Admin, du har så innerligt rätt.
Min uppfattning är att i de lägre skikten är uppfattningen om skuldsatta ganska rigid och i dessa lägre leden är det borgenärernas intressen som får råda, utan hänsyn till konsekvenserna.
I media upplåtas mer än gärna plats för kronofogdens förhärligande av sig själv, vilket blir den uppfattningen folk får av en "opartisk" och "objektiv" myndighet som tjänar det allmännas intressen

Jag har själv vid ett flertal tillfällen fått ta kontakt med KFM's jurister då handläggarnas information i flera fall har varit direkte vilseledande -eller i bästa fall - mycket bristfällig.
Detta betyder inte att juristerna har rätt för jämnan, men de vet trots allt vad som är gällande, och tolkar
utifrån KFM's synpunkter. Jag upplever inte att Kronofogden är objektiv, då stora resurser sätts in för att knäcka den enskilda i jakten på pengar, för det är statssanktionerat jakt på kapital det är frågan om, och inget annat.
En bristfällig lagstiftning gör att Kronofogden inte ska ta reda på om det finns fog för ett krav.
I teorin kan jag rikta ett helt obefogat krav mot tex. min granne med förfalskade handlingar.
Betalar denna inte kan jag skicka ärendet till Kronofogden. Det blir så upp till grannen att agera och bevisa kravet är felaktigt, i annat fall väntar utmätning.
Att det senare kan bli tal om ett brottsmål är inte relevant.
Gör grannen ingen invändning inom utsatt tid sitter han i saxen.
Tala om omvänd bevisföring. Inom utsökningsrätten är gäldenären automatiskt skyldig om han/hon inte kan bevisa motsatsen.
Puuh... Är just nu ganska trött på skiten då det känns hopplöst att slåss mot vad jag f.n. betecknar som idioter

//lillstark