Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305113 gånger)
0 Medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #300 skrivet: Maj 22, 2011, 11:28:26 »

Hej

har idagarna fått brev om utslag?
vad häner nu? vet att jag får anmärkning.
Tar de skattepengarna nu?
Har du fått ett utslag är skulden fastställd. En tid efter utslaget (tror det är tre veckor) vinner utslaget "laga kraft" och fordringsägaren har då möjlighet att få pengarna indrivna genom Kronofogden.

Du kommer att få möjlighet att självmant betala skulden innan utmätningsåtgärder påbörjas.
När Kronofogden fått uppdraget att driva in pengarna (och du inte själv betalat) så kan skatteåterbäringen utmätas.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
latahästen
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« Svara #301 skrivet: Maj 23, 2011, 14:29:39 »

KRONOFOGDEN: Jag har en fråga till er.

1.Hur hur långt in i privatlivet går ni?
- Vilka kontaktar ni i nätverket?
- Spaning på personer?

2. Nu mera behöver ni inte tydligen inte tillstånd eller har ens vett att höra av er innan in stormar folks bostäder. Hur många gånger / hur ofta/ vilka rutiner har ni vid sådanna besök när ni går in utan att folk är hemma?

3. Vart vänder jag mig för att lämna klagomål om ofredande och kränkande utfört av flera individer genom kronofogden.
- Vem kontrollerar ert arbete och framför allt era misstag och ert sanslösa respektlöshet utan grunder!
Loggat
wolflander
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #302 skrivet: Juni 07, 2011, 19:08:36 »

Hej jag har en fråga jag är skuldfri nu men min fru har skulder hos kronofogden och en del inkassobolag på kanske totalt 800000 och kronofogden drar just nu ca 2100 i månaden och vi har tänkt på att göra en skuldsanering kommer alla skulder ingå då som kronofogden och inkassobolag i skuldsaneringen och kommer dom att dra mer i månaden då eller vad kan man räkna med på ett ungefär vi är gifta.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #303 skrivet: Juni 08, 2011, 22:50:33 »

Hej jag har en fråga jag är skuldfri nu men min fru har skulder hos kronofogden och en del inkassobolag på kanske totalt 800000 och kronofogden drar just nu ca 2100 i månaden och vi har tänkt på att göra en skuldsanering kommer alla skulder ingå då som kronofogden och inkassobolag i skuldsaneringen och kommer dom att dra mer i månaden då eller vad kan man räkna med på ett ungefär vi är gifta.

Alla hennes skulder ingår, förutom ännu ej förfallna CSN-räkningar och skulder där det finns säkerhet, t ex huslån. Det kommer antagligen att vara ett lägre belopp i skuldsaneringen, man tillgodoräknar gäldenären en buffert för ospecificerade kostnader. Den bufferten är 300 kr om det inte är motiverat med mer.
Loggat
wolflander
Newbie
*

« Svara #304 skrivet: Juni 08, 2011, 23:02:53 »

Sen när man har betalat ca 2000 i månaden i 5 år = ca 120000 drar dom av resterande av skulden då ? ca 680000 ?
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #305 skrivet: Juni 09, 2011, 08:53:46 »

Sen när man har betalat ca 2000 i månaden i 5 år = ca 120000 drar dom av resterande av skulden då ? ca 680000 ?

När du har betalat i 5 år, då är skuldsanering klar och resterande skuld som uppkom innan inledande skuldsanering avskrivs.
Loggat
assfucked
Newbie
*

« Svara #306 skrivet: Juni 09, 2011, 17:23:00 »

Kan jag som fullmaktsgivare återkalla den fullmakten angående pågående löneutmätning från kronofogden?
Loggat
shatto
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« Svara #307 skrivet: Juni 11, 2011, 14:51:34 »

Hej!
Efter att ha varit medlem här i snart ett år och läst runt på forumet efter tips på att få skuldsanering lyckades jag få den beviljad. Började mina betalningar i februari och har nu gjort två st, bara 58 kvar Smiley.
Nu till min fråga. Får man behålla det man får tillbaka på skatten detta året när man har skuldsanering?  Årets deklaration gäller ju föregående år och då hade jag ju ingen skuldsanering. Har letat runt på forumet men hittar inget svar på detta. Hoppas någon vet. Till saken hör också att det rör sig om rätt mycket pengar för mig (över 20 000kr).
Mvh: Limme

Hej, vill bara tala om att jag har haft skuldsanering i ett halvår och gick igår in på mitt skattekonto för att se om det var någon utbetalning gjord. Det var en utbetalning gjord MEN inte till mig utan till Kronofogden, så där fick man, har fått höra från min skusan handläggare och här på forumet att skatteåterbäringen får man behålla när man har skuldsanering men det gäller kanske inte alla, vad vet jag. Jag har inga skatteskulder heller och man undrar ju såklart vart pengarna har tagit vägen. Så fort det blir vardag ska jag ringa KFM och fråga vad dom håller på med..... man hoppas ju, det är min enda chans att kunna ge min familj en semester i år.....
Loggat
Limme
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« Svara #308 skrivet: Juni 12, 2011, 15:23:13 »

Hej!
Efter att ha varit medlem här i snart ett år och läst runt på forumet efter tips på att få skuldsanering lyckades jag få den beviljad. Började mina betalningar i februari och har nu gjort två st, bara 58 kvar Smiley.
Nu till min fråga. Får man behålla det man får tillbaka på skatten detta året när man har skuldsanering?  Årets deklaration gäller ju föregående år och då hade jag ju ingen skuldsanering. Har letat runt på forumet men hittar inget svar på detta. Hoppas någon vet. Till saken hör också att det rör sig om rätt mycket pengar för mig (över 20 000kr).

Hej, vill bara tala om att jag har haft skuldsanering i ett halvår och gick igår in på mitt skattekonto för att se om det var någon utbetalning gjord. Det var en utbetalning gjord MEN inte till mig utan till Kronofogden, så där fick man, har fått höra från min skusan handläggare och här på forumet att skatteåterbäringen får man behålla när man har skuldsanering men det gäller kanske inte alla, vad vet jag. Jag har inga skatteskulder heller och man undrar ju såklart vart pengarna har tagit vägen. Så fort det blir vardag ska jag ringa KFM och fråga vad dom håller på med..... man hoppas ju, det är min enda chans att kunna ge min familj en semester i år.....

Hej!
Detta verkar konstigt, som jag skrev tidigare började jag min skuldsanering ungefär samtidigt som dig och jag fick tillbaka mina skattepengar i torsdags. Var dock orolig att kronofogden skulle lägga beslag på dom trots att man ska få behålla dom när man har skuldsanering så dom är nu flyttade till ett "säkert" ställe hoppas jag. Vet ej hur mycket pengar det rör sig om i ditt fall och om dom gör olika bedömningar på grund av det. Trodde dock inta att kronofogden höll koll på detta under skulsaneringstiden. Blir ju väldigt svårt att veta vad som gäller när dom gör olika från person till person. Hoppas det löser sig för dig.
Loggat
blueswede
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #309 skrivet: Juni 13, 2011, 18:42:16 »

En Fråga angånde pågånde utmätning på lön
om jag har utmätning på min lön idag och har betalt i ca 2 år kan man hävda presbition på skulden då ? När jag fick utslaget om utmätning så va jag inte så införståd med att hävda prestibion utan lät det bara rulla på , Nu när jag är på bättre humör så  har jag tittat på den skulden den är från 1990 aug månad och avser hyra av en ljudanläggning ett antal ggr samt omkoning av 3 st högtalare pris 16938 kr
bör inte faktura innehålla mer detaljerad hur många ggr det gäller samt hyres pris per ggr och hur mycket omkoningen kostar ? den jag hyrade av påståd att högtalarna va spräckta när jag lämnade tillbaks dom så han har debeterat mig för lagninga dito , varken jag eller han kan bevisa att det har gått sönder när jag haft dom så jag tycker att han ska ha någon försäkring på sånt om han hyr ut det.
som sagt så började utmätningen på den här skulden för dec 2009 då hela beloppet hade blivit 53000 kr totalt nu idag så är det ca 25000 kr kapital skulden är borta så det är räntan som betalas nu ,ja anser att han har uppgivet ett felaktigt belopp som har drivits in då jag inte har fått någon spec av skulden .............. hur vet man att räntebeloppet stämmer och att det är rätt summa efter alla dessa år. jag har skickat brev til honom om att jag vill att han ska efter skänka resterande belopp som bestor av ränta men han bryr sig inte ens att svara
Loggat
shatto
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« Svara #310 skrivet: Juni 13, 2011, 21:45:02 »

Jag undrar om man ska begära omprövning av skuldsaneringsbeslutet när man får tillbaka pengar på skatten?
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #311 skrivet: Juni 14, 2011, 07:34:59 »

Om det rör sig om mycket pengar ska man kanske det. Men är det bara några tusenlappar, så tror inte jag att det behövs. Sen om någon kollar inkomsterna, så har dom ju inte ändrats, så det syns ju inte direkt. Men om man får en massa skatteåterbäring varje år, då kanske det kan vara säkrast. Om det nu rör sig om mycket pengar.
Loggat
Dysterius
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #312 skrivet: Juni 21, 2011, 20:38:55 »

Hej kronoinspektören, jag har en fråga angående ett lån från CSN som jag anser vara preskriberad, men som CSN tyvärr skickat till kronofogden.
 Saken är den att CSN skickat brev till en adress under många års tid utan att få breven i retur och anser därför att jag fått breven. Nu är det emellertid så att jag blev vräkt från denna adress och har därför inte fått något från CSN.
Men nu menar CSN att jag inte kunnat bevisa att jag blivit vräkt, då jag av ngn anledning blivit kvar där i folkbokföringen. Så min fråga är nu: Måste jag bevisa att jag blivit vräkt, borde inte kronofogden som utfört dådet kunna kolla det själva?
 mycket tacksam för ett brådskande svar.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #313 skrivet: Juli 04, 2011, 13:24:59 »

Hej, har ett par frågor till kronoinspektören. Börjar med lite bakgrund. Både hustrun och jag har tänkt söka skuldsanering, bufferten är slut och vi går back femsiffrigt varje månad, detta var för sig. Ett företagande som gick åt pipan p.g.a. sjukdom. Har betalt skulder så långt det är möjligt, sålt lösöre för att klara men nu går det alltså inte längre.
Nu kommer vi att betala det som är livsnödvändigt medans krav/hot och annat som verkar menligt på hälsan slängs i papperskorgen. Vad det leder till står klart men vad gör man? Vi har försökt diskutera med inkasso men från deras sida finns inget intresse av att vi ska betala mindre. Budget från kommunens budget- och skuldrådgivning som jag bifogat i mitt försök till ö.k. om betalningsplan verkar man inte ens läst. En kreditgivare skickade brevsvar om att eftersom vi inte kommer kunna betala så skickar man ärendet direkt till kfm. Inkasso vill inte tala i telefon utan vill avsluta samtal så snabbt som möjligt när man vill diskutera att sänka månadsbetalningen. Andra borgenärer man mailat och får svar från supporten förstår inte ens vad man pratar om när man ber om;
•   förbättrade villkor (sänkt ränta, fryst ränta, lägre amortering)
•   amortering på kapitalskulden där räntan separeras
Så här i efterhand vet jag inte om det var så klokt att blotta strupen för dem.
Det är i vart fall vad som vi försökt med. Inget har lyckats. Det beror väl på att de oftast fått sina pengar i hyfsat bra tid och till hyfsat rätt belopp men nu är bufferten alltså slut.

Har väl egentligen två problem. Det första är huset, fullt belånat. Vi har försökt sälja men inte ens fått ett skambud. Säljer vi ö.h.t. kommer vi få en vinstskatt som vi i så fall inte heller kommer att kunna betala.
Säljer vi för billigt så kommer vi inte kunna betala lånen.
Fråga: Återstår att bo kvar och ändå söka skuldsanering. Ses det som ett alternativ som kfm kommer beakta i en ansökan om skuldsanering?
För mig verkar det vettigt. Om allt kring ekonomin var bra och fungerade så var vinstskatt något vi ändå hade framför oss. Sedan har vi försökt agera innan ev. prickning hos kfm där vi i så fall skulle sätta oss i en situation där vi sålt huset men inte kan få en hyresrätt. Boende är en grundläggande trygghet.

I informationen om skuldsanering står det att under utredningstiden behöver man inte betala annat än det livsnödvändiga. Det är ju vad vi tänkt i vilket fall eftersom vi inte kommer kunna annat.
Fråga: Från när räknas utredningstidens start? Och kan man räkna med att borgenärer tänker likadant eller kommer man påföra ränta och påminnelseavgifter på skulden?

Tacksam för svar.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #314 skrivet: Juli 04, 2011, 17:53:42 »

Ett hus som är fullt belånat är inte någon tillgång och därför är detta ägande egentligen inte något problem. Däremot kan det bli problem om er boendekostnad är väldigt hög. Är den högre än kanske sju-åtta tusen får ni förklara vad ni gjort för att minska boendekostnaden (försökt sälja men misslyckats), kanske hänvisa till den svåra bostadsmarknaden för skuldsatta.
Loggat
Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: