Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Behöver tips och råd!  (läst 12726 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lycklig fru
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« skrivet: Maj 19, 2010, 21:58:39 »

Hej!

Min man har en utmätning på lönen hos kronofogden där han betalar 5500:- varje månad.
Hans lön är på 30000:-

Om ett år är han klar hos kronofogden vilket känns jätteskönt!

Nu till problemet..

Han har en skuld hos Lindorff på 90000:- varav 40000:- är ränta. Det är en låneskuld från Swedbank.

Vi har varit i kontakt med dom och försökt få till en månadsbetalning mot att dom fryser räntan men det vill dom inte göra( vi erbjöd 500:- mån) dom har stenkoll på när han är klar hos kronofogden och dom sa då att om vi betala skulle skulden inte gå till kronofogden men att dom sedan vill ha 5500:- i mån som kronofogden drar nu.

Vi skulle vilja göra upp om en ackordlösning(betala enbart kapitalet) men det verkar inte funka då dom ser hans betalningsförmåga och att han snart är klar hos kronofogden.

Vi vet inte hur vi ska göra, vill ju inte att den ska hamna hos kronofogden så det känns ganska tungt just nu.

Någon som har nåt/några bra förslag?

Tack på förhand!
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #1 skrivet: Maj 20, 2010, 00:30:29 »

Egentligen ganska enkelt att svara på.Detta är inkassobolagets policy dom väntar ut skulder.
Tro mig dom har haft koll på er länge genom KFM,nu ser dom att era skulder minskar relativt fort.
Dom kommer troligen never släppa detta pga skulden på KFM minskar fort.När alles är larbetalat då kan dom enkelt skicka
in deras skuld för löneutmätning.Bankskulder kan man teoretiskt sett inte preskribera bort pga 10 års preskription.
Ni gjorde 1 enda fel!!!Hade ni vart smarta så hade ni försökt göra upp en deal med detta inkassobolag innan ni ens började betala
något till KFM då hade dom kanske gått med på detta.Men pga mannens ekonomi så ser dom ju sin chans att få in hela kapitalet.
Personligen tror jag absolut inte dom ger sig en tum i detta fallet pga betalningsförmågan.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: Maj 20, 2010, 06:53:39 »

Ni kan inte förhandla ner summan utan bara försöka se till att skulden inte hamnar hos kfm. Erbjud dem dessa 500kr i månaden tills ni är ren hos fogden för att sedan ge dem 5 500kr direkt till Lindorff. Ingen vinner på att den går till fogden men ni kan nog aldrig förhandla ner eller under, Ni kan prova att erbjuda dem typ 3000kr i månaden tills skulden är betald med start då ni är ren från kfm. Det är nog den ända vägen som jag kan se
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #3 skrivet: Maj 20, 2010, 09:24:14 »

Detta är ett LYSANDE exempel på hur inkassobolagen arbetar. Helt ärligt, detta borde vara förbjudet enligt lag. Det måste ändras så att inkassobolagen MÅSTE skicka in till KFM inom ett visst antal dgr samt att KFM då  kollar upp att skulden är riktig.

Såhär kan det ju bara inte fortsätta. Inkassobolagen kan ligga och spåna på en skuld i många år (samtidigt som de tar 24% ränta såklart) och sen när de ser att "oj nu har de 0:-betala på fogden" så kan de hota med att skicka in dom dit. Så ska det inte fungera. Jag blir riktigt j-a

Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil Evil

Lyckliga frun. TYVÄRR.....kommer Lindorff ta 0 hänsyn till er. Det är bara att vänta tills KFM är klar och då betala 5500:- till dom Sad Kanske kan man då frysa räntan.....

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Lycklig fru
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Maj 20, 2010, 09:34:08 »

Hej Kenny:

Eftersom min man fick utmätning på lönen så hade han inget annat val än att börja betala till kronofogden, han har haft utmätning i många år. Tyvärr hade vi inte den möjligheten då att betala hela(kapitalet) bankskulden i ett bräde.

Innan löneutmätningen betalade han på en annan mindre inkassoskuld+ underhåll till FK.
Men när han sedan fick utmätningen så kunde han ej betala underhållet eller inkassoskulden pga av att det ej fanns pengar över till det och kronofogdens svar blev att kronofogden går först.

Han har alltså i flera år fått nya underhållsskulder pga av att Krono inte tar hänsyn till att han ska betala underhåll. Först nu i år så har dom ändrat detta och min man kan nu betala privat direkt till mamman så gör dom avdrag på detta i utmätningen.
Känns jätteskönt att han slipper nya prickar hela tiden Smiley

Tack för svaret! Även om det inte var nåt positivt Wink
Loggat
Lycklig fru
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Maj 20, 2010, 09:47:31 »

Hej Leffa:

Du skriver att vi inte kan förhandla ner summan.. Har du egen erfarenhet av detta så berätta gärna Smiley

Hej Anyday:

Ja visst blir man aaaarg Evil Skulden är ju snart 10 år gammal så dom har hållt på det ett tag kan man säga.

Kanske då frysa räntan? Du menar alltså att det finns möjlighet att dom nekar att frysa räntan? Skulle helst se att dom tog bort en del av räntan.

Loggat
Lycklig fru
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Maj 20, 2010, 09:58:56 »

Vill bara berätta att vi nyligen betalade av en inkassoskuld som var på 11000:- och vi lyckades på telefon förhandla ner den till 7000:-

Företaget såg också hans betalningsförmåga men valde ändå att förhandla med oss, fast det kanske iof är lättare med mindre skulder  Huh?

Loggat
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #7 skrivet: Maj 20, 2010, 11:47:22 »

Hej Lycklig fru

Blir lite nyfiken på vilket inkassobolag som var så "generösa"?
Själv har jag av alla inkasso jag försökt deala med, efter att Kf startade sin löneutmätning, blivit upplyst mig om att "Vi ser ju hur mycket Kf drar på din lön varje månad, så varför skulle vi gå med på ackord eller förhandla när vi kan få mer pengar via dem? Nej, då får det gärna ta några månader/år längre, och ränta får vi ju under tiden också..."
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Maj 20, 2010, 13:05:32 »

Det största problemet egentligen är ju att vi alla i princip hoppas KFM inte ska höra av sig.Hör dom sedan inte av sig
så anser man typ att jippi ett tag till innan dom ska stjäla pengar från mig!!!
Sedan är det enkelt att man bara flyter med livet leker för ingen drar ju någonting.
Efter när man suttit lite passiv då komme 1 dag den stora smällen man inte ville skulle hända.
Synd att ni kanske inte innan KFM skulle börja dra försöka att förhandla ner skulden med 0 ränta eller en seriös avbetalning på skulden då..
Men nu är fallet annorlunda som jag skrev innan Inkassbolaget skiter fullständigt i om du så har betalat 17.000.478:- till andra skulder.
Tro mig dom har full koll på hur mycket KFM drar så på detta sätt kan dom ärligt talat skita i alla uppgörelser som ges.
För trots allt fattar dom att snart är det våran tur.
Men för guds skull ni ska absolut pröva att försök att få till en någorlunda bra avbetplan med dom innan dom skickar det till KFM.
Bättre att fortsätta att tyvärr betala de kanske 5000:-.Jag vet inte om man kanske skulle kunna ringa banken för att få en deal med
dom så dom drar tillbaka detta från Inkassobolaget.Någon annan kanske kan svara på det,men teoretiskt sett ska det kunna vara möjligt.
För trots allt så är det banken som äger denna skulden.

Bebban!!!Alla inkassobolag kan vara generösa men det beror på många omständigheter.Hur gammal man är hur mycket skulderna ligger på.
Vad som finns kvar på KFM.
Jag fick tex nyligen ett krav på totalt 22.000:- men det gick utan problem att få betala av detta på 10 månader.
Jag har absolut kunnat preskribera bort det mesta av mina skulder men jag har kommit otroligt billigt undan med tanke på min föregående
situation.Men jag har kört mitt lilla spel för att kunna lyckas med detta också.
Men den värsta nedsättning av skuld var den på ca 370.000:- ner till 55.000:- alla räntor försvann:)
Loggat
Lycklig fru
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Maj 20, 2010, 20:40:30 »

Hej Bebban!

Profina heter företaget som var villiga att gå med på denna sjyssta deal.

Det är så fruktansvärt irriterande när man försöker göra rätt för sig. Vissa kommer undan hur lätt som helst, vet en "kriminell kille" som nästan blev av med alla sina skulder pga ackordlösning och snälla föräldrar. Han hade närmare miljonen.
Kan också tillägga att han är tillbaka i skiten igen Shocked
Man ska i princip jobba svart för att komma ur skiten Undecided

Kenny:

Hmm men på pappret står det ju att fodran är överlåten från banken.. då har väl lindorff köpt skulden för en liten peng från banken. Eller?
Finns det någon som vet hur det funkar så är jag väldigt tacksam för information Smiley
Loggat
Lycklig fru
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Maj 20, 2010, 20:51:18 »

Hjälp!

Idag fick vi ett brev från kronofogden att IJ sökt utmätning för en del av en skuld hos dom.

Så här ligger det till:

Min man har en skuld hos dom på 10000:- som vi bestämt oss för att betala inom kort. Vi har varit i kontakt med dom ang en ackordlösning men det gick dom ej med på. Så vi har sagt att vi återkommer snart så fort vi har alla pengar. Ändå har dom valt att skicka en del av skulden till kronofogden Evil

Varför skickar dom inte in hela beloppet?? Är det för att skrämmas eller är de för att dom får in mer pengar på nåt sätt eller?
Det är ju en processkostnad och grundavgift på 1500:- så jag antar att det blir det varje gång dom skickar in en del.

Finns faktiskt ett fel oxå.. nämligen kapitalbeloppet. På kravbreven står det en summa men på kronofogdens papper står det en annan summa nämligen 100 mindre?? Fattar ingenting Huh?

Någon som kan förklara detta så är jag tacksam!
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #11 skrivet: Maj 20, 2010, 21:56:55 »

Hjälp!

Idag fick vi ett brev från kronofogden att IJ sökt utmätning för en del av en skuld hos dom.

Så här ligger det till:

Min man har en skuld hos dom på 10000:- som vi bestämt oss för att betala inom kort. Vi har varit i kontakt med dom ang en ackordlösning men det gick dom ej med på. Så vi har sagt att vi återkommer snart så fort vi har alla pengar. Ändå har dom valt att skicka en del av skulden till kronofogden Evil

Varför skickar dom inte in hela beloppet?? Är det för att skrämmas eller är de för att dom får in mer pengar på nåt sätt eller?
Det är ju en processkostnad och grundavgift på 1500:- så jag antar att det blir det varje gång dom skickar in en del.

Finns faktiskt ett fel oxå.. nämligen kapitalbeloppet. På kravbreven står det en summa men på kronofogdens papper står det en annan summa nämligen 100 mindre?? Fattar ingenting Huh?

Någon som kan förklara detta så är jag tacksam!

Dom skickar in det till KFM för att skynda på er. Eftersom ni ringde och sa att ni snart skulle betala den så tänker de säkert att "de får väl lite fart på sig om vi skickar in det till fogden".

Tänk på inkassobolagen som hyenor!

Summan kan variera pga tillkomna räntor etc.....

De kan ju neka till att frysa räntan,att ta bort en del etc om de vill de så (hyenor), men man ska absolut börja med att försöka ta bort hela räntan,eller fixa en ok betalningsplan!!!

LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!!

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
kenny555
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Maj 20, 2010, 22:25:04 »

Troligen har dom köpt denna skuld för en skitpeng.Men går det absolut inte hävda att skulden är preskriberad alls??
Har ni fått brev som dom påstått.Har ni skrivit under något me detta tex.Försök hitta något kryphål även att det är svårare
med skulder från Banken,För bankers skulder brukar vara såna som följer med ner till graven ungefär.
Ang skulden från IJ så är sannorlikheten att dom skiter i att vänta.Bättre att redan skicka in det dom vill ha redan nu.
Så står gam nummer 1 i Kö för utbetalning om ca 1 år.Var så säker gamarna/Hökarna puttar in saker strax innan ni är klara med KFM.
Allt för att dom ska kunna stå i rad för att håva in kulorna
Loggat
Sam Hall
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #13 skrivet: Maj 22, 2010, 15:29:36 »

Själv är jag snart klar hos KF,men Alektum vill ha pröjs dirket till juni och nu börjar man bli  kreditvänlig och hade ev ta ett lån för att lösa skiten men de hotar med KF....va fan gör man ? Så håller man o bråkar med Lindorff samtidigt med AK men de är lite lugnar....just nu känns det som han har för många bollar i lufen och i Juni går det 13500 kr från skattepengar till fogden som gör att man blir ren
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Maj 22, 2010, 17:37:26 »

Skönt Mister Hall att du med kommer bli ren strax.Jag har numera endast 3 månader kvar som stamgäst hos KFM Wink
Sedan ett par små inbetalningar på småsummor till en del inkassobolag.
Dessa små inbetalningar kommer jag att lösa innan dec slut men jag var tvungen att nå uppgörelser med dessa innan dom såg att
mina skulder åkte neråt för snabbt.Hade jag försökt göra en uppgörelse med dessa idag då hade det aldrig gått med tanke
på att dom hade sett att mitt skuldsaldo snart är nere på 0.
Alla mina bet-Anmärkningar försvinner 2011-04.
Efter detta så är resan på skulder slut för min del
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: