har du lämnat in passet. Fick du inte ett nytt nr då?

Men jag tänker inte fortsätta käfta med dig, eftersom du bor i landet och vet bäst.

Loggat

Skuldfri efter 20 år...
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #19 skrivet: Oktober 09, 2010, 20:29:28 »

Jag har pendlat till de utlänska arbetsplatserna och har hela tiden varit bosatt i fosterlandet,det går inte att flytta
för då faller rätten till fradrag,hela tiden har det varit norsk eller dansk arbetsgivare.
Sedan är det inte säkert att man som gift får flytta för skattetaten då man har kvar anknytning till övrig familj.
Men i och med att inkomsterna har varit utländska och skulderna har varit svenska så har det inte varit några problem.
Men en kollega flyttade över kölen det var inte så bra.
Tidsramen är 1996 och pågår fortfarande.I varje land får man ett cpr-nummer så för tillfället har jag 3 st det är
viktigt när upparbetad pension mm skall bevakas.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #20 skrivet: Oktober 16, 2010, 21:40:41 »

När man ansöker om skuldsanering måste man bifoga ett personbevis för att visa att man bor i Sverige. Därefter utgår man från att gäldenären bor i Sverige om det inte finns anledning att misstänka något annat. Det är väldigt gamla skulder du har och det har blivit lättare att få skuldsanering. Gör ett sista försök om du fortfarande bor här i Sverige. Det är bäst om du får skuldsanering här istället för i England, för ett beslut därifrån kommer inte att skydda inkomster du får från Sverige, t ex din pension.
Loggat
Ej fri ännu
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« Svara #21 skrivet: November 01, 2010, 04:52:25 »

Jag har skickat en ny ansökan. Får se om det hjälper. Viktigast är väl att vara kvar i Sverige första tiden då det kan komma frågor. Förra gången jag sökte ringde dom stup i kvarten precis som jag inte hade ett jobb att sköta. Tack allesammans för era svar. Talar om hur det går sen.
Loggat
Ej fri ännu
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« Svara #22 skrivet: April 01, 2011, 23:31:02 »

Hej! Nu har jag blivit beviljad skuldsanering. Det var nära ett avslag denna gången också med samma motivering som förra gången. Skickade in allt i november 2010 och nu i mars 2011 så gick den igenom. Har gjort min första betalning nu i mars. Lycka till alla andra!
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #23 skrivet: April 02, 2011, 15:13:56 »

Grattis! Själv har jag fått inledande men väntar på avbetalningsplanen men det verkar ta en evinnerlig tid, dom har nog mycket att göra på skusan kan jag tänka mig.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #24 skrivet: April 05, 2011, 19:29:45 »

Hej! Nu har jag blivit beviljad skuldsanering. Det var nära ett avslag denna gången också med samma motivering som förra gången. Skickade in allt i november 2010 och nu i mars 2011 så gick den igenom. Har gjort min första betalning nu i mars. Lycka till alla andra!

Skönt att höra... Själv är jag inne på 1:a året med 0;- hos KFM, finns en skuld som eventuellt kommer komma in senare... men den fighten tar jag då med hjälp av detta forumet....
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: