Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ändra räntan  (läst 8886 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« skrivet: Maj 02, 2008, 17:49:50 »

Har ett inkassobolag rätt att ändra löpande ränta?

Säg t ex att banken har en ränta på 12,15%, kan då inkassobolaget ändra räntan uppåt och/eller nedåt?

Jag går igenom en del papper och hittade två olika räntesatser.
Räntan på kapitalskulden får jag inte ihop så jag misstänker att den har både höjts och sänkts under tidens lopp. Dryga 15 år.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Maj 02, 2008, 17:56:09 »

Enligt § 6 Räntelagen beräknas dröjsmålsräntan till åtta procentenheter över gällande referensränta. (tidigare beräknade man över gällande diskonto)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #2 skrivet: Maj 02, 2008, 18:00:09 »

Det är räntan som står på utslaget som gäller,de får inte höja den.Men sänka kan de göra.
Loggat
Phantera
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Maj 02, 2008, 18:00:57 »

Men 27,48% är väl knappast några 8% över referensräntan?
Jag hade det på en skuld.

Det går med andra ord inte att räkna räntan då man inte vet när och hur de har använt de olika räntesatserna.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Maj 02, 2008, 18:03:25 »

Det är räntan som står på utslaget som gäller,de får inte höja den.Men sänka kan de göra.
Om räntan beräknats enligt 8 % över gällande ref.ränta innan utslaget/domen så följer detta även fortsättningsvis, dvs efter dom/utslag. Detta brukar också mycket riktigt vara angivet i det utslag eller dom som fastställts.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 02, 2008, 18:04:58 »

Men 27,48% är väl knappast några 8% över referensräntan?
Jag hade det på en skuld.

Det går med andra ord inte att räkna räntan då man inte vet när och hur de har använt de olika räntesatserna.
Vad var det för yrkad räntesats från början då?

Det ser du om du har kvar fakturor, betalningsföreläggandet eller eventuell stämningsansökan.
Loggat

Phantera
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 02, 2008, 18:13:34 »

Jösses, den här skulden är borta, fick en uppgörelse så att jag betalade kapitalet. Men jag minns att räntan inkassobolaget alltid körde med var 27,48% och att det hängde med hela tiden.
Loggat

Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #7 skrivet: Maj 03, 2008, 19:07:28 »

Vad är det som styr om det bara får ta ränta på kapitalet eller ränta på ränta. Vilken skillnad är det på dessa två typerna och vad heter dem?
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #8 skrivet: Maj 11, 2008, 20:26:49 »

enligt uppgifter som jag fått från datainspektionen så är det du som gäldenär som ensamt bestämmer om det skall krediteras på skulden eller räntan,men du måste säga till om att det skall krediteras på kapitalskulden annars sker det alltid först på räntan
ALLTSÅ betala alltid på kapitalskulden det är du som bestämmer detta,så att skulden minskar .Räntan försvinner vid skuldsanering,och är lättare att förhandla bort.Det finns ingen samordning mellan kfm och
fodringsägare hur ränta och skuld bokförs all ränta är avdraggill i
inkomstdeklarationen
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: