Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: har kf ratt att vanda sig till polisen?!  (läst 14728 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anna
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: Maj 15, 2008, 10:45:56 »

Jag bor sedan nagra ar tbk utomland. Ar inte langre skriven i Sverige. men ff uppsoker kronofogden min gamla adress i Sverige lite titt som tatt. Aven fast jag ringt till dem och sagt att jag inte langre ar folkbokford dar. Nu for ngn manad sedan damp det ner en lapp ifran kf att fall jag inte kontaktar dom sa vander de sig till polisen. Stammer det?! kan de vanda sig till polisen? jag har en del gamla skulder hos dem som bank, csn och ngn telefonrakning. Ar det ngn som ar kunnig pa detta?!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Maj 15, 2008, 11:02:53 »

Det dom antagligen menar med att vända sig till polisen är att ta hjälp av polisens stämningsmannaförodnade delgivningsmän.

Det som är lite underligt är att dom söker dig på din gamla adress om dom har vetskap om att du inte längre bor där, utan vet om att du bor och är skriven utomlands.
Vad händer om du kontaktar Kronofogden och lämnar din nuvarande adress?
Då kan dom inte skylla på att dom inte har vetskap om att du inte bor på din gamla adress, och då får dom väl försöka delge dig i ditt nya hemland!

Hinner inte kolla djupare i delgivningslagen just nu, men om ingen annan hinner före kan jag försöka återkomma senare ikväll.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #2 skrivet: Maj 15, 2008, 11:18:10 »

Intressant, vad händer om de går in på din gamla adress och gör utmätning trots att någon annan bor där, någon som inte har med dina skulder att göra alls? Fast med tanke på att det gamla rånade paret fick betala rånarnas skulder så skulle det inte förvåna mig för fem öre om de gjorde en utmätning av tredje persons egendom och anser att de handlat rätt.

Är du avflyttad från Sverige så borde väl KFM ha det i sina rullor och alltså inte söka dig på din gamla adress.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Maj 15, 2008, 11:21:39 »

Intressant, vad händer om de går in på din gamla adress och gör utmätning trots att någon annan bor där, någon som inte har med dina skulder att göra alls? Fast med tanke på att det gamla rånade paret fick betala rånarnas skulder så skulle det inte förvåna mig för fem öre om de gjorde en utmätning av tredje persons egendom och anser att de handlat rätt.

Är du avflyttad från Sverige så borde väl KFM ha det i sina rullor och alltså inte söka dig på din gamla adress.
Det skulle på sätt och vis vara intressant om Kronofogden gjorde som i ditt exempel, Phantera!
Kan tänka mig att det blir fina skadestånd, och en ordentlig smäll på fingrarna för kronofogdens handläggare.
Eller så skulle Kronofogden komma ur det på något sätt också, till men för den oskyldigt utsatte.... Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
anna
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Maj 15, 2008, 11:28:38 »

Det ar mkt markligt, svar ja. Skrev ur mig fran folkbokforingsregistret for 3ar sedan. Och nar jag sen horde av den hyresgast som tagit over min lagenhet att kf varit dar sa ringde jag genast upp dem och sa att jag andrat min folkbokforing. Da sa de at de inte hade kommit till deras kannedom an, men det har nu gatt 3 ar och nu har de borjat komma igen till min gamla adress.

Till min nyvarande adress har det inte kommit nagra brev alls fran kf. Skumt!
Iom att jag vill att mina skulder ska bli preskriberade sa vet jag inte hur jag ska gatill vaga. Har ratt mkt som liigger hos dem som jag i nulaget inte kan betala av iom att jag ar utan inkomst. Men jag vill heller inte att de ska ff att besoka den hyresgast som bor dar nu och satta den i skiten. harngn bra rad att ge?

Loggat
anna
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Maj 15, 2008, 11:29:50 »

Ja, det skulle inte vara konstigt ifall de skulle gora ngt i den stilen phantera. suck...
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 15, 2008, 11:37:32 »

Är det din lägenhet fortfarande? Hyr du ut den i andra hand?

Möjligtvis skulle dom i så fall kunna surrugatdelge andrahandshyresgästen.
Om det är möjligt vet jag i nuläget inte, då får man gå in och kolla djupare på vad som gäller.
Jag har mycket god kontakt med en förordnad stämningsman som jag skulle kunna konsultera om du vill.
Loggat

anna
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Maj 15, 2008, 11:50:28 »

Ja, lagenheten ar min (hyresratt), just nu utnyttjar min bror den fran och till. Annars star den tom. Jag ar tacksam ifall jag far dennes nummer. jag har ingen koll vad som galler och vad som kan handa namligen. Vill direkt inte motas utav polisen pa flygplatsen nasta gang jag kommer hem till Sverige.
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #8 skrivet: Maj 15, 2008, 16:07:29 »

Har nu läst på lite grann om vad som är gällande... Wink

Först av allt reglerar Lag(1970:428) Delgivningslagen det förfarande som skall tillämpas här i riket.
Delgivningslagen med tillhörande förordningar har ingen rättsverkan utanför rikets gränser så bor du i utlandet kan du bortse från Delgivningslagen.

Däremot kan Europeiska Rådets förordning nr 1348/2000 (Celex 32000R1348) vara vägledande.
Förordningen omhandlar delgivning i medlemsstaterna av handlingar i mål och ärenden av civil eller kommersiell natur.

Lite beroende på vilket land du upphåller dig i kan det vara värd att veta att delgivning endast får ske av myndighet som Sverige har avtal med i delgivningsärenden.
Sverige - liksom mottagarlandet - får endast ha en myndighet som har ett övergripande ansvar för överlämnande/mottagandet av delgivningar.
Den myndighet som överlämnar handlingar till utländsk myndighet för delgivning i pågäldande land skall samtidigt betala landets myndighet för de kostnader som är förbundna med delgivningsförfarandet. Låt vara att dessa kostnader i förlängningen kommer att lämpas över på dig,  men de skall i första hand betalas av sökande.

Det går alltså inte att än den ena än den andra lämnar sina delgivningar till olika aktörer i annan stat. Detta är inte förenligt med EG-förordningen och har således ingen rättsverkan.

Jag tror knappast att KFM har sådana delgivningsbefogenheter (?). Däremot har Sverige troligen ett organ som har hand om delgivningar till boende i utlandet.
Kronofogdens prat om polisen är troligen - som Admin har påpekat - deras sätt att lämna ärendet vidare, då kronofogden i ditt fall står makteslösa om du inte har utmätningsbar egendom i din lägenhet.

Det enda i den nationella lagstiftningen som kan vara tillämpligt i ditt fall kan vara delgivning genom kunggörelse.
Du hamnar som en notis längst bak i tidningen, små notiser som minst halva befolkningen läser Grin

Vad angår adressändring har du endast skyldighet att upplysa Skattemyndigheten om adressändring, alla andra har inga krav på att du anmäler flytt - inte ens Kronofogden!

Vad du bör tänka på är att dina skulder kanske kan vara preskriberade?
Tänk på att konsumtionsskulder preskriberas efter tre år.

Hoppas du har nytta av svaret.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
anna
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Maj 15, 2008, 16:21:45 »

Tack snalla for all information!!! Grin Jag bor nere i Italien dar mkt inte fungerar sa jag tror knappast att de italienska myndigheterna sklle vara sa intresserade utav att driva in skulder for utlandska myndigheter, nar de redan har svart att driva in fran sina egna medborgare.

jag har skulder som ar runt 3ar gamla men som sagt sa har jag inga konkreta uppgifter pa exakta datum, summor etc for det var lange sedan jag fick ngt skickat till mig har. Jag har dragit mig for att borja grava i detta med radsla for ev preskriptionsavbrott. Har du ngt tips pa hur jag ska ga till vaga for att fa reda pa ifall mina arenden redan ar preskriberade el ej? en annan fundering ar att om jag far brev fran kfm om ev delgivning ska jag da skriva pa och skicka in eller ska jag inte gora ngt for att invanta preskription pa arendet?
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #10 skrivet: Maj 15, 2008, 16:36:49 »

Vad angår preskriptionen skall du inte göra något. Avvakta och låt andra göra utspelet, därefter kan du ev bestrida.
Så länge du sitter där är det min helt klara övertygelse att ingenting i utmätningshänseenden kan hända dig då det helt enkelt saknas befogenheter och du av italienska myndigheter knappast ses som prioriterat i detta hänseenden Grin Grin Grin

Bor du i Italien kan löneutmätning aldrig komma på tal så på den fronten är du ganska säker.
Vad angår sakutmätning kommer inte heller detta på tal då förfarandet är på tok för dyrt och för omständigt.

Skulle du mot förmodan få brev från Kronofogden anser jag du gör bäst i att ignorera detta, även om det skulle vara skickat som rekommenderat.

Njut av din vistelse i lugn och ro och skratta gott åt en kronofogde som kommer att gå bet på detta Grin Grin

Lycka till

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
anna
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Maj 15, 2008, 21:03:56 »

Tack snalla!!! Grin
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp