Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305097 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
miss money
Full Member

Antal inlägg: 136

« Svara #255 skrivet: Februari 21, 2011, 18:46:04 »

har skickat en pm till dej caroline
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #256 skrivet: Februari 21, 2011, 19:11:31 »

Självklart förstår jag att det kan uppfattas "hårt och hotfullt" med informationen men jag är av den uppfattningen att det är bättre att informera om vad som kan hända istället för att det helt blir en överraskning när vi kommer till arbetsplatsen. Hade vi inte informerat hade det varit ett större fel enligt mig. Vi utgår inte från att alla håller sig undan och är ljusskygga men det är vårat arbete att se till att delge gäldenärer vissa beslut. Får vi inte in delgivningskvittot måste vi åka ut och se till att gäldenären blir delgiven. Vi försöker inte lägga någon sten på bördan, vi försöker sköta vårt arbete.
Oavsett hur vi ser ut. Vissa är snygga, vissa är fula (jag tillhör den snygga skaran om någon undrar).

Det är inte frågan om att vara snygg eller ful  Grin
För mig får de gärna vara fula som stryk
Det var intrycket det handlade om, dvs klädsel i kombination med frisyr och kroppsform, plats och tid på dygnet

Jag förstår dig till fullo.. Håller faktiskt med dig på den punkten. Finns inga poliser som kommer och knackar på hos folk klädda sådär.. varför KFM då ?  Myndighet som myndighet  Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #257 skrivet: Februari 21, 2011, 19:53:06 »

Vi har ingen klädkod på kronofogden Däremot är viss klädsel inte lämplig, t ex väldigt korta kjolar och t-shirts med stötande text. Dom flesta har vanliga kläder som man även använder privat. En del är långhåriga, en del är tunnhåriga och har därför rakat huvud. En del är kraftigare och en del är smala, precis som normalbefolkningen. Skinnjacka och "skogshuggarjacka" får väl betecknas som ganska normal klädsel. Vi är helt enkelt som folk är mest. Sen kanske många av oss inte tar på oss Canada Goosejackan och Pertti Palmrothstövlarna när vi är ute på förrättning och delgivning, av den enkla anledningen att dyra kläder kan provocera.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #258 skrivet: Februari 22, 2011, 13:40:06 »

Vi har ingen klädkod på kronofogden Däremot är viss klädsel inte lämplig, t ex väldigt korta kjolar och t-shirts med stötande text. Dom flesta har vanliga kläder som man även använder privat. En del är långhåriga, en del är tunnhåriga och har därför rakat huvud. En del är kraftigare och en del är smala, precis som normalbefolkningen. Skinnjacka och "skogshuggarjacka" får väl betecknas som ganska normal klädsel. Vi är helt enkelt som folk är mest. Sen kanske många av oss inte tar på oss Canada Goosejackan och Pertti Palmrothstövlarna när vi är ute på förrättning och delgivning, av den enkla anledningen att dyra kläder kan provocera.

Jag tror att även om det varit en liten klen tjej som var delgivare hade detta kunnat väcka anstöt hos vissa. Spelar nog ingen roll om man är snygg eller ful. Allt handlar nog om hur man vill se på saker och ting. Själv är jag alltid svaret på allas drömpartner när jag är online.  Grin
Loggat
insolvensia
Jr. Member
**

Antal inlägg: 75

« Svara #259 skrivet: Februari 22, 2011, 15:40:43 »

Hej.

Ang. skuldsanering. Man söker ju var för sig även om man är gifta, det har jag förstått. Men, nu är jag kanske trög, är det inte rätt vanligt att man har ekonomin gemensam? Så vad blir det för "nytta" om en skickar in ansökan? Eller om båda gör det men bara en får inledande?
För så borde det ju kunna bli? Eller har jag snurrat till det?

Förklara gärna. =)
Loggat

www.insolvensia.blogg.se
Det är min tur nu...
tmtr
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #260 skrivet: Februari 26, 2011, 07:05:46 »

Jag har varit trogen kund hos KFM, sen -93. Kfm verkar i mina ögon som en laglikt sätt för olika inkasso byråer att fortsätta sitt minst sagt märklig stil som dom kör med folk. Bolla enas skuld med varandra, lova ett, göra nåt annat, muntliga avtal som inte gäller länge än man har vänt ryggen till. Om inte 2 miljoner räcker att betala en halvmiljons skuld, är nånstans allvarligt fel. Men varför döda en kossa, som mjölkar bra, verkar vara deras policy. Och Kfm då den "sista" länken som fattar noll, bara dansar med likt jojo i deras snöre. Tyckte tidigare att sverige skulle vara så där någorlunda civiliserad land, men har bytt mina tankesätt länge sedan. Här finns lagar till varje tillfälle, och ändo funkar inte ett skit. Du kan avrätta folk och efter några år springer man ute igen. Försök bättra ditt liv, låna pengar, köp bostad, efter några år, när livsläget ändra sig, är du gjort så stor brott, att du blir aldrig fri. Jag vet inte länge ska man gråta eller skratta, men tydligen business is business. (Moonar)
Loggat

sverige är fantastiskt?
Pixi
Jr. Member
**

Antal inlägg: 99

« Svara #261 skrivet: Mars 01, 2011, 12:50:00 »

Hej.

Ang. skuldsanering. Man söker ju var för sig även om man är gifta, det har jag förstått. Men, nu är jag kanske trög, är det inte rätt vanligt att man har ekonomin gemensam? Så vad blir det för "nytta" om en skickar in ansökan? Eller om båda gör det men bara en får inledande?
För så borde det ju kunna bli? Eller har jag snurrat till det?

Förklara gärna. =)

Detta har jag också funderat över.

Om den ena har lån hos CSN som inte betalats i tid och blir till en skuld hos KFM.
Då inbillar jag mig att den parten kan få det svårare att bli beviljad skuldsanering.
Med tanke på hur tjuriga CSN är.

Det blir ju lite tokigt om bara en i förhållandet beviljas skusan.
Gifta med gemensam ekonomi som vi.

Loggat
blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #262 skrivet: Mars 18, 2011, 08:45:16 »

På min adress är också min dotter skriven,och här har hon sina möbler,det jag har i lägenheten är dator,TV,köksredskap och inget mera,att jag inte har några möbler här beror på att jag vid min skilsmässa lämnade kvar mina möbler och annat hos min fd man,alltså han fick behålla allt,jag slapp då även flytta mina saker från en annan stad.
Har även en bil från 1999 till ett värde av ca 6000,vilken jag är i stort behov av då jag arbetar 16 mil härifrån.

Vad händer vid en utmätning?

Loggat
jeanette
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« Svara #263 skrivet: Mars 23, 2011, 17:51:35 »

Hej.
Jag har idag skuldsaldo hos KF på 77000kr och pågående löneutmätning med 11500kr per månad.
Nu är min fastighet värderad av KF och huset ska säljas. Har vänt mig till Jakbanken för låneansökan för att rädda huset. Idag var dina kollegor här och jag fick skriva under utmätning av fastighet plus pantbrev. Är det försent att rädda huset om jag får lånet av banken.

Tyvärr har jag inte kraften att ringa runt till fodringsägarna, har sviter efer en trafikskada med långa sjukskrivningsperioder, tyvärr har minnet fått sig en törn efter en utmattningsreaktion, därför har det blivit så här.

Har arbetat halvtid 1 år och trodde jag skulle komma i kapp. Är ensamstående utan barn

Mvh
Jeanette Svensson
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #264 skrivet: Mars 23, 2011, 19:08:16 »

På min adress är också min dotter skriven,och här har hon sina möbler,det jag har i lägenheten är dator,TV,köksredskap och inget mera,att jag inte har några möbler här beror på att jag vid min skilsmässa lämnade kvar mina möbler och annat hos min fd man,alltså han fick behålla allt,jag slapp då även flytta mina saker från en annan stad.
Har även en bil från 1999 till ett värde av ca 6000,vilken jag är i stort behov av då jag arbetar 16 mil härifrån.

Vad händer vid en utmätning?

Du har alltid rätt att behålla sk beneficieegendom, dvs vanligt möblemang. En vanlig dator, tv, stereo mm är oftast ingenting vi utmäter eftersom de sakerna (förutom att de kan ingå i beneficiet) har ett så lågt värde att det inte är utmätningsbart. I vanliga fall finns det ingenting att utmäta i ett "normalt" vanligt möblerat hem. Om det däremot finns flera platt-tv, äkta mattor, kristallkronor mm ökar risken för utmätning.
Om du har ett sk normalt hem behöver du inte vara orolig, varken för dina saker eller din dotters. Om bilen är värd 6000 kr och du behöver den för att ta dig till och från arbetet behöver du inte vara orolig över den heller. För det första har den för lågt värde, för det andra behöver du den för att kunna försörja dig.

Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #265 skrivet: Mars 23, 2011, 19:14:27 »

Hej Jeanette
Du kan betala skulderna samma dag som auktionen ska äga rum. Det är inte för sent före dess att klubban har slagit i bordet. Det du måste tänka på är att alla skulder måste vara betalda inkl de kostnader som har uppkommit i samband med utmätningen. Kostnaderna brukar bestå av värderingskostnad, förberedelseavgift mm och kan ibland uppgå till betydande belopp (30-40.000 kr är inte ovanligt). Ring och fråga det försäljningsteam som har hand om ditt ärende hur mycket kostnader som finns idag och hur mycket dom räknar med att det kommer att vara på auktionsdagen.
Jag hoppas att du kan lösa situationen och att du kan bo kvar.
Du får gärna fråga om det är någonting mer du undrar över.

Med vänliga hälsningar
Caroline
Loggat
Nelson
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #266 skrivet: Mars 24, 2011, 00:08:01 »

Jag tycker att Caroline svarat på era frågor väldigt förtjänstfullt men har när jag läst igenom tråden ett par svar jag hoppas kan vara värdefulla.

Att det läggs in en buffert vid skuldsanering till skillnad från vid utmätning beror inte på att att ni som gäldenärer kan dra på er nya skulder. Det bör man absolut inte göra efter det att man beviljats skuldsanering! Bufferten läggs in eftersom ett beslut om skuldsanering ska gälla under fem år till skillnad från en utmätning som kan justeras mera från månad till månad vid behov.

Till 500% vill jag, liksom Caroline och andra, säga att KFM tillämpar gällande regler. Om du får med dig tillräckligt många anhängare för att byta politik vad avser överskuldsatta så kommer vi på samma sätt att tillämpa "din" politik.
Loggat
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #267 skrivet: Mars 24, 2011, 17:16:02 »

Hej

Kan man få ett utdrag från fogden där det går att se hur mycket som är avdragsgill ränta på de belopp som gått till div. inkassobolag o andra borgenärer under 2010?
Har nämligen upptäckt att ytterst få inkassobolag själva meddelar skattemyndigheten dessa uppgifter,

bebban
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #268 skrivet: Mars 24, 2011, 17:34:56 »

Jag citerar från Kronofogdens hemsida eftersom jag är lite lat

"Hur deklarerar jag inbetalda räntor?
Om du saknar ränteuppgifter för inkomståret 2010 ska du vända dig direkt till fordringsägaren.
Du får göra avdrag på betalda räntor för skulder som är till företag och privatpersoner. Det gäller dock inte statliga skulder som t. ex. skatter och underhållsstöd.

Det är fordringsägarnas bokföring på kapital, ränta etc. som som ligger till grund till det avdrag du kan göra, vilket är anledningen till att du ska vända dig till dem istället för Kronofogden.

Om ränteuppgiften saknas på din deklarationsblankett kan du kontakta fordringsägaren (den du är skyldig pengar).  

Kontakta gärna Skatteverket för information om din deklaration"
Loggat
jeanette
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« Svara #269 skrivet: Mars 24, 2011, 21:58:03 »

Jag har lagt mitt inlägg på fel forum, (är ny här)
Loggat
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: