Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Genomgång av ev Skulder  (läst 4235 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
carinah1
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: Maj 11, 2010, 10:49:30 »

2005 tog jag tag i mina gamla skulder och tillskrev ett antal Inkassobolag som jag kunde tänkas ha skulder hos.
Fick svar från några och några behagade inte svara alls
Bla Sergel Inkasso och Svea Inkasso skickade mej en Datalista med krav som fanns hos dem  Angry ( Inga stora summor )
Då jag upptäckte att skulderna var 15 år gamla och jag ej mottagit krav ifrån dem så hävda jag preskiption och skrev i slutet av breven så här:
"Svar emotses senast inom 14 dgr. Om svar uteblir anser jag att min preskiptionsinvändning godtagits av Er och emoser en bekräftelse på att skulden är avskriven på grund av preskiption"

Men något svar kom aldrig och de har då och då skickat fortsatta krav  Embarrassed, vilka jag ej brytt mej om då de är preskiberade

Min fråga är nu:
OM de nu ev skulle skicka in till KFM ( jag har löst mina skulder där och är helt ren) kommer detta brev hålla som invändning mot dessa inkassobolag ??
Eller ska jag kontakta dem ? Vill få bort mina ev skulder hos dessa bolag eller ska jag avvakta tills de ev skickar till KFM ?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Maj 11, 2010, 16:27:31 »

Preskiberade skulder är preskiberade till den dagen du uttryckligen erkänner skulden och vill betala trots att du vet att den är preskiberad.

Den dagen dom skickar till KFM så bestrider du bara med hänvisning att den är preskriberad.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: