Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan detta vara preskiberat?  (läst 13170 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« skrivet: Mars 31, 2010, 18:08:09 »

Hej,
kan någon hjälpa mig o svara på följande så blir jag jätteglad.

Har fått ett föreläggande från KFM där

1. Sökandes ombud är Svea Inkasso. Det gäller en tandvårdsräkning från Folktandvården Sthlms läns
landsting, som är sökande. Grunden för yrkandet: Fakturadag 951228, Förfallodag 960108.
Vidare står det: GRUNDEN FÖR RÄNTEYRKANDET ENLIGT AVTAL MELLAN PARTERNA. 

Under kostnader står det även: Inkassokrav utformat enligt 5 paragrafen inkassolagen, utsänt 1996-04-25.
Under Grunden för ansökan står det: PÅMINNELSEAVGIFT ENLIGT AVTAL MELLAN PARTERNA.

Jag har aldrig haft något avtal med dem. Är inte detta preskiberat?

2. Sökandes ombud är Handels- o Juristinkasso. Sökande är Q-Park AB.
Där är grunden för yrkandet: Fakturadag 021125, Förfallodag 021205.
Under kostnader står det: Inkassokrav utformat enligt 5 paragrafen inkassolagen, utsänt 2003-01-08.

Även detta undrar jag om det inte är preskiberat?
Tacksam för svar av den som vet bättre än jag

Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Mars 31, 2010, 18:25:12 »

Bara bestrida med hänvisning till att det är preskriberat.  ( Funkar via mail )
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #2 skrivet: April 03, 2010, 09:39:00 »

Gör jag det till Inkassobolagen direkt el. till KFM? och vad kan dom mena med "avtal mellan parterna"?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #3 skrivet: April 03, 2010, 13:24:44 »

Gör jag det till Inkassobolagen direkt el. till KFM? och vad kan dom mena med "avtal mellan parterna"?

Då det gått vidare till KFM så är det KFM du ska bestrida till.

Att räntan är avtalad mellan parterna innebär att just som det står att det finns ett avtal mellan parterna där räntan är avtalad.
Loggat
trollrik
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« Svara #4 skrivet: April 14, 2010, 21:30:49 »

Kan man hävda preskription hos kronofogden om dom inte har gjort utmätning på över fyra år ?

Gäller det samma för gamla företagsskulder och för privata.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #5 skrivet: April 14, 2010, 21:38:57 »

Kan man hävda preskription hos kronofogden om dom inte har gjort utmätning på över fyra år ?

Gäller det samma för gamla företagsskulder och för privata.

Företag är det väl fortfarande 10 år.
Konsument är som vanligt 3 år.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
tiger
Jr. Member
**

Antal inlägg: 57

« Svara #6 skrivet: April 14, 2010, 22:08:37 »

Om det är en företags skuld så är det 10 år ovasett bolagsform men är du  borgenär och skulden överförs på dig så är det 3 år ..
jag är inte 100% SÄKER MEN 99
Loggat
trollrik
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: April 14, 2010, 22:36:20 »

Hej Tiger!

När du säger borgenär, i ett HB så är du väll automatisk borgenär till företagets utgifter.

Så i praktiken kan  man hävda Preskriptionslag (1981:130). om KF inte har kontaktat personen personligen eller gjort några utmätning på över fyra år.
Loggat
tiger
Jr. Member
**

« Svara #8 skrivet: April 14, 2010, 23:59:19 »

I ett HB eller enskilt så är du juridiskt skylldig men Domstolen ser då det som en konsument skuld alltså TRE ÅR  ej skatte skulder eller staliga skulder som bilskatt m,m,
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 15, 2010, 00:20:44 »

I ett HB eller enskilt så är du juridiskt skylldig men Domstolen ser då det som en konsument skuld alltså TRE ÅR  ej skatte skulder eller staliga skulder som bilskatt m,m,

Det kan inte stämma, de enda skulder jag har är från en konkurs i början på 90-talet och det var från en enskild firma. 10 år är vad jag fick sagt till mig. Så kan du referera till något som vidimerar ditt påstående, så kanske du får en pöss av mig.  Grin Grin Grin

P.s Du kan få byta ut pössen om du är allt utom attraktiv och man  Grin
Loggat
tiger
Jr. Member
**

« Svara #10 skrivet: April 15, 2010, 00:43:33 »

Ok vad var det för skuld hur redovisde du inköpet och om det var början på nittio talet då är skulden en presk sak ,,,om du inte har gjort en överenskommelse  Roll Eyes
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #11 skrivet: April 15, 2010, 12:58:15 »

Ok vad var det för skuld hur redovisde du inköpet och om det var början på nittio talet då är skulden en presk sak ,,,om du inte har gjort en överenskommelse  Roll Eyes

Ingen deal är gjord, mitt företag köpt saker som levererats, samt banklån på fastigheten.
Loggat
trollrik
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: April 15, 2010, 22:32:52 »

Kan vi ta om det här..

Personen som drev ett företag HB vart satt i konkurs -92 och fick en leverantörskuld.

tiger säger: I ett HB eller enskilt så är du juridiskt skylldig men Domstolen ser då det som en konsument skuld alltså TRE ÅR.

Då kan personen hävda preskription hos kronofogden om dom inte har gjort utmätning på över fyra år.

Fråga två:

Vid överklagande prövas först av tingsrätten.Tingsrättens beslut kan under vissa förutsättningar överklagas till hovrätten. I enstaka fall kan Högsta domstolen slutligen avgöra tvisten.

Vem får står för dom kostnaderna?

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: