Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Delgiven idag  (läst 14503 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lesspåallt
Full Member

Antal inlägg: 152

« skrivet: Juni 07, 2010, 16:07:29 »

Jag mottog för typ 30 min sen en delgivning av uppsägning av hyreskontrakt..
Orsaken till att jag fick den är att soc (blev utförsäkrad från fk o tvingades dit) krånglade med mina utbetalningar och jag har inte kunnat betalat hyran.
Det är för maj hyran dock och ja även denna månadshyra som jag är sen med.
Fick just mail om att min soc handläggare även oxå mottagit detta uppsägning och hon betalar in hyrorna under morgondagen så får vi ta allt tjafs senare .. Hon vill inte att jag ska förlora lägenheten då hon vet att jag kommer inte få n¨ågon annan lägenhet.

Men min fråga är nu om jag fattat fel.. Fr det första står det att jag måste avflytta omgående och jag trodde jag hade laglig rätt till dom 3 månaders uppsägning även om det är hyresbolaget som säger upp?

andra frågan är det står oxå att jag har möjlighet att få tillbaks kontraktet bara jag betalar in hyran innom 3 veckor efter jag mottagit detta papper..

så om jag fattar detta rätt så eftersom hyran betals imorgon så behöver jag inte oroa mig att jag måste flytta eller har jag fattat helt fel?
Naturligtvis har jag berättat för hyresvärden vad som hände o varför hyran inte skulle bli betald i tid för maj o även dennna  och jag kommer ju naturligtvis ringa dom imorgon när kontoret öpppnar.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Juni 07, 2010, 17:20:54 »

Om hyran betalas inom tre veckor efter att du blivit delgiven uppsägningen har du återvunnit hyresrätten, dvs inget händer.

Vad gäller tre månaders uppsägningstid så gäller denna endast vid "normal" uppsägning, och alltså inte vid avtalsbrott.
Genom att inte betala sin hyra har man brutit mot avtalet och uppsägning med begäran om omedelbar avflyttning är alltså helt riktig (med möjlighet för återvinning av hyresrätten förståss)

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #2 skrivet: Juni 07, 2010, 20:11:03 »

Admin har helt rätt. Det är tur att vi har så stark så kallad besittningsrätt i Sverige, som gör att man kan återvinna sin hyresrätt i såna lägen, annars hade vi varit ganska många bostadslösa nu. Tråkigt att soc ställde till det, visst fattar man att de inte bara kan kasta ut pengar till höger och vänster men synd att du ska behöva hamna i en sån knipa för det.

Välkommen till forumet, förresten!
Loggat
lesspåallt
Full Member

« Svara #3 skrivet: Juni 07, 2010, 23:36:45 »

Tack så mycket o jo jag förstår dom på soc med men samtidigt så är det jobbigt o kämpa med dom med när man redan har det jäkligt.. Nu har jag ren tur att dom går in o  tar hyran så jag inte kastas ut typ.. Hade dom velat vara jävliga hade dom sagt tyvärr vi väntar på länsrätten...
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #4 skrivet: Juni 08, 2010, 01:06:43 »

Ta det som en lärdom vet ej hur din ekonomiska situation ser ut.Men en sak är 100 shore

1--Betala ALLTID  hyran
2--Betala ALLTID  elen
Det brukar vara A och O hoppas det löser sig för dig
Loggat
lesspåallt
Full Member

« Svara #5 skrivet: Juni 08, 2010, 02:34:41 »

tur att det alltid finns en smartass på alla forum.. Kenny har du tänkt på ibland har man 2 val.
jag har haft 400 dom senaste 1.5 månaderna och jag skulle vilja see dig betala el och hyra på dom pengarna och M A T!

naturligt vis så ska man betala hyran men vad gör du när du står där och inte har en krona och kan inte göra något...
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #6 skrivet: Juni 08, 2010, 10:49:52 »

Kenny menad inte att hoppa på dig utan vill bara påminna vad som gäller. Det är faktiskt många som skjuter på hyra och el för att betala andra räkning och det ska man aldrig göra. Det just det han menar och inget personligt till dig..

Sedan hoppas även jag att det reder ut sig för dig

Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #7 skrivet: Juni 08, 2010, 23:43:45 »

Kenny menade säkert bara att det är den prioritetsordningen man bör ha, varken mer eller mindre.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #8 skrivet: Juni 10, 2010, 02:02:40 »

Skönt att det finns folk som fattar..Läser man namnet på startaren av denna tråd
så kanske man kan förstå att det finns aggretion i personen.
Detta ska inte behöva gå ut över andra tycker jag.Nästa gång ska du kanske läsa först innan du skjuter skarpt.
Jag kan med vara förbannad över min situation som varit.Men jag har heller ALDRIG jobbat mig på folk på det  vis du gör.
Välkommen ändå och hoppas du löser din situation
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: