Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekopolisen uppmärksammar inkassobranschen  (läst 4378 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« skrivet: April 10, 2010, 19:10:28 »

Vi har länge vetat att inkassobranschen är tjuvar, nu har det även börjat plinga till på Ekoroteln.

"I en del fall förekommer användning av indrivare för att säkerställa betalning av skulder. Indrivning sker antingen genom inkassoföretag som anlitar våldsbrottslingar eller företag som anlitar privata delgivningsmän som använder okonventionella metoder."

http://www.ekobrottsmyndigheten.se/templates/Page____2382.aspx

Borde vi inte ge Ekoroteln en hjälpande hand? D.I sitter ju och sover. Jag har länge funderat över om inte inkassobranschen i många fall skulle kunna åtalas om man gjorde en polisanmälan. Dessutom tror jag Ekoroteln bara sett toppen av isberget.
Loggat

Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #1 skrivet: April 10, 2010, 19:36:49 »

Fantastiskt att det kanske rör på sig. Klart vi skall hjälpa ekobrottsmyndigheten med det här. Vi kanske kan hota med EBM när inkasso dyker upp i originella skepnader.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #2 skrivet: April 10, 2010, 20:11:53 »

Låter för underbart. Jag tror att MASSOR av svarta pengar tvättas den vägen... men det är bara "tror". Magen. EBM kanske kan hitta bevis?
Loggat
Brida8
Full Member

Antal inlägg: 117

« Svara #3 skrivet: April 10, 2010, 20:12:58 »

Garanterat ett område som vi ska "uttnyttja" för att få vidare förståelse för våra upplevelser av dessa inkasso-svin
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #4 skrivet: April 11, 2010, 09:36:39 »

Det låter bra. Vässa svärden "gubbar"  Grin Det är dags....
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Noomi
Hero Member

« Svara #5 skrivet: April 11, 2010, 11:19:02 »

Jag tror att de flesta är medvetna om att inkassobranschen är svår att syna, de har växt och deras sk beräkningar är svåra att få grepp om och klarhet i, det ger dem stor handlingsfrihet. Eftersom så många ärenden kommer dit har man inte resurser att granska på ett önskvärt vis. Många är nog också införstådda med att det förekommer en hel del bluff och skumraskaffärer. EBM har nog inte de resurser som behövs. Det förvånar mig mycket att den här regeringen har avsatt så mycket pengar till att bevaka medborgaren men inte ett korvöre till att utöka resurser för undersökning av en kriminell finansmarknad. Likadant är det med korrumptionen. För 1 -1.5 år sedan satt det en enda person på det avdelningen som hade hand om hela landets ärenden i det fallet.
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #6 skrivet: April 11, 2010, 17:30:56 »

Jag tror att de flesta är medvetna om att inkassobranschen är svår att syna, de har växt och deras sk beräkningar är svåra att få grepp om och klarhet i, det ger dem stor handlingsfrihet. Eftersom så många ärenden kommer dit har man inte resurser att granska på ett önskvärt vis. Många är nog också införstådda med att det förekommer en hel del bluff och skumraskaffärer. EBM har nog inte de resurser som behövs. Det förvånar mig mycket att den här regeringen har avsatt så mycket pengar till att bevaka medborgaren men inte ett korvöre till att utöka resurser för undersökning av en kriminell finansmarknad. Likadant är det med korrumptionen. För 1 -1.5 år sedan satt det en enda person på det avdelningen som hade hand om hela landets ärenden i det fallet.
Sant. Men EBM har länge använt sig av sikte på de som de lägger resurser på. Om de får upp ögonen för Inkassobranschen så tror jag de hittar motivation.
Loggat

Noomi
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 11, 2010, 17:33:01 »

Då blir det till att hålla tummarna igen. Cheesy
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: