Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskription av gammal inkassoskuld(hyra,el)  (läst 11687 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
familjenblå
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: Maj 27, 2008, 09:00:20 »

Frågar för min sambos räkning!
Fick för ca 3 månader sedan ett samtal från ett inkasso om att han hade en skuld på ca 40 000:-, skulden gäller några hyror och el från en lägenhet som han stog på åt sin sons mamma då hon var för ung för att stå på en egen lägenhet. Detta var runt 2002.

Så han accepterade en månadsbetalning på 250:- för att det ska försvinna! Nu har vi i efterhand fått lite info om att en sån gammal skuld ska man kunna avskriva! Men kan den det om man börjat betala? Han bodde aldrig i den lägenheten som skulden kommer ifrån heller.
Vad kan man göra? behöver kloka råd!!!

MVH
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Maj 27, 2008, 10:24:46 »

Den är preskriberad och stendöd. Den är inte återuppväckt på något sätt, enda sättet den möjligtvis kan återuppstå från de döda är om han går med på att betala trots att han vet att skulden är preskriberad.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
familjenblå
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Maj 27, 2008, 10:29:04 »

Min sambo visste inte att en skuld kunde preskriberas... så han betalar nu 250:- i månaden sen 3 månader tillbaka.
Vad är det han betalar till då?
Kan vi ringa och bestrida det?
Ska vi sluta betala denna lilla struntsumma Huh?
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #3 skrivet: Maj 27, 2008, 10:48:27 »

Han ska skriva till Inkassobolaget och hävda att skulden är preskriberad.Be om kopior på alla originalhandlingar,samt när de bevisligen krävde på pengarna.De kommer säkert att hävda att han godkänt skulden i och med att han har betalat på den nu.Men det har han inte gjort i och med att han inte visste att skulden är preskriberad.Det finns en dom angående detta.

HD har slagit fast att en fordran mot konsument bara kan återuppväckas om konsumenten på ett otvetydigt sätt har åtagit sig att betala,trots att han vetat om att skulden var preskriberad.(Ö 2723-01)Ni ska inte betala in mer pengar utan bestrid kravet.Det är bara ni återkommer om det är något mer ni vill veta.
Loggat
familjenblå
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Maj 27, 2008, 11:42:44 »

Dom kan inte då komma och hota med att skicka skulden vidare till kfm?
När man bestrider en skuld, man kan inte råka ut för ytterligare avgifter som ska betalas?
Min sambo borde ju få igenom detta men man är ju så GRÖN på detta område Undecided
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 27, 2008, 12:10:41 »

Visst kan de hota,men de får inte skicka in till Kfm ej eller skicka nya inkassokrav i och med att fordran är tvistig.Har ni fått något betalningsföreläggande på den här skulden?
Loggat
familjenblå
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Maj 27, 2008, 12:36:20 »

Nej, har inte fått nåt betalningsföreläggande.
Utan bara en månadsbetalning på 250:- som min sambo och inkasso kom överens om, ganska liten summa dom begärde kan man tycka?
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 27, 2008, 13:03:11 »

Summan är liten för att de vet att skulden är för gammal.
Ni ska bestrida kravet nu.Då får ni se vad de kan prestera för handlingar.
Då är det bara ni återkommer.I dagsläget blir det inga kostnader,troligtvis inte sedan eller.
Det skulle ta er minst 16 år innan den är betald.Jag antar att de inte har erbjudit räntefrysning,Då får ni räkna med ett antal år till.Jag förstår att de är nöjda och belåtna.Vad är det för bolag?

Loggat
familjenblå
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Maj 27, 2008, 14:33:01 »

Intrum justita
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #9 skrivet: Maj 27, 2008, 14:44:28 »

Buss på dem och det hårt, en anmälan till DI dessutom.

För att de ska kunna hävda skuld så måste talan vara väckt inom 2 år om du flyttat, 3 år om du bor kvar.
Har de inget betalningsföreläggande från inom den perioden så är de ute på djupt vatten. Tyvärr tror jag inte du får tillbaka det du har betalat in.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
britt
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Maj 27, 2008, 15:02:18 »

Jag har en fråga angående ett inkassobolag.Har bestridit ett antal ärenden som ligger hos Kfm.
De hade på sig till den 30 April,begärde anstånd till den 9 Maj,Har begärt anstånd igen.Vi har den 27 Maj
och de har inte kommit in med några handlingar.Jag ställer mig frågande hur länge får de hålla på?
Har de verkligen så dålig ordning på ärenden de ska driva in.

Loggat
britt
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Maj 27, 2008, 15:08:04 »

Intrum brukar inte vara besvärliga.Jag hade en skuld på 48000 som jag bestred.
Efter några veckor kom det ett besked att de hade avslutat ärendet på grund av min invändning.
Bestrid kravet på en gång.Hävdar de att han har godkänt skulden för att han har betalat,Så ska ni hänvisa till HD domen."Se ovan"
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: