Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Brevsvar evghetsgäldenärer ; Socialdemokraterna (S)var direkt  (läst 21140 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kmv
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: April 14, 2010, 19:56:18 »

Jag skrev in en fråga till socialdemokaterna.
Vad kan ni göra åt överskuldsättnig och evighetsgäldenärerna situation ?
Svar;
Hej Leif! Tack för ditt mail.

Följderna av att vara skuldsatt kan beskrivas i termer som maktlöshet,
underläge, ensamhet, social utsatthet och inte minst ovärdig behandling vid
kontakter med fordringsägare, sociala myndigheter m.fl. Tyvärr hamnar
människor ibland i en fruktansvärt svår situation och vet inte hur de skall
komma ur sin skuldfälla.

Den nya skuldsaneringslagen var ett steg i rätt riktning, men fortfarande
har man inte löst problemen för de så kallade evighetsgäldenärerna.
Överskuldsättning är ett stort och växande problem. I en tid med stigande
arbetslöshet och försämrad ekonomi för hushållen ökar risken för att
alltfler blir överskuldsatta.

Enligt vår mening finns det starka skäl att nu se över möjligheterna att
vid beslut om skuldsanering kunna ta hänsyn till humanistiska faktorer,
såsom ålder och sjukdom. Det vore rimligt att en människa som är gammal
eller svårt sjuk och beviljas skuldsanering skulle kunna få t.ex. lägre
lägre
återbetalningsbelopp än i normalfallen. Det bör ankomma på regeringen att
snarast tillsätta en utredning med uppgift att bl.a. se över skuldsanering
när det gäller humanistiska faktorer som t.ex. ålder eller sjukdom.

Vi anser att Insolvensutredningens med överskuldsättning förslag till
ändringar i skuldsaneringslagen är bra, men att det krävs ytterligare
initiativ från samhällets sida, inte minst sett ur ett ungdomsperspektiv.

Har du andra frågor om vår politik så är du välkommen att höra av dig till
oss igen.

Med vänlig hälsning

Brevsvar
Socialdemokraterna (S)var direkt
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #1 skrivet: April 14, 2010, 20:32:21 »

Vad svarade de egentligen? Det fanns ju inget svar.
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #2 skrivet: April 14, 2010, 21:40:28 »

Det var det mest tomma svar jag sett. Någonsin!!!

Satt han med senaste opinions rappòrten från Svd framför sig och bara skrev av en del ?

Så j_vla lack ja blir  Evil Evil Evil
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #3 skrivet: April 14, 2010, 22:17:04 »

"Lorem ipsum.....yadayadaya!"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum

Det LÄT nog himla bra när han tänkte ut det där svaret.... Roll Eyes
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #4 skrivet: April 14, 2010, 22:50:05 »

Ännu ett stolpskott som säger Enligt vår mening finns det starka skäl att nu se över möjligheterna att
vid beslut om skuldsanering kunna ta hänsyn till humanistiska faktorer,
såsom ålder och sjukdom. Det vore rimligt att en människa som är gammal
lägre

Det gör de ju redan när de bedömer. Likaså när han säger Det vore rimligt att en människa som är gammal

Vad jag vet betalar de ju ingenting nu, gamla och sjuka. Han har ju noll insyn.

Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #5 skrivet: April 15, 2010, 08:19:03 »

"men att det krävs ytterligare initiativ från samhällets sida, inte minst sett ur ett ungdomsperspektiv"

What?Huh?

Tomt snack som vanligt,ärligt,inte kunde man förvänta sig mer till svar.... Undecided
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
student
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« Svara #6 skrivet: April 15, 2010, 09:21:06 »

Det kan vara intressant att veta att sedan 2007 så beviljandes ca 70 % av skuldsaneringar för de som var över 50 år. Över 50 % var pensionärer när skuldsaneringen var färdig, vilket resulterar att de inte kommer tillbaka i arbete igen. Det är en mentalitetsfråga i Sverige att inte bevilja unga människor skuldsanering då man från myndigheters sida anser att de har hela livet på sig att betala tillbaka. Detta är FEL, vad som händer istället är att skuldportföljen breddas och fördjupas under de kommande åren tills dess att man som gammal beviljas skuldsanering av humana skäl, vansinnigt! Man förstår inte vilka konsekvenser detta får för samhällsekonomin, då studier har visat att över 50% av överskuldsatta inte arbetar efter överskuldsättningen, oftast pga olika sjukdomar som utvecklas eller befintliga som förvärras av situationen utan istället lever på olika bidragsformer. I Sverige finns det mellan 400 000 - 600 000 överskuldsatta, varav mindre än 4000 skuldsaneringsansökningar beviljas årligen av Kronofogden, kan man verkligen då prata om att skuldsaneringslagen fungerar när mindre än 1 % av gruppen överskuldsatta beviljas rehabiliteringsåtgärder?

Jag har skrivit en insändare som kommer att publiceras i ett antal lokala tidningar runt om i landet nästa vecka som just handlar om att skuldsaneringslagen inte fungerar i Sverige, med hjälp av statistik från Kronofogden kan man visa på det absurda i situationen att skattebetalarna finansierar ett minussystem, där Kronofogden utnyttjas till ett kraftigt subventionerat pris av Inkassobolag (som oftast inte har med ursprungsfordran att göra) för att utmäta löner och egendom, kapital som många gånger exporteras till utlandet då många inkassobolag har sina säten utomlands. Är detta något som skattebetalarna ska finansiera?

Svaret du fick från Socialdemokraterna visar bara på en oehörd brist på kunskap i frågan där man inte förstår frågan ur ett nationalekonomiskt eller folkhälsoperspektiv. Detta är en demokratifråga, inget annat.

Jag funderar på att lägga upp min insändare här, finns det intresse för det?

//Mattias
Mittuniversitetet Östersund
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #7 skrivet: April 15, 2010, 13:07:41 »

Det kan vara intressant att veta att sedan 2007 så beviljandes ca 70 % av skuldsaneringar för de som var över 50 år. Över 50 % var pensionärer när skuldsaneringen var färdig, vilket resulterar att de inte kommer tillbaka i arbete igen. Det är en mentalitetsfråga i Sverige att inte bevilja unga människor skuldsanering då man från myndigheters sida anser att de har hela livet på sig att betala tillbaka. Detta är FEL, vad som händer istället är att skuldportföljen breddas och fördjupas under de kommande åren tills dess att man som gammal beviljas skuldsanering av humana skäl, vansinnigt! Man förstår inte vilka konsekvenser detta får för samhällsekonomin, då studier har visat att över 50% av överskuldsatta inte arbetar efter överskuldsättningen, oftast pga olika sjukdomar som utvecklas eller befintliga som förvärras av situationen utan istället lever på olika bidragsformer. I Sverige finns det mellan 400 000 - 600 000 överskuldsatta, varav mindre än 4000 skuldsaneringsansökningar beviljas årligen av Kronofogden, kan man verkligen då prata om att skuldsaneringslagen fungerar när mindre än 1 % av gruppen överskuldsatta beviljas rehabiliteringsåtgärder?

Jag har skrivit en insändare som kommer att publiceras i ett antal lokala tidningar runt om i landet nästa vecka som just handlar om att skuldsaneringslagen inte fungerar i Sverige, med hjälp av statistik från Kronofogden kan man visa på det absurda i situationen att skattebetalarna finansierar ett minussystem, där Kronofogden utnyttjas till ett kraftigt subventionerat pris av Inkassobolag (som oftast inte har med ursprungsfordran att göra) för att utmäta löner och egendom, kapital som många gånger exporteras till utlandet då många inkassobolag har sina säten utomlands. Är detta något som skattebetalarna ska finansiera?

Svaret du fick från Socialdemokraterna visar bara på en oehörd brist på kunskap i frågan där man inte förstår frågan ur ett nationalekonomiskt eller folkhälsoperspektiv. Detta är en demokratifråga, inget annat.

Jag funderar på att lägga upp min insändare här, finns det intresse för det?

//Mattias

Japp det finns det.
Loggat
student
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: April 15, 2010, 13:19:09 »

Enligt Kronofogden så är mellan 400 000 – 600 000 människor överskuldsatta i Sverige, antalet varierar beroende på hur man väljer att definiera begreppet överskuldsatt. Om man också väljer att räkna in barn till överskuldsatta och sambo/partners så utvidgas genast siffran till ca 1.5 miljon svenskar som på ett eller ett annat sätt drabbas direkt eller indirekt av överskuldsättning. Sedan 1994 har överskuldsatta gäldenärer kunnat söka skuldsanering enligt skuldsaneringslagen. Tanken bakom skuldsanering är att erbjuda ekonomisk rehabilitering till kvalificerade insolventa som saknar möjlighet att betala tillbaka sina skulder inom överskådlig tid och därmed återfår samhället en rehabiliterad individ. Fungerar det? Absolut inte, statistik från Kronofogden visar att mindre än 4000 skuldsaneringsansökningar beviljas årligen, vilket representerar mindre än 1 % av gruppen överskuldsatta. Över 50 % av de gäldenärer som beviljats skuldsanering är i pensionsåldern när den 5-åriga skuldsaneringsprocessen är avslutad och kommer därmed inte tillbaka till arbetslivet.

Studier har visat att över hälften av överskuldsatta inte förvärvsarbetar efter överskuldsättning jämfört med innan överskuldsättningen, en nationalekonomisk katastrof som beräknas kosta samhället mellan 30 – 50 miljarder kronor per år enligt Kronofogden, vilket tåls att jämföra med det samlade skuldberget som svenskarna har hos Kronofogden på totalt 60.6 miljarder kr. Vi skulle alltså gå med ”vinst” inom två år om vi valde att skriva av alla skulder hos kronofogden. Varför ser det ut såhär?  I Sverige, till skillnad mot andra EU-länder tillåter vi inkassobolag att rikta sina tjänster mot privatpersoner, deras hela verksamhet går ut på att köpa och sälja förfallna fordringar till ett så lågt pris som möjligt och med hjälp av ständiga utskick och telefonsamtal kringgå preskriptionslagen. Inkassobolag använder en skattefinansierad myndighet som Kronofogden för att driva in skulder från svenska gäldenärer, dessa pengar hamnar många gånger i skatteparadis då många inkassobolag har sätet utomlands. Varför ska svenska skattebetalare vara med och bidra till denna statligt subventionerade kapitalexport?

De som bäst kan analysera risker och sia om framtiden arbetar på banker och andra kreditinstitut, men denna kunskapsklyfta återspeglas inte i kreditavtalen mellan bank och låntagaren, där är det kunden som får stå med all risk ensam medans experterna går fria. Oansvarig kreditgivning borde resultera i att bankerna omedelbart förlorar minst 50 % av utlånat belopp vilket inte kan återkrävas av låntagaren. Är det rimligt att banker och kreditinstitut vältrar över kostnaderna för sina dåliga affärer på skattebetalarnas bekostnad utan att behöva ta ansvar eller ställas till svars? I andra länder som England och USA betraktas en personlig konkurs som ett misslyckande av kreditmarknaden medans samma fenomen i Sverige betraktas som individens misslyckande.
Vad som behövs är att skuldsaneringslagen förändras så att fler människor och framförallt yngre människor kan komma tillbaka fortare efter en överskuldsättning, kvalificeringskraven bör ändras så att ålder på skulder inte längre beaktas, så att folk inte passiviseras i ung ålder med framtiden som insats, men det slutliga målet måste vara att få banker och kreditinstitut att syssla med ansvarsfulla kreditanalyser där bankens och låntagarens risker solidariskt återspeglas i kreditavtalen.

Det är valår i år, det ska bli intressant att se vilket parti som väljer att representera och företräda 1.5 miljon svenskar i utanförskap.

Mattias Savemark
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #9 skrivet: April 15, 2010, 13:44:07 »

Jag tror jag blir kär i dig på distans Mattias!  Grin

De där siffrorna var kanon. Var har du fått tag i de? Med pensionärer o.s.v.
Loggat
student
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: April 15, 2010, 14:21:36 »

Hej Ulrika,

Jag vill än så länge inte avslöja för mycket ;-) Vi är några stycken inom Mittuniversitetet (Richard Ahlström bla) som ska lägga fram en rapport i september i år och jag vill gärna att genomslagskraften och chockvärdet bevaras till dess...
När rapporten är publicerad kommer jag att lägga ut den här i PDF format.

Men så mycket kan jag säga att alla uppgifter jag använder mig av är offentliga:

Mattias
Loggat
ReikäReikä
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #11 skrivet: April 15, 2010, 14:48:01 »

Mattias Savemark

[/quote]

Bra jobbat Mattias!
Är också kär i dig  Grin
Mitt tips till dig är att gå vidare med att forska om överskuldsättning, utanförskap, livstids gäldenärer, mänskliga rättigheter, dvs att vi inte skall behöva vara handelsvara etc. T.o.m slaveriet är avskaffat men dom hade oftast mat för dagen och tak över huvudet vilket inte alla av oss har. Slavarna såldes säkert inte heller vidare lika många gånger som vi. Slavarna visste var dom var men vi vet inte alltid var våra oriktiga/riktiga krav finns, = att vi är livegna
Ser fram emot att du blir Professor i ovanstående ämne och vi är många som kommer att följa din resa och hjälpa dig att hålla dina studier mera intressanta för varje dag. Lycka till!
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #12 skrivet: April 15, 2010, 15:35:35 »

Mattias Savemark

Är det ok om jag med dig som avsändare slänger ut texten på min blogg?
Loggat

student
Newbie
*

« Svara #13 skrivet: April 15, 2010, 15:43:43 »

Hej

Det är ok om du ser till att få med "Mittuniversitetet Östersund" under mitt namn ;-)

//Mattias
Loggat
ReikäReikä
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #14 skrivet: April 15, 2010, 16:05:25 »

Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: