lesspåallt
|
 |
« Svara #375 skrivet: Oktober 30, 2012, 12:26:37 » |
|
Hej, nej det är boendetillägg som jag har. Det är en ny ersättning som försäkringskassan började med för ca 1,5 år sen, och som då är skattefri. Och så har jag rehabiliteringsersättning. Har fått olika svar när jag har frågat andra, en del säger att kronofogden inte får utmäta de ersättningar som jag har, och andra säger att de får det. Och då undrar jag vad som gäller.... MVH Charlotte
Tror dessvärre att dom kan utmäta detta..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #376 skrivet: Oktober 31, 2012, 19:13:35 » |
|
Hej, nej det är boendetillägg som jag har. Det är en ny ersättning som försäkringskassan började med för ca 1,5 år sen, och som då är skattefri. Och så har jag rehabiliteringsersättning. Har fått olika svar när jag har frågat andra, en del säger att kronofogden inte får utmäta de ersättningar som jag har, och andra säger att de får det. Och då undrar jag vad som gäller.... MVH Charlotte
Undrar om inte bostadstillägget jämställs med bostadsbidrag vilket oxå är skattefritt. Men räknas som inkomst vid en utmätning. Har googlat lite om just utmätning av bostadstillägg men hittar inget om det. Lutar lite åt att dom kan mäta ut det, men jag är inte 100.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Ollle
|
 |
« Svara #377 skrivet: November 01, 2012, 00:33:16 » |
|
Undrar om inte bostadstillägget jämställs med bostadsbidrag vilket oxå är skattefritt. Men räknas som inkomst vid en utmätning. Har googlat lite om just utmätning av bostadstillägg men hittar inget om det. Lutar lite åt att dom kan mäta ut det, men jag är inte 100. När det gäller bostadsbidrag räknas inte det som lön, men det sänker hyran och påverkar på så sätt förbehållsbeloppet och därmed också det utmätningsbara beloppet. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mimosa
|
 |
« Svara #378 skrivet: November 01, 2012, 08:44:34 » |
|
Undrar om inte bostadstillägget jämställs med bostadsbidrag vilket oxå är skattefritt. Men räknas som inkomst vid en utmätning. Har googlat lite om just utmätning av bostadstillägg men hittar inget om det. Lutar lite åt att dom kan mäta ut det, men jag är inte 100. När det gäller bostadsbidrag räknas inte det som lön, men det sänker hyran och påverkar på så sätt förbehållsbeloppet och därmed också det utmätningsbara beloppet.  Detsamma när det gäller bostadstillägget. Surt kan man tycka 
|
|
|
Loggat
|
Man kommer fram trots snigelfart
|
|
|
Fattig Menrik
|
 |
« Svara #379 skrivet: November 03, 2012, 04:53:52 » |
|
Undrar om inte bostadstillägget jämställs med bostadsbidrag vilket oxå är skattefritt. Men räknas som inkomst vid en utmätning. Har googlat lite om just utmätning av bostadstillägg men hittar inget om det. Lutar lite åt att dom kan mäta ut det, men jag är inte 100. Inkomst är vinst från enskild firma. Hur kan de utmäta "vinst" om du har skulder?
|
|
|
Loggat
|
Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"
"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet. Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
|
|
|
Fattig Menrik
|
 |
« Svara #380 skrivet: November 03, 2012, 05:05:19 » |
|
P.S Frågan till kronoinspektör mht ovanstående: Faktum: Inkomst är vinst från enskild firma.
Hur kan KFM utmäta "vinst" om en människa har skulder? Finns laglig stöd för detta och kan du motivera detta agerande med hänvisning till lagrum?
Tack så mycket på förhand för svar!
Med vänlig hälsning och en trevlig helg!
Fattig Menrik
|
|
|
Loggat
|
Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"
"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet. Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
|
|
|
Ollle
|
 |
« Svara #381 skrivet: November 03, 2012, 14:13:30 » |
|
Fattig Menrik, Bostadstillägg/Bostadsbidrag betraktas varken som lön eller inkomst. Om du läser mitt tidigare inlägg några steg upp så har du svaret på hur det fungerar. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
pwip
Newbie
Antal inlägg: 3
|
 |
« Svara #382 skrivet: November 07, 2012, 19:44:34 » |
|
Hej Inspektören! vad rent konkret gör KFM för att stötta skuldsatta? Dels de som är hos KFM samt de som är på väg dit?? Vad görs det för insatser till de få Kommunala budgetrådgivarna! Till skolan?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
henkehbg
Newbie
Antal inlägg: 1
|
 |
« Svara #383 skrivet: December 11, 2012, 13:31:40 » |
|
hejsan,,,har fått en skatteskuld på ca 300000,,har hört att skatteskulder blir preskriberade efter 5år,,,,stämmer det
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #384 skrivet: December 11, 2012, 19:50:23 » |
|
hejsan,,,har fått en skatteskuld på ca 300000,,har hört att skatteskulder blir preskriberade efter 5år,,,,stämmer det
Yes. Men kan förlängas, inte så vanligt dock. Den dagen den skulden kommer in till KFM så har du kvarstående år + 5 år tills den preskriberas. Tex. KFM får in skatteskulden i Maj. Då har du 8 månader + 5 hela år kvar tills den preskas.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #385 skrivet: December 19, 2012, 17:06:34 » |
|
Så, är bra nyfiken på svar av följande fråga... Jag som sagt upp samhällskontraktet, vilket lett till Org.Nr/Pers. Nr. XX XX XX - XXXX ej längre kan brukas. Jag innehar enbart ett A-nummer, vilket bara får och kan nyttjas som en referens och detta har givits via kommun som står enskilt ansvariga för det kommersiella välbefinnandet. Jag vet att jag skriver, vad folk kallar djupt, men kan direkt relatera detta via lagar osv... Har även stått inför skattenämnder och fått regions ansvariga inom AB Skatteverket att springa sin kos inför mina frågor. Idag vill inte ens 1e rådmän (senare domare vid acceptans) ha med mig att göra. Även om jag försökt komma in i dessa "fred-förhandlingar", nekas jag rätten att bli hörd... Även här, vet jag varför. Jag vet redan idag, hur jag kan skapa egna "pengar" via internationell lag "Promesory notes", nu är jag nyfiken på systemets funktion. Den finns där, det vet jag... Detta är vad sociala företag (soc) agerar under och tillskriver sig kommersen av "härhandlaren". Jag vet(kan bevisa) att Persona (jur. Person), ses som ett bolag av RSV. Min fråga lyder följande... Vilket UHR, Universal Human Right, (FN.org) art 25. Vart tillskriver jag ersättningsställandet hos inom AB Sveriges gränser? Låt oss tex säga att jag behöver ett Hem.... Inte bostad, utan ett hem... Den ligger väl dold i Sverige, men inom Common law, är det Beatrice Ask's möjliga position, vilket vi inte har inom Sverige under civil law. Vad jag menar är att i en mänsklig aspekt, är våra liv redan förbetalda... Sedan att vi råkar agera i ett kommersiellt Monopolspel, får var och en stå ansvariga för hur vi presenterar oss. Jag har även tidigare ställt denna typen av frågor till Skatteverkets chefer, som skapat möten om förståelsen av denna fråga... Har vidare ställt ett krav till ert företag på 200.000 fiktioner, vilket ledde till att ert bolag slutligen vägrade totalt svara eller göra något. Detta krav uppkom efter flera påminnelser av en påtalad "skuld", vilket jag krävde styrkning för... Vem driver in denna skulden för mig? Kan jag betala dig 350 fiktioner, för att lägga en betalningsanmärkning på ditt egna företag?  I fred!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Newbie
|
 |
« Svara #386 skrivet: December 19, 2012, 19:55:00 » |
|
Naturligtvis är "härhandlaren" felskriven med dubbla bud-skap, "Förhandlaren" menat skrivet...
I fred och gemensam bättre framtid... För alla Oss av En... Speglat mot engelskans Every-One!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
rollex
Newbie
Antal inlägg: 4
|
 |
« Svara #387 skrivet: Januari 07, 2013, 16:21:45 » |
|
Detta blir mitt första inlägg och fråga: Min fru och jag har båda utmätning på lön resp. pension och som det är idag får vi ut UNDER existensminimum. Jag skrev till kfm i slutet av november och bad om respit / anstånd om 1000:- för att köpa dubbdäck till vår bil pga att min fru måste köra bil till och från arbetet inga kommunala trp. matchar eller fungerar ej. Men fick avslag. Är det ej tillåtet att medge att man måste ha lagliga dubbdäck eller har jag gjort något fel. mvh rollex
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
roggan
|
 |
« Svara #388 skrivet: Januari 08, 2013, 18:18:38 » |
|
Det är svårt att få respit eller anstånd hos KRF ..det ända de kan tänka sig är tandvård (och glasögon tror jag)
Själv försökte jag med anstånd för bilreparation...då jag måste ha bil till jobbet...avslag.
Men till tandvård gick det bra.
|
|
|
Loggat
|
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
|
|
|
Newbie
|
 |
« Svara #389 skrivet: Januari 12, 2013, 19:35:02 » |
|
Han/Hon (Omskrivningar av person om du kollar jur. ordbok, samma sak som Du, Någon, Den, Man, Passagerare osv osv) kommer inte kunna svara på era frågor, de ligger utanför hans medvetandegräns... @rollex Lagen 1974:174 ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740174.htm) är vad det bygger på är "Samhällskontraktet", det är här tandvård kommer före "konforten av att nyttja en så kallad bil(tjänstefordon)"... Vilket förvanskats till ett företag... Du är ansedd vara "död" av systemet. Kolla bara på art 6 ( http://www.humanrights.com/sites/default/files/universal-declaration-of-human-rights.pdf). Dessa sjlävgoda tomtar har vänt allt upp och ner, för eget syfte. @ roggen Det bygger på mänskliga rättigheter... Resa kan "var och en" göra... "Köra" däremot, kräver du att du agerar i statlig tjänst... Nu snackar "du" med En, som reser utan körkort, försäkring eller annan påtvingad/indoktrinerad dynga för dessa företag. Bara sök upp 1974:174 (Lustigt att detta uppkom efter att dom gjorde om tidigare domstolar till kommersiella entiteter, personas... Visste du att Kalle Anka ses som en juridisk person av detta rättsväsende?) Tips: Hävda att du är i NÖD, det är "dina"(Hehehe) tjänstemän... Visste "ni" att "perngar", AKA värde, skapas Ur er rätt... En bank, fjant AB KFM, kan inte göra ens "något" utan din kråka(Medgivande att agera som person) mot denna art 6... Allt gäller... Försök se vart saker berör, var förbaskat noga med detta... I fred och <3!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|