Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sökes: personer med skulder till KFM för reportage.  (läst 23057 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jörgen
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Juni 16, 2010, 23:55:12 »

Hej.
Jag heter Jörgen Lund och är frilansjournalist.
Tillsammans med den prisbelönade fotografen Casper Hedberg, planerar jag att sätta ihop ett större reportage om vilken påfrestning det innebär att leva med skulder till kronofogdemyndigheten.
Vi söker därför dig som är beredd på att ställa upp på intervju och bild.
I reportaget kommer vi även att mer generellt gå igenom hur många som lever med skulder till KFM, i Sverige, idag; samt vilken hjälp som finns att få och hur regelverket ser ut.
Om du är intresserad kan du kontakta mig på nilsjurgenteodor@hotmail.com

Loggat
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #1 skrivet: Juni 20, 2010, 12:42:05 »

Jag hoppas innerligen att någon kan fånga upp detta erbjudande?
Jag kan tyvärr inte.
Tips. Många är skuldsatta idag ända sedan 80-talet.
Personligen så innan jag via Skuldsaneringen blir skuldfri så har samhället jagat mig i +20år för att jag blev sjuk och räntan blev 500%. Den situationen delar jag med oerhört många.
Kan vara något att även skriva om då många är kvar i skuldträsket sedan 500%-räntan,
något ingen kunde råda över, eller såsom sjukdom, arbetslöshet, vilket innebär att man ofrivilligt tappar det ekonomiska fotfästet och på livstid hamnar i utanförskap, om det vill sig verkligen illa.
Underbart att läsa att Media äntligen engagerar sig i vår situation!
Alla vi i skuldträsket blir överlevnadskonstnärer, en i sig berikande upplevelse.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #2 skrivet: Juni 20, 2010, 23:18:58 »

Jag vett i fasen om man kanske inte ska ställa upp på ett reportage kanske.
Får man bara chansen att påpeka hur jävliga Inkassobolagen är och hur KFM behandlar oss fattiga så
kan det vara lite intressant.Men mitt problem är nog mer egentligen att jag kommer slänga ur mig en massa ang
inkassobolagen och hur dom ljuger och dribblar med skuldsatta personer.Men man lär ju enbart få med mina personliga
saker i ett eventuellt program.Ska fundera ett par dagar innan jag kanske mejlar trådskaparen för jag bör absolut
tänka på att jag fipplat ihop en bra historia flertalet ggr enbart för att kunna dribbla bort en skuld.
Men det kan även bli ett bra reportage om man får ta upp allt man varit med om i min resa.
I reportaget kan man iallafall kanske påpeka om hur man på enkelt sätt kan undvika inkassolagen genom preskription.
Många goa tips skulle komma fram om hur man kan mer eller mindre gömma sig ett antal år.
Men frågan är egentligen om man får med alles.Och till sist så tänker jag ju lite på min familj,snart är jag 100 fri från mina skulder.
Hur reagerar allmänheten för man lär ju kanske bli som Sixten Herrgård
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #3 skrivet: Juni 21, 2010, 13:34:15 »

Tycker du absolut ska ställa upp.
Om du håller dig till fakta och saker du kan stå för.

Du har ju haft en helt annorlunda resa än de flesta på forumet.
Det ultimata vore väl att trådskaparen intervjuade/filmade olika levnadsöden i skuldträsket.

Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
anno
Full Member

Antal inlägg: 246

Kunskap är makt !

« Svara #4 skrivet: Juni 21, 2010, 14:03:34 »

@Jörgen Lund
Du får gärna ta upp inkassobolagen som med all rätt tar skyhöga räntor och säljer sina fodringar samt att en skuld finns i evighet och den låga a-kassan, en del av detta bryter ner en människa sen kan du gärna
ta upp ämnet: Politiker som inte svarar på denna fråga speciellt Thomas Bodström jag har skickat 10 mejl  han svarar inte Angry

Ifrågasätt , intervjua Thomas Bodström (Ordförande i justitieutskottet)
vill du ha fler tips , kan du skicka ett pm till mig
Loggat

Anno92
ElStiffo
Newbie
*

Antal inlägg: 4

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Juni 27, 2010, 12:01:43 »

Jag är helt ny här. En av de viktiga sakerna om någon skriver om KFM och skulder är att ta upp bemötandet från Försäkringskassan, KFM, CSN och tjänstemän i kommunen där man bor.
Jag fick höra precis samma sak från alla, "Du kan betala, du har heltidslön". När jag förklarade att jag hade mellan 25 och 12 kronor om dagen att leva på fick jag samma svar. Jag kan inte säga att mitt förtroende för samhället ökade. Jag gav upp helt enkelt...
Loggat

Are we having fun yet?
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #6 skrivet: Juni 27, 2010, 22:53:56 »

Stackars ElStiffo...! Hur kunde det gå så, jag menar, hur resonerade de? Hade du för lite lön så du inte fick nåt kvar att betala skulder med, eller var du så hårt utmätt att du bara hade tolv kr/dag kvar? För då är något jättefel, du ska ha runt 4400 till leverne när hyran är betald och mäter KFM ut för mycket av dig så måste du få det rättat.
Loggat
ElStiffo
Newbie
*

Hemsida
« Svara #7 skrivet: Juni 30, 2010, 19:54:56 »

"du ska ha runt 4400 till leverne när hyran är betald"
(Till slut kommer jag att lära mig citatbiten.) Eftersom jag i stort skitit i allt som har med skulderna att göra och bara jobbat på så får jag skylla mig själv. Den som inte frågar får inga svar...  Smiley . Facket kostar, åkkort, tv, hyresgästföreningen. Det blir ca 3000 kvar. Den kommunala rådgivaren sa att jag betalade 1000 för mycket och att jag borde se till att underhållet betalades direkt så att inte min skuld ökar hela tiden...
Vad som händer i praktiken är att jag fastnar i tankar om att "hur ska jag kunna lita på att det blir rätt? Tänk om KF drar 4000 fast jag också betalar, då har jag inga pengar alls". Där stoppar jag och fortsätter att göra ingenting. Men i och med att jag är här på forumet så har jag tagit mina första stapplande steg.
Frågan är, vad börjar jag med i denna röra?

Loggat

Are we having fun yet?
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #8 skrivet: Juni 30, 2010, 21:43:22 »

Börja med att ringa fogdens närmaste kontor och be om blankett så du kan få lämna korrekta uppgifter för beräkning av utmätning och förbehållsbelopp. Ibland kan de hjälpa till på telefon, det är också smidigt. Du ska uppge vad du tjänar, vad du betala i hyra, vad du måste ha till resor, mediciner och så vidare.

Grunden är att du ska kunna betala din hyra, och sedan få behålla pengar till resor som du måste göra för att kunna sköta ditt arbete, det kallas "fullgörande av tjänst". Om du kör bil till jobbet, tala om det för dem så de vet. Jag tror du kan få behålla några kronor extra för den förhöjda a-kasseavgiften, det har jag fått när jag har haft utmätning. Äter du mediciner kan du få behålla några kronor till varje månad, likaså kan de göra undantag i utmätningen om du måste ha akut tandvård eller glasögon, då får du bara ordna intyg och så drar de mindre på dig vid löneutmätningen.

Utöver det ska du ha ett normalbelopp kvar till dig själv, som idag ligger på 4 482 kr i månaden om du är ensamstående. Det ska täcka mat, el, tv-licens, kläder och annat vanligt... Så jo, det låter ju som om du betalar för mycket. Ta även upp med dem om du har barn boende hos dig, glöm inte det. Har du barn boende hos dig på sommarloven när ungarna inte får skolmat är det bra att påpeka det, för det kostar ju det med.

Här är lite info från Kronofogden:
http://www.kronofogden.se/rattsinformation/foreskrifter/kfmfs20091.4.58d555751259e4d661680006070.html
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #9 skrivet: Juli 01, 2010, 14:55:45 »

Utöver förbehållet har du rätt till. 225kr/mediciner (Har du inte behov av mediciner säger du att du har det endå. 225 spänn är 225 spänn.

530 kr för busskort. Även fast du åker bil så kan du ha det i åtanke utifall det blir mindre ers. för bilåkandet.

Fackavg. ska du också ha till.

Har du utgifter någon månad som ex. nya glasögon så skriver du ett brev till KFM med kostnadsförslaget från optiker'n.

Bor du sambo?
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
ElStiffo
Newbie
*

Hemsida
« Svara #10 skrivet: Juli 06, 2010, 00:04:46 »

Oj, tack för båda svaren. Jag har precis tankat mobilen så det är bara att sätta igång.  Grin
Loggat

Are we having fun yet?
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #11 skrivet: Juli 06, 2010, 18:02:24 »

Har du underhåll som du betalar till FK? Om så. Om du betalar direkt till vårdnadshavaren istället för FK så får du förbehålla det beloppet. Viket gör att dina underhållskostnader inte hamnar hos kfm. Nu kan inte du bestämma det själv utan vårdnadshavren måste gå med på det. Sjuk men så verkligheten ut
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: