|
carisma
|
 |
« Svara #1 skrivet: Maj 12, 2010, 08:59:33 » |
|
att OM du betalar inom tiden som står i brevet så slipper du betalningsanmärkning då det är första brevet du får av kronofogden över just den skulden, betalar du inte så får du ett föreläggande sen och plopp så har du en prick..
|
|
|
Loggat
|
en som inte skäms för sina skulder idag
|
|
|
Johan_s
Newbie
Antal inlägg: 20
|
 |
« Svara #2 skrivet: Maj 12, 2010, 09:15:31 » |
|
Jag fick annars uppfattningen att betalningsanmaning var just "en prick", men att denna kunde "döljas"/beläggas med sekretess om det var min "första och enda skuld" ...? Grejen är nämligen att jag tidigare har fått betalningsföreläggande från KFM, som då alltså gällt skulder som inte varit till staten, men betalt som som bara den och därmed sluppit anmärkning.
Den här gången gällde det dock staten och denna "betalningsanmaning" med inbetalningskort damp ner. Jag vill naturligtvis inget hellre än att skiten då ska bli sekretessbelagd.
Men gäller det där med "första och enda skuld" alltså i det enskilda ärendet?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
carisma
|
 |
« Svara #3 skrivet: Maj 12, 2010, 09:19:53 » |
|
Jag fick annars uppfattningen att betalningsanmaning var just "en prick", men att denna kunde "döljas"/beläggas med sekretess om det var min "första och enda skuld" ...?
det stämmer nog bra det, har faktiskt ingen vidare koll där då mina har alltid slutat med prickar.. idag närmare 30 st 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Johan_s
Newbie
|
 |
« Svara #4 skrivet: Maj 12, 2010, 09:30:40 » |
|
Jahopp ... Då kvarstår alltså frågan om definitionen av försa och enda skuld ... Har haft hjärtklappning sedan igår kväll, typ.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #5 skrivet: Maj 12, 2010, 10:29:47 » |
|
Johan, vill du ha ett bergsäkert svar lägg ett pm till Varinder som är Kronoinspektör. Förstår det är trist att vänta, men alla har lite mycket just nu inför helgen verkar det som. Annars kan du maila KFM anonymt på kronofogdemyndigheten@kronofogden.se så svarar de säkert ganska snabbt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Johan_s
Newbie
|
 |
« Svara #6 skrivet: Maj 12, 2010, 10:35:27 » |
|
Johan, vill du ha ett bergsäkert svar lägg ett pm till Varinder som är Kronoinspektör. Förstår det är trist att vänta, men alla har lite mycket just nu inför helgen verkar det som. Annars kan du maila KFM anonymt på kronofogdemyndigheten@kronofogden.se så svarar de säkert ganska snabbt. Stort tack för tipset. Jag PM:ar Varinder genast och följer ditt andra tips också. Jo, det är som sagt frustrerande att sitta med halvpanik och knappt våga ta sig för någonting (ja, jag ÄR mesig), så dina råd uppskattas högeligen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kenny555
|
 |
« Svara #7 skrivet: Maj 12, 2010, 11:15:02 » |
|
Du är inte ensam alla är mesiga i början innan man börjar läsa runt på FR. Alla var vi barn i början.Lycka till med dina problem och välkommen till oss som inte är mesiga längre 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Johan_s
Newbie
|
 |
« Svara #8 skrivet: Maj 12, 2010, 11:49:46 » |
|
Haha, tack. Jag får försöka tuffa till mig ...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #9 skrivet: Maj 12, 2010, 11:56:03 » |
|
Hur gammal är det senaste betalningsanmärkningen? Hinner inte kolla nu men om den är äldre än 2 år så kommer anmärkningen inte att synas sedan får du inte dra på dig något nytt på två år. Om du gör det så kommer den här anmärkningen synas. Sedan tror jag att om du skulle ha en anmärkning och du sköter dig så kommer den här anmärkningen att döljas om två år.
Det är lite rörigt det här men jag ska kolla lite djupare när jag får tid men just nu jobbar jag mycket och har inte tid om nu inte någon annan kan kolla upp det här så vi får svart på vitt..
Leif
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Johan_s
Newbie
|
 |
« Svara #10 skrivet: Maj 12, 2010, 12:02:22 » |
|
Leif:
Jag har ingen betalningsanmärkning sedan tidigare. Jag har fått samma uppfattning som du efter att ha läst runt lite (och tror alltså att du har rätt i det du skriver), men jag har tidigare fått betalningsFÖRELÄGGANDE som alltså gått till kronofogden genom privata fordringsägare, men sedan betalats snabbt. Därmed slapp jag undan anmärkningar då. Frågan är nu om dessa förelägganden räknas, så att denna, "riktiga", anmärkning inte kan bli sekretessbelagd, eller om enbart gamla anmärkningar/"prickar" hindrar detta.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
carisma
|
 |
« Svara #11 skrivet: Maj 12, 2010, 12:38:39 » |
|
När registrerar kreditupplysningsföretagen betalningsanmärkningar för privata skulder? Kan man undvika det?
För privatpersoner gäller följande:
* Ett betalningsföreläggande, kommer till Kronofogden. Ett betalningsföreläggande är en ansökan om att Kronofogden ska fastställa att skulden är riktig. * Du får ett brev med ett betalningsföreläggande. I brevet frågar Kronofogden dig om skulden är riktig. * Om skulden är riktig, ska du betala till den som du är skyldig pengar, det vill säga sökanden eller sökandens ombud. * Om skulden är fel måste du skriva ett brev till Kronofogden och berätta varför skulden är fel. Detta kallas att du bestrider skulden. * Om du inte betalar eller bestrider skulden, kommer Kronofogden att meddela ett bevis om att skulden är riktig, ett utslag. * Eftersom det nu finns ett bevis på att skulden är riktig, kan skulden drivas in. Skulden registreras då också som en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. * För att undvika en betalningsanmärkning, måste du betala eller bestrida skulden innan Kronofogden meddelar beviset.
När registrerar kreditupplysningsföretagen en betalningsanmärkning för allmänna skulder? Kan man undvika det?
* Det är angivet i lagen hur en allmän fordran ska drivas in. * Skulden kan därför lämnas över direkt till Kronofogden för indrivning. Ett bevis behöver inte meddelas först. Skulden är redan fastställd av myndigheten som beslutat om skatten eller avgiften. * Uppgiften om din skuld hämtas samtidigt av kreditupplysningsföretagen och blir en anmärkning i deras register.
Om du betalar inom den tid som står på Kronofogdens inbetalningskort, blir den skuld du har betalat sekretessmarkerad om du inte har någon skuld eller åtgärd registrerad i registret som är nyare än två år. Med det menas att kreditupplysningsföretagen måste ta bort betalningsanmärkningen från sina register.
Det gäller alltså bara om den skuld du har betalat är din första och enda skuld du har till Kronofogden. Sekretessen gäller bara om du inte får någon mer skuld under de två följande åren. Registreras en ny skuld inom två år från aktuell registrering hävs sekretessen. Om det är överskjutande skatt/skatteåterbäring som reglerar en skuld räknas det också som en åtgärd som undanröjer sekretess
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Johan_s
Newbie
|
 |
« Svara #12 skrivet: Maj 12, 2010, 13:02:47 » |
|
Jo, men ... Jag kan vara trög och missa något uppenbart, och i så fall bjuder jag på garvet och påpekanden om min tröghet. Annars är jag kanske otydlig, vilket också är mitt eget fel. Men jag undrar fortfarande.
Tidigare har jag fått betalningsFÖRELÄGGANDE enligt stycket om skuld från privata företag eller privatpersoner. Dessa skulder har jag då betalt, varpå fordringsägaren tog tillbaka sin anmälan från KFM. Alltså ingen anmärkning. Och ingen skuld till kronofogden, utan bara detta föreläggande, där jag bekräftade skulden och gjorde mig av med den. KFM fastställde aldrig skulden och inget utslag genomdrevs, eftersom den betalades genast när föreläggandet fick mig att hosta upp hjärtat.
Nu har jag dock fått en skuld till Skatteverket och denna har då gått direkt till KFM enligt stycket om allmänna skulder. Precis som under andra punkten i det stycket har jag då fått en anmärkning hos kreditupplysningsnissarna. Men om jag nu betalar fort som fan och försöker hoppas på texten om sekretess förutsatt att "detta är min första och enda skuld ...", så undrar jag om mina gamla förelägganden räknas, så att detta de facto INTE är min första skuld. Men tack som fan för att ni försökt svara, ska jag tillägga. Det har ju gått fort och det betyder mycket.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
carisma
|
 |
« Svara #13 skrivet: Maj 12, 2010, 13:06:01 » |
|
Jo, men ... Jag kan vara trög och missa något uppenbart, och i så fall bjuder jag på garvet och påpekanden om min tröghet. Annars är jag kanske otydlig, vilket också är mitt eget fel. Men jag undrar fortfarande.
Tidigare har jag fått betalningsFÖRELÄGGANDE enligt stycket om skuld från privata företag eller privatpersoner. Dessa skulder har jag då betalt, varpå fordringsägaren tog tillbaka sin anmälan från KFM. Alltså ingen anmärkning. Och ingen skuld till kronofogden, utan bara detta föreläggande, där jag bekräftade skulden och gjorde mig av med den. KFM fastställde aldrig skulden och inget utslag genomdrevs, eftersom den betalades genast när föreläggandet fick mig att hosta upp hjärtat.
Nu har jag dock fått en skuld till Skatteverket och denna har då gått direkt till KFM enligt stycket om allmänna skulder. Precis som under andra punkten i det stycket har jag då fått en anmärkning hos kreditupplysningsnissarna. Men om jag nu betalar fort som fan och försöker hoppas på texten om sekretess förutsatt att "detta är min första och enda skuld ...", så undrar jag om mina gamla förelägganden räknas, så att detta de facto INTE är min första skuld. Men tack som fan för att ni försökt svara, ska jag tillägga. Det har ju gått fort och det betyder mycket.
vore jag dig skulle jag ringa kf och fråga dom helt enkelt.. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Johan_s
Newbie
|
 |
« Svara #14 skrivet: Maj 12, 2010, 13:07:19 » |
|
TILLÄGG: Jag tog mod till mig och ringde KFM och pratade med en handläggare (anonymt. Tar ju udden av ordet "mod" lite). Betalningsföreläggande räknas INTE som att jag haft en skuld innan. Det är bara när något gått till indrivning som detta förhindrar sekretessen. Så om vi nu kan förutsätta att en handläggare på KFM kan något om sitt eget jobb, så kan jag pusta ut, givet att jag inte heller får någon skuld som fastställs och går till indrivning (det gäller där också) inom två år. Anmärkningen blir sekretessbelagd när Kronkalle får in pengarna. Nu ska jag skutta omkring naken i centrum och spela glada låtar på gitarr istället för att jobba resten av dagen, och hoppas att böterna för detta inte ger mig anmärkning. Som sagt, tack för svaren! EDIT mitt i tillägget: Jag hann tydligen skriva medan du svarade 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|